MSlv: desi RSX-ul (bazat pe G70 de la nVidia) poate fi reprogramat la nivel de driver si SDK... arhitectura software care a stat la conceptia chip-ului grafic respectiv ramane tot DirectX 9. Da, ruleaza cod OpenGL ES + Nvidia Cg, are vertex/shaders & co... dar asta nu inseamna ca este custom 100% si poate fi rescris complet. De cele mai multe ori developerii au fost nevoiti sa se foloseasca de cate un SPE pentru a da sarcini pe care GPU-ul nu le stia (sau nu avea suficienta putere). Dar repet, asta nu schimba foarte mult lucrurile.

Si cel mai bun exemplu aici este faptul ca multe din jocuri au mers sau aratat mai prost pe PS3 decat pe Xbox 360. Asta pentru simplul motiv ca developerii au folosit acel "API Translator" care le-a permis sa converteasca din DirectX in OpenGL... cu ceva hit de performanta.

Nu am studiat prea mult ce poate noul GPU din PS4 si Xbox One... dar daca la Xbox One stim clar ca va veni cu suport DirectX 11.2, sper ca la PS4 acesta sa poata fi mult mai bine customizat, mai ales ca totusi avem OpenGL 4.3 de mai bine de un an. Sa tinem cont ca acum nu mai exista acele SPE-uri care sa poata fi folosite in paralel.

Anyway, revenind la 4K... multi au impresia ca un joc in 4K va folosi in mod neaparat texturi de 4 sau 8 ori mai mari... ca un shader va ocupa de n ori mai mult... si ca toata procesarea inseamna un total de 10x mai mult decat in FullHD (de exemplu). De fapt, in unele cazuri se pot folosi aceleasi texturi, shaderul ocupa la fel de mult... ba chiar se mai reduce din resurse pentru ca nu mai este necesar un antialiasing puternic. Intr-adevar, acolo unde vorbim de particule, triunghiuri & co... e ncesara putere pura. Dar per total nu inseamna absolut deloc de 10x... ci poate doar de 2-3 ori. Repet, cu o optimizare serioasa, si gandita pentru 4K. Lucru care in momentul de fata (si e si normal dealtfel) pe developeri si producatori de GPU-uri ii intereseaza foarte putin spre deloc. De ce sa se chinuie atat cand pe piata nu exista nici 0.1% TV-uri in 4K. Mai ales cand pot vinde linistiti inca 2-3 generatii de placi video pana 4K va deveni mainstream. Si-atunci, va veti intoarce aici si veti spune "bai, dar nebunul asta chiar a avut dreptate... uite ca poti 4K si pe un GPU care nu costa o avere". Dupa care va incepe discutia despre 8K... desigur...