Your post count prohibits you from posting new replies in this forum!
Users with less than 1 posts cannot reply to threads here. Your post count is currently . You need to post first in the Intro thread.
Results 1 to 1 of 1

Thread: First Person Shooters

  1. #1 SP
    Senior Member Khan's Avatar

    First Person Shooters

    Impuscatoarele la persoana intai, ca sa fim neaosi cum ar spune francezul, sunt o creatie destul de tanara. Inceputurile sale aduc aminte de epoca renascentista a industriei jocurilor. Nintendo deja revitalizase ideea de consola dupa esecul Atari iar lucrurile mergeau din nou pe o cale ascendenta catre succes.
    Nu cred ca multi dintre voi stiu, sau au banuit vreodata faptul ca 1992 este un an foarte important in formarea entertainment-ului asa cum il stim noi astazi. Evident e vorba despre aparitia unui nou gen, o adevarata revolutie la vremea respectiva ce a starnit laude si controverse din toate partile. Reteta de baza se foloseste inca si astazi cu cateva modificari care ofera sare si piper retetei.
    Doamnelor si domnilor, cu ocazia acestui articol permiteti-mi sa ma inchin in fata celor de la Westwood care in anul de gratie 1992 au oferit publicului larg un gen de joc inovator si anume real-time strategy.
    Ahem.. nu-i nimic gresit aici. Surpriza a fost si pentru mine sa realizez faptul ca atat mintile luminate de la Westwood cat si geniul din spatele iD Software, John Carmack au ales anul de gratie 1992 pentru a deschide doua cai separate de dezvoltare pe domeniul jocurilor.
    Sa revenim la oile noastre deci, first-person shooter-ul asa cum il stim cu totii a luat nastere in acelasi fatidic 1992 si a avut parte de aceeasi dezvoltare de succes cat si de tabere pasionate de gameri care sa le sustina.
    Dupa ceva timp au si aparut injuriile intre cele doua tabere, "strategistii" considerau pe "shooteristi" ca fiind o ceata de no-braineri care nu stiu decat sa puna tinta pe inamic in timp ce tabara cealalta radea in fata inapoiatilor care inca nu stiau ce-i ala un poligon (RTS-urile 3D au aparut ceva mai tarziu).
    Dar deja vorbim de perioada de aur 1999-2000 si e pacat sa sarim peste primii pasi de bebelus pe care i-a facut acest gen.

    Wolfenstein 3D pe numele mic al capodoperei ne trecea epoca nazista direct prin ochii protagonistului, oferindu-ti ocazia sa te pui in spatele armei care pupa nazisti cu ceva ani in urma. Succesul jocului a fost fenomenal. In perioada respectiva cenzura era mai putin restrictiva astfel ca multi dintre voi aveti chiar ocazia sa va bucurati de ceva svastici pe coridoare (mai putin nemtii care au interzis jocul la ei in tara). Jocul a avut parte chiar de o portare pe SNES (desi era in versiune mai limitata si cainii de atac ai nazistilor erau reprezentati de niste sobolani mutanti) si il puteti gasi chiar si pe XBLA contra a 400
    In cazul in care sunteti nostalgici sau putin curiosi, va recomand o trecere in revista a jocului. Nu de alta dar veti ramane uimiti de cat de dezvoltat e sistemul evolutiv al acestui gen. Pentru mine Wolfenstein inseamna foarte multe ore de informatica in clasa a 5-a pe un sistem ce la vremea respectiva era top-notch. Era atat de tare incat avea un buton pe carcasa Turbo care crestea frecventa de la 50 la 66 MHz. How'd you like them apples?

    Doom si respectiv Doom 2 reprezinta insa adevaratele pietre de temelie ale genului. Pentru ca multi considera Wolfenstein ca fiind mai degraba un parinte spiritual al genului, adevarata definitie fiind data de cele doua jocuri Doom. Printre altele Doom aducea unele noi posibilitati precum abilitatea de a te catara, posibilitatea ca intr-un nivel sa existe 2 etaje dar si texturi mult imbunatatite. Nu putem sa uitam insa elementul cel mai important si anume: multiplayer-ul. Doom este motivul pentru care in dictionar alaturi de cuvintul multiplayer exista o definitie stufoasa. Reteta se completeaza cu o doza de violenta suficient de puternica incat sa-l faca pe Wolfenstein membru al Diviziei Juniori la acest capitol.

    Duke Nukem 3D isi merita locul in acest Hall of Fame pentru sentimentalismul pe care mi-l ofera, dar daca e sa fim cinici pana la capat, merita pentru ca e ultimul FPS din era sprite-urilor grafice. Duke a fost primul FPS pe care am pus mana si de aceea are un locusor special in sufletul meu. Urmat indeaproape de dansul se afla Shadow Warrior un asa-zis spin-off al lui Duke Nukem care te pune in pielea unui ninja si-ti ofera un arsenal pe masura.

    Dar daca Duke a pus capat streak-ului de jocuri bazate pe sprite-uri, cine este responsabilul pentru schimbare? Cine este combo breaker?

    [Drums rollin']
    ...
    ...
    ...

    [...still rollin']
    ...
    ...
    Quake.

    Quake a fost deschizator de drumuri in universul poligoanelor 3D, univers pe care nici la aceasta ora nu l-am depasit ci doar l-am imbogatit pe masura ce tehnologia a dat semne ca suporta mai mult. Gameplay-ul era la fel de violent si rapid ca in cazul predecesorului insa adevarata evolutie se simtea la capitolul grafica (evolutie care in unele cazuri recente se pare ca sta la baza singurului motiv pentru care se fac astfel jocuri - vezi Crysis).

    Totusi, sa nu uitam ca ne aflam pe teritoriu consolist si nici n-am putea sa ne imaginam lumea fara unul dintre jocurile cu adevarat inovatoare din acest taram sfant. Suntem deja in anul 1997 si vorbim de capodopera de pe Nintendo 64, GoldenEye 007. Gameplay-ul in acest joc poate n-ar fi fost la fel de incitant daca nu s-ar fi introdus elemente noi precum posibilitatea de a tinti catre un punct fix pe ecran, termenul de headshot cat si un sniper rifle care oferea posibilitatea de zoom in.
    Say whaaaaat? Am citit eu bine? Pentru prima oara posibilitatea de a tinti intr-un punct fix a aparut pe console? Yup, ati citit cat se poate de clar. Sunt sigur ca prietenii nostrii "teh PC fanboyz" abia asteapta sa digere aceasta noua informatie. Mai ales cei care considera ca aiming-ul pe console e o adaptare monstruoasa a unui sistem care a fost gandit pentru mouse si tastatura. Eh, uite ca nu e asa.

    Elementele stealth din GoldenEye merita si ele mentionate insa pentru mine cand spui stealth alaturi de FPS nu poti sa nu primesti replica drept Thief si sequel-ul sau Thief 2: The Metal Age. Profunzimea acelui joc, modul in care ajunsesem sa pretuiesc podeaua de lemn si umbrele... cat si faptul ca puteai demonstra cuiva in sfarsit ca shooterele sunt mai mult decat no-brainers pentru ca nu oricine se poate strecura prin intuneric ii fac pe cei de la Looking Glass membrii de onoare in academia FPS. Pacat ca productia unui eventual Thief 3 e in lucru de atat de multa vreme incat nu mai intereseaza pe nimeni.

    Si astfel epoca primitiva a FPS-ului isi pregatea culcusul in propriul Cimitir al Elefantilor. De-odata nu mai aveam de-a face cu no-brainers, datorita maiestriei producatorilor care si-au dat seama ca genul merge imbogatit cu influente din alte domenii.

    Half-Life a reprezentat pionieratul in story-telling prin intermediul FPS-urilor. Pentru vremea respectiva sa-i spui cuiva ca-i oferi un joc cu o puternica componenta narativa dar in care nu ai parte de absolut nici un cutscene, rezulta in oferta unui loc cald in celula la Spitalul Noua.
    Totusi, cei de la Valve s-au intrecut pe sine si au oferit si un AI de exceptie, si un cult care-si are proprii adepti.

    Nu ar trebui sa uitam nici FPS-ul tactic care si-a facut pionieratul tot in aceasta perioada. Rainbow Six este primul joc al acestui gen insa avand acces limitat la informatie in acele vremuri, pentru mine primul FPS tacticizat este SWAT al celor de la Sierra.

    In scurta vreme am avut de-a face cu partizanii epocii apuse a shooterelor care chiar si in ziua de astazi pot trezi rivalitati puse la hibernare in sufletul multora. Unreal Tournament a fost mult mai bun decat concurentul sau direct in acea vreme Quake III Arena. Gata, am spus-o! Pentru unii poate tinea doar de gust, pentru unii argumentele ar fi putut umple mai multe volume decat Shogun-ul cert este ca nu exista cale de mijloc. Totusi, cand vorbim de cele doua jocuri vorbim de multiplayer in cea mai pura forma, care a crescut foarte frumos incat sa ajunga la nivelul zilei de astazi.

    Hibridele continuau sa-si faca aparitia: System Shock (parintele lui BioShock) si Deus Ex au pus bazele a ceea ce recunoastem azi ca fiind FPS-RPG, iar comunitatea le-a adus unora un zambet foarte frumos pe chip prin aparitia unuia dintre cele mai apreciate jocuri si anume Counter-Strike. Succesul sau se bazeaza pe notiuni de lucru in echipa care la vremea respectiva nu erau exploatate. Capture the Flag sau modul Domination din UT nu solicitau o coordonare "de fier" din partea jucatorilor pentru a ajunge la succes.

    De aici mai departe, in ultimul deceniu lucrurile au inceput sa evolueze cu pasi mai mici. Interesul crescut pentru producatori de a-si demonstra capacitatile de a se extinde din punct de vedere al graficii au scazut calitatea gameplay-ului. As aminti aici doar FarCry 2 si Crysis care mizeaza pe acelasi punct de interes.

    Merita totusi mentionate franchiza Halo, replica celor de la Nintendo prin Metroid Prime, fara a-i uita insa pe Killzone 2 si Resistance, reprezentanti ai PlayStation-ului (am pus 2 exclusivitati de la PS ca sa primesc puncte in plus de la fanboy. Tee-hee!)

    Call of Duty Modern Warfare 2 reprezinta in momentul de fata varful de lance in numar de vanzari, rapiditate de vanzari si practic tot ceea ce inseamna bani si industrializarea pasiunii. Aceste cifre insa ne spun destul de multe despre cat de apreciat este acest gen in momentul de fata, motiv pentru care an de an majoritatea titlurilor lansate sunt membre ale acestui stufos arbore genealogic.
    Attached Images Attached Images 41564-half-life-2-episode-2.jpg 928655_20070118_screen003.jpg quakeliveaddon2.jpg 2879528746_7b812c3fd1_o.jpg wolf-202.jpg

Your post count prohibits you from posting new replies in this forum!
Users with less than 1 posts cannot reply to threads here. Your post count is currently . You need to post first in the Intro thread.

Similar Threads

  1. Replies: 4 Last Post: 23-02-2015, 11:07
  2. GTA V primeste un mod first person By paunstefan in forum Console News
    Replies: 19 Last Post: 24-11-2014, 12:41
  3. Replies: 0 Last Post: 25-06-2014, 09:12
  4. Replies: 0 Last Post: 25-02-2013, 14:39
  5. Replies: 0 Last Post: 04-01-2011, 13:31

Tags for this Thread

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts