Nu stiu altii cum sunt, dar eu cand ma gandesc ca trebuie sa salvez galaxia a treia oara, ma apuc de pregatiri temeinic! Imi fac o rezerva serioasa de powerbars, pun la rece dozele de coke (light, desigur - nu poti alerga pe campurile de lupta fiind in categoria heavy weight), pregatesc medikit-urile si patch-urile cu cofeina si tutun... imi sun prietenii si familia sa nu ma caute/deranjeze in urmatoarele 30 de ore, si ma pun pe treaba. Aceasta incepe enervant, cu instalarea celor 2 DVD-uri pe HDD (in ideea ca nu va ceda unitatea optica de pe Normandy-ul autohton). Dupa aproximativ 30 de minute, introduc tremurand codul de conectare la reteaua Cerberus (errm, Online Pass Code in alte galaxii) si ma arunc in carlinga (de comanda, desigur).
Continua si mai grav: deja avem un DLC la dispozitie. Il luam pe 800 de credite, constienti fiind de scandalul cu EA si Bioware in care se presupune ca acel DLC este deja pe disk-urile de instalare. Ne trebuie pentru ca un prothean in echipa nu strica niciodata! DLC-ul fiind maricel, mai consum in cele 20-30 de minute de asteptare un powerbar. Nu stiu ce Dzeu are Cerberus (errrm, Xbox Live-ul) astazi de merge atat de prost! Oare chiar toti incearca sa salveze galaxia in acelasi timp?
Si in sfarsit, pornim la razboi! Veteran fiind din ultimele 2 episoade (plus ceva DLC-uri), totul pare familiar. Grafica ajuta in special la familiarizare, eu fiind placut impresionat ca Bioware nu a dat cu nimic inapoi in ceea ce priveste design-ul, efectele speciale, animatia. Tot ceea ce tine de grafica din Mass Effect 3 este cu siguranta un nivel peste ME2! Si asta la un framerate decent (exceptie face varianta de PS3 unde am inteles ca sunt o groaza de probleme) care face totul sa decurga fluent si fara probleme. La partea de animatie a picioarelor am observat mici issues (in anumite costume mai toate personajele par a fi cracanate - asa o fi in viitor, Dzeu stie!). Mai apar si mici bug-uri (gen intrat cu 2-3 modele prin pereti), dar sunt usor de trecut cu vederea in momentul in care iti dai seama de ceea ce este in joc.
Bineinteles ca va intrebati ce este in joc, aka Story. Well, fara a da prea multe spoilere, nu pot spune decat ca avem parte de cel mai mare atac asupra vietii din Univers: cel al Reapers-ilor! Si cel mai rau e ca s-au decis sa inceapa cu Terra (nu e spoiler, e primul loc din care plecati, cu un mic tutorial de moving, shooting and stuff for noobs - daca nu ati jucat ME si ME2, acum e momentul!). Si in felul acesta, incepe goana prin Univers pentru a cauta resurse si aliati care sa ajute in a-i contracara pe marii si uratii Reapers. Fiecare planeta, mini-quest sau main-quest (priority quest numit in Logs), nu este altceva decat un pas inainte spre batalia finala. Sincer, mi-ar fi placut sa nu fie totul atat de trasat dinainte... dar se pare ca e greu in ziua de azi sa faci un scenariu original si suprinzator. Cu toate acestea, veti avea parte de quest-uri si locatii noi si care va vor surprinde... asa ca nu fiti dezamagiti!
Pe partea Audio, cel mai impresionant lucru vor fi din start vocile. Din punctul meu de vedere sunt impecabile si cred ca ajung sa constituie un 50% in a-ti forma o impresie despre un caracter, fie el alien sau nu. Fie el suparat pe viata sau tremurand dupa ajutor. E suficient sa auzi vocile si sa-ti ramana intiparit in minte foarte clar despre cine este vorba, daca este trusted sau nu, daca merita efortul de a-l ajuta sau a-i termina suferinta. Ganditi-va ca vorbim de peste 40.000 de linii de dialog (aproape dublu fata de Mass Effect 2)! Muzica nu este nici ea mai prejos dar la un moment dat pare a deveni repetitiva. Personal am ajuns sa dau volumul pentru muzica un pic mai jos, preferand sa aud in mijlocul luptei cum striga/urla cate un alien pe langa mine.
Ca Gameplay, as putea spune ca Mass Effect 3 se imparte in 2 mari parti. Cea de Story (question, talking & running from NPC to NPC) si cea de Fighting (care din pacate pentru multi dintre noi, a devenit mai mult un shooter decat un RPG). Pe partea de Story veti avea de cules quest-uri (care vor duce de cele mai multe ori la Fights), de interogat o groaza de NPC's, de discutat cu mai toti membrii echipei de pe Normandy, si tot asa. La un moment dat Citadela devine un "dute-vino" si incepi sa te simti ca un fel de curier. Din fericire nu tine mult si reuseste sa te surprinda cu diverse cutscene-uri sau mini fights. Bineinteles ca pe partea aceasta de Story veti avea ca si in trecut optiuni de raspunsuri in stil Paragon sau Renegade... si chiar si cutscene-uri in care sa actionati pentru a primi puncte in una dintre factiuni (cu Left si Right trigger).
Pe partea de fighting avem perspectiva third person pe care o mai putem modifica un pic in cazul armelor cu luneta (si deja fanii FPS se simt ca acasa). Personal m-am saturat de FPS-uri asa ca am jucat bazandu-ma pe sistemul de cover (care pare a fi un pic imbunatatit din Mass Effect 2, dar care sigur va da multora ceva batai de cap). E interesant acum ca poti sa faci "blindfire" din cover, dar totusi am ramas adeptul luptei "face to face", unde faci fata cu brio daca ai reusit sa-ti upgradezi "puterile". Mai ales ca acum lupta melee e mult imbunatatita, in cazuri extreme tinand apasat butonul pt. melee ai sanse sa reusesti un "killing-blow" cu tech-blade-ul (must try it!).
Si inamicii par a mai fi invatat cate un truc, doua chiar, din seriile anterioare. Acum se sprijina unul pe celalalt, au invatat miscari de ninja sau teleport-uri, si mai rau, stiu sa construiasca turete (damn engineers)! Bineinteles ca va las pe voi sa descoperiti cum e cu luptele cu Reapers sau cat de fun e sa urci la "volanul" unui mech warrior.
Cum spuneam mai devreme, partea de RPG a fost lasata cu mult in urma... elementele devenind pur si simplu upgrade-uri pentru arme, armuri si puteri. Si atat! Desi spuneau ca sistemul de upgrade a fost cu mult imbunatatit, well... eu nu sunt de acord. Daca 10 mod-uri pentru fiecare arma (5x2) si faptul ca la puteri se ramifica in doua (fiind obligat sa alegi doar o singura optiune, cea de-a doua dezactivandu-se automat) inseamna un sistem mai bun, atunci asa sa fie! Ma asteptam la mai mult. Personal dupa ce am testat 20 de arme or so si mod-urile respective, cred ca am jucat 75% din joc cu aceleasi arme favorite. Si la armuri avem optiuni de modificare partiala (de schimbat casca, shoulders, etc.) sau putem merge pe seturi complete (unde nu mai putem modifica partial nimic - not nice!). Cert este ca unele din seturile complete arata demential (nu va veti mai recunoaste personajul - trebuie testat costumul de Collectors).
Multiplayer-ul nu am reusit sa-l testez (pentru simplul motiv ca nu mi se conecta la server). Nu-l voi depuncta pentru asta, dar promit sa revin dupa ce voi testa si voi completa aceste randuri lipsa. Intre timp insa voi umple aceasta arie cu bug-urile si problemele intalnite. Mai exact, odata am urcat cu un lift infinit! Oh da, dupa 5 minute am dat reset la consola si din fericire dupa load-ul unui quicksave acelasi lift a terminat operatiunea in 10 secunde. O alta problema (dubioasa si foarte prost gandita) este aceea ca de aproximativ 10 ori m-a pus jocul sa schimb disk-ul 1 cu disk-ul 2 si viceversa. Pai era asa greu sa vada ca sunt ambele instalate pe HDD si in unitate este originalul? Grrr. Plus cateva freeze-uri, dar care le pun pe seama consolei care in ultima vreme o ia razna. Din fericire, sistemul de autosave isi face cu brio treaba.
Pe final, nu pot spune decat ca mi-a placut sa fiu din nou in pielea Commander-ului Shepard, sa ma plimb printre stele, sa salvez planete intregi de la extinctie si totodata sa-mi iau ramas bun de la multi dintre vechii mei prieteni. Da, din pacate veti avea in anumite momente de facut niste alegeri grele. Nu pot sa spun mai multe pentru a nu strica placerea... sau durerea. Oricum ar fi, cu bune si cu rele, sper ca va exista o continuare. Cei de la Bioware au spus ca va fi o trilogie, dar daca in cazul altor jocuri ma bucur cand se ajunge la numarul 3, in cazul acestuia... trebuie sa mai existe ceva... ceva acolo care sa mai aprinda scanteia oricarui calator printre stele.
Un joc cum multe altele nu sunt, si pe care-l recomand cu mare placere! Sunt 30-40 de ore de vise pe care le puteti trai prin Mass Effect 3. In niciun alt joc nu veti mai intalni aliens atat de realisti precum asari, drell, krogans, turians, elcor, hanars, salarians and so on. Nota 10 (actually... sa fim un pic mai critici, pentru ca totusi consumul excesiv de cola si tutun strica)!
Story: 9.5
Gameplay: 9.2
Sunet: 9.5
Grafica: 9.8
Nota Finala: 9.5
Bookmarks