Single post: iPad Air Review

  1. #1 SP
    Admin MonkY's Avatar

    iPad Air Review

    Dragi gameri, de ceva vreme cochetam cu ideea de a deschide o arie de reviews pentru gadgets si tech stuff, si ce alt item ar putea fi mai interesant pentru a porni aceasta arie mai mult decat noua tableta iPad Air a celor de la Apple? Multi dintre cei care ma cunosc stiu ca am fost de-a lungul timpului pasionat de Tablet PC's, inca de pe vremea cand acest lucru insemna un adevarat chin: peste 2.5Kg, autonomie de maxim 90 de minute, ecran de tip rezistiv (nu puteai folosi touch, ci doar stylus-ul inclus). Plus un sistem de operare care in afara de 4-5 aplicatii si 2-3 functii, era complet neoptimizat pentru lucrul pe touch-screen (cei care au avut Windows Tablet edition stiu despre ce vorbesc - si cat de greu reuseai sa selectezi un meniu sau un checkbox).

    Dar putem spune ca lucrurile au evoluat, iar Apple in opinia mea a facut cu iPad-ul ceea ce a reusit sa faca cu iPod-ul: sa revolutioneze si sa usureze modul in care privim si folosim un gadget. Personal am avut placerea de a detine primul iPad, iPad 2, iPad 3, iPad 4 (The New iPad) iar acum, desi toata lumea se astepta la iPad 5, am trecut la iPad Air. De ce oare a facut Apple aceasta schimbare de nume (lucru destul de neobisnuit pentru ei)? Oficial, nu stim. Neoficial pot veni cu doua presupuneri: 1) tableta este atat de subtire si de usoara fata de generatiile anterioare incat Apple a mers pe ideea de "thin & light as air" si 2) pentru ca Apple are in plan sa vina in viitorul apropiat cu o tableta iPad Pro, mergand astfel in aceeasi configuratie ca si la MacBook-uri (unde avem MacBook Pro si MacBook Air).

    Inainte de a trece la prezentarea produsului in cauza, vreau sa fac o mica paranteza si sa explic ce dorim prin aceste review-uri pe CG. Ca de obicei, dorim sa fim diferiti fata de altii si sa oferim ceva special. Nu vom incerca sa fim primii si nici cei care scriem "cat mai multe cuvinte" intr-un review. In schimb, vom incerca sa facem review-urile strict din punctul de vedere al utilizatorului. Nu ne vom grabi sa postam cat mai repede si cat mai "SEO friendly", ci vom scrie un review doar atunci "when it's ready". Poate acest lucru va insemna 2-3 saptamani de teste, poate chiar o luna de folosire... poate acest lucru va insemna si prezentarea modului in care in Romania se poate rezolva o problema a produsului respectiv in cazul service-urilor ed la noi. La fel, in fiecare review vom posta link-uri si preturi precum si modul in care puteti achizitiona produsul respectiv fara probleme. Vom incerca sa prezentam totul strict din punctul de vedere al persoanei care foloseste gadget-ul respectiv, si nu din punctul unei persoane care isi doreste "reclama". Si cel mai important, vom incerca sa analizam ce este pozitiv si ce este negativ la produsul respectiv, daca merita sau nu achizitia sa, care sunt problemele descoperite si ce alternative avem.

    Voi incepe prin a raspunde unei intrebari pe care o aud din ce in ce mai des in ultima vreme: "De ce as achizitiona o tableta?". Well, majoritatea dintre voi probabil detineti un desktop PC, un notebook si un smartphone. Corect? Desktop PC-ul are marele avantaj de a fi performant, usor de upgradat, capabil sa ruleze 24/7. Dar din pacate are dezavantajul imobilitatii. Aici vine notebook-ul, care va ofera mobilitate, dar de cele mai multe ori inseamna o nebunie de peste 1-2Kg si destul de complicat de folosit in multe conditii. Nu mai vorbim si de autonomie, care de cele mai multe ori inseamna 3-4 ore, plus zgomotul de rigoare generat de ventilatoare. Si in sfarsit avem smartphone-ul, care ofera si autonomie mare, este si usor de folosit, nu genereaza zgomot si caldura, insa are marele dezavantaj dat de ecranul mic, lucru care face productivitatea sau experienta de browsing/gaming o corvoada.

    Si aici intervine tableta. Care incet incet incepe sa se apropie de performantele unui desktop PC (in fiecare an avem parte de un upgrade de viteza cu un factor de 2x), are avantajul mobilitatii (cu greutate si volum de cel putin 2x mai mic) si al autonomiei pe care un laptop nu-l poate oferi (de obicei peste 10 ore), iar comparativ cu un smartphone, ofera o diagonala care iti permite atat partea de productivitate, cat si experienta mult mai buna atunci cand vorbim de browsing/reading/gaming. Practic pentru mine tableta a devenit in ultimii ani unul din cele mai folosite (daca nu chiar cel mai folosit) gadget din "inventarul propriu".

    "Ce poti face cu o tableta?" este iarasi o intrebare de care ma lovesc in mod constant, urmata in cazul unui iPad aproape in mod instant de afirmatii gen "nu exista jocuri bune pe touchscreen", "eu nu pot scrie pe touchscreen", "nu am Photoshop si Office pe asa ceva" sau "nu pot face multitasking pe o tableta". Well, haideti sa le luam pe rand. Referitor la partea cu jocuri bune, pot spune ca lucrurile au evoluat si evolueaza in mod constant pe tablete. Din ce in ce mai multi developeri vin cu jocuri si port-uri de titluri incredibile. Eu am incercat sa dau cateva exemple aici. Exista in momentul de fata pe iOS (si Android vine din urma) atat de multe jocuri bune, incat eu unul deja nu mai fac fata. Nu mai am timpul necesar de a termina tot ce iese bun pe asa ceva. Cei care spun ca pe iOS nu gasesti decat jocuri gen Candy Crush, in mod evident nu au foarte multe cunostinte in domeniu. E intr-adevar ceva mai greu sa te obisnuiesti sa te joci pe un touchscreen, dar la urma urmei, exact acelasi lucru se spune despre gamepad (ca nu se poate folosi in detrimentul unui combo gen mouse + tastatura). Un gamer bun va invata sa se descurce iar "learning curve-ul" este extrem de mic (in maxim o luna devii expert).

    Trecand la intrebari legate de productivitate (sa zicem redactarea de documente, tabele, dtp si design) pot sa va spun ca eu majoritatea solutiilor le am pe iPad. De la aplicatii gen iWork (Pages, Numbers, Keynote, iPhoto, GarageBand) si pana la aplicatii dedicate (gen QuickOffice, Polaris Office, SketchBook, iDraw, iMovie, Pinnacle Studio, Photoshop Touch), productivitatea are suficiente resurse pe iOS pentru a putea spune ca nu exista motiv sa spui "nu pot face asta". In plus, se poate conecta foarte usor o tastatura pe Bluetooth (sau de tip dock) si deja puteti avea o solutie asemanatoare cu un notebook. Exista file managere, exista clienti de FTP, SSH, RDP, VNC, TeamViewer, Dropbox, Drive, OnLive, Skydrive samd, astfel incat sa poti realiza orice poti face si cu un PC. Aici va reamintesc vorbele lui Steve Jobs referitor la orice intrebare de genul "can i do that?" si care vor ramane forever in lumea Apple: "there is an app for that!".

    Legat de multitasking, acesta exista pe iOS 7, iar pe versiunile anterioare exista solutii de genul Quasar. Ideea principala insa nu e focalizata pe multitasking, ci pe workspace. Mie imi place o tableta tocmai pentru ca ma lasa sa am pe ecran doar lucrul asupra caruia sunt focalizat. Cei carora le place sa se uite pe youtube intr-o mini fereastra in timp ce scriu un review intr-un editor de text, le spun din start ca aceasta tableta nu este pt. ei. Eu unul daca ma uit la un film, vreau sa-l vad pe tot ecranul, nu in PIP, POP sau PAP. Daca ma joc, vreau sa o fac pe tot ecranul, nu sa am o jumatate ocupata de Skype (aviz Microsoft). Iar accesul la celelalte aplicatii este la o singura departare de un gest (swipe cu 4 degete) sa un double-click (pe home button). In rest, cu cele aproximativ 500.000 de aplicatii si jocuri dedicate pentru iPad (plus cele de iPhone/iPod ce pot rula in 2x scren mode), sunt sigur ca veti gasi o aplicatie pe masura cerintelor voastre.

    Acestea fiind spuse, sa trecem si la ceea ce pe multi ii indeparteaza de un astfel de produs: pretul. Well, eu unul traiesc pentru astfel de gadget-uri. Cumpar si testez cam orice imi trece prin mana (si din fericire pot spune ca nu prea exista gadget de pe piata sa nu apuc sa ma joc cu el). Si am ajuns la concluzia ca pentru mine personal, vorba aceea cu "sunt prea sarac pentru a cumpara ceva ieftin" se aplica de minune. Cam toate smartphone-urile si tabletele pe care le-am avut din gama "ieftin si bun" au ajuns mai devreme sau mai tarziu la cosul de gunoi. Fie stricate fix dupa iesirea din garantie, fie pentru ca mi s-a refuzat service-ul (motivul fiind "utilizatorul este de vina"), fie pentru ca pur si simplu erau prea lente sau nu ofereau satisfactia unui produs de calitate. Lucru care nu exista la un produs precum Apple iPad Air. Pe langa tech support-ul si service-ul autorizat Apple (care chiar si in Romania este bine pus la punct), primul lucru pentru care platesti la un astfel de produs este "calitate".

    Si trecem la cum este perceput un iPad Air, atat pentru cel care a tinut pentru prima oara in mana o tableta, cat si pentru unul ca mine care a avut toate versiunile (plus Samsung Galaxy Tab, Nook Color, Amazon Kindle, Google Nexus 7, Nexus 7 2013, etc...). Pentru cineva care nu a detinut niciodata o tableta, impresia e de genul "wow, e solid ca un MacBook". Unibody-ul de aluminiu e de nota 10 (iar eu raman in continuare la ideea ca plasticul = cheap stuff, aluminiu = good stuff). Pentru cineva care a detinut un iPad 3 sau 4, prima intrebare este "unde Dzeu a disparut mare parte din greutate" sau mai bine zis "wow, ce usor e!". Cu dimensiuni de 240mm x 169.5mm, 7.5mm grosime si 469 grame, iPad Air pare a avea balansul perfect. Practic Apple a reusit ca fata de versiunile anterioare (iPad 3 si 4) sa reduca greutate cu 28%, sa-l faca mai subtire cu 20% si sa-i reduca volumul cu 24% (ah, ce le plac celor de la Apple astfel de statistici). Mai jos aveti un tabel comparativ cu dimensiunile tuturor iPad-urilor lansate pana acum:

    Comparatie dimensiuni si greutate Apple iPad
     iPadiPad 2iPad 3iPad 4iPad Air
    Inaltime243 mm241 mm 241 mm241 mm 240 mm
    Latime190 mm186 mm186 mm186 mm170 mm
    Grosime13.4 mm8.8 mm9.4 mm9.4 mm 7.5 mm
    Greutate680 g601 g650 g650 g469 g
    Apple a micsorat marginile doar in modul portrait, lasand identice marginile laterale pe landscape, si asta pentru a avea control si grip mai bun (in special in jocuri). Personal am fost un pic intrigat de cat de subtiri sunt marginile in portrait, si imediat mi-a venit in gand ideea "pai si eu cum il mai tin?". Dar se pare ca Apple a luat si acest lucru in calcul, software-ul avand o functie speciala de "rejection" pentru detectia degetelor pe margini. Practic poti sta cu degetele pe margini fara frica de faptul ca iPad-ul le va inregistra ca si comenzi. Genial as putea spune.

    Lucrul care imi place la nebunie este ca prin reducerea dimensiunilor dar folosind un ecran identic (diagonala de 9.7" si rezolutie 2048 x 1536), este acela ca ai impresia de "bigger screen". Este probabil acelasi efect pe care ti-l dau marginile extrem de reduse la TV-urile super-slim. Ecranul ocupand peste 95% din suprafata tabletei, ai feelingul acela de "floating image" care te face sa simti ca tii "imaginile in mana".

    Multi se plang de faptul ca Apple a pastrat aceasi densitate de pixeli pentru iPad Air (se asteptau probabil la 4K or something). Personal le spun acelor oameni ca sunt nebuni. Pe o astfel de diagonala, la o distanta normala de lucru (sa zicem 30-50cm), este IMPOSIBIL sa distingi pixelii individuali chiar si daca ai 20/20 la vedere. Iar la 5-10 cm eu unul nu lucrez, prin urmare nu ma intereseaza. In plus, o rezolutie dubla ar fi insemnat pret mai mare, consum de curent mai mare, incalzire, etc... In plus, sa fim seriosi, sunt pe piata tablete care inca merg in 1280 x 720 si nu se plange nimeni.

    Si tot legat de rezolutie, aici este atu-ul Apple pe iPad si motivul pentru care personal urasc marea parte a concurentei. O fac nu pentru ca nu sunt produse Apple, ci pentru ca m-au innebunit cu aspectul de 16:9. Eu inteleg ca e "trend-ul" dedicat filmelor (si poate si jocurilor), insa pentru tot ce inseamna citit, browsing, productivitate, ratio-ul de 16:9 pentru mine e crima si pedeapsa. Cei care au incercat vreodata sa citeasca o revista in Zinio, sa se dea pe site-uri gen CG, sa editeze imagini (din 4:3), stiu despre ce vorbesc. Se pierde atat de mult in 16:9, incat nici rezolutiile gen FullHD nu ajuta (totul devenind atat de mic incat la aproape orice operatiune trebuie sa faci zoom pentru a putea citi/lucra). Ratio-ul folosit de Apple se apropie cel mai mult de standardul A4... facand majoritatea operatiunilor o placere.

    Unul dintre lucrurile care ma enervau la generatiile anterioare (in special la iPad 3 si 4 - iPad 2 a fost "imun" la aceasta problema) era color shift-ul. Mai exact, modul in care se schimbau culorile in momentul in care schimbai unghiul de vizionare. Desi veneau cu un panou IPS cu un unghi superb (as spune aproape perfect), iPad 3 si 4 ma enervau la shift-ul de alb, in special in modul portrait. Pur si simplu albul devenea gri (stati linisti, acest lucru e valabil la orice panoul LED). Well, pot spune ca la iPad Air, noul panou de tip IGZO a rezolvat in mare parte aceasta problema. Daca ar trebui sa fiu mai exact, vorbim de o imbunatatire cu aproximativ 75% fata de modelul anterior. Shift-ul exista (deh, asta e tehnologia), insa e mult mai redus.

    Calibrarea culorilor este incredibila si pentru acest lucru oricine se ocupa de fotografie sau editare video va fi extrem de incantat. Folosind Spyder4Elite mi-am dat seama ca nu prea am ce sa schimb, totul fiind aproape de perfectiune. Personal prefer albul mai rece, insa aceasta este o preferinta proprie si imi dau seama ca nu este "as it should be". Acest lucru il voi "rezolva" probabil cand va iesi un jailbreak, si nu va trebui decat sa reduc un pic gamma pe rosu. Si pe partea de reflectivitate (lucru foarte important pentru mine), iPad Air a ajuns la un procent de 6.5% (fata de 7.7% la iPad 4). Luminozitatea a crescut si ea putin (de la 421 cd/m2 la 449 cd/m2) dar cel mai mult se simte imbunatatit contrastul (lucru care ajuta foarte mult in lumina naturala). Mai exact, de la 877 la 1151. Si cu toate acestea consumul ecranului a scazut de la 7 watts la 4.8 watts (thanks goes to Sharp IGZO).

    Haideti sa vedem cum sta la capitolul performanta noul iPad Air. In cadrul conferintei Apple (al carui rezumat il puteti gasi aici) iPad Air a fost prezentat ca avand "upto 2x faster CPU & GPU". Mai exact "inima" noului iPad a fost preluata de acelasi procesor care bate in interiorul noului iPhone 5S, singura diferenta fiind data de frecventa maxima (care este de 1.4Ghz pe A7-ul din iPad Air si 1.3Ghz pe A7-ul din iPhone 5S) si de thermal throttle (iPhone 5S trecand mult mai repede in frecvente de 1Ghz in timp ce iPad Air se mentine la 1.4Ghz). E si normal, avand in vedere faptul ca iPad air isi permite un control termic mult mai bun.

    Rezultate Geekbench 2. Scorul mai mare inseamna mai rapid!
    DeviceScor
    Apple iPad Air2371
    Apple iPad 41794
    Apple iPhone 51666
    Si pentru ca tot suntem la capitolul "termic", foarte multi au fost speriati de faptul ca fiind mult mai rapid decat A6X-ul din iPad 3, vom avea parte de un overheat pe masura si temperaturi mult mai mari. Well, pentru acest test m-am inarmat cu un MicroRay de la Ridgid (un senzor de temperatura profesional - cu infrarosu si laser guide). Am setat Brightness la 100%, am pus Wifi On, Bluetooth On, 3G On, Volumul la speakers la 100% si am pornit benchmark-ul celor de la Epic (denumit Citadel Epic) in modul Guided Tour. Am masurat temperaturile dupa o ora in punctele cele mai fierbinti ale ambelor tablete (iPad 4 si iPad Air). Mentionez ca temperatura ambianta pe tot parcursul testului a fost de 23 de grade Celsius.

    Diferenta temperaturi iPad 4 vs iPad Air
     Max tempLocatia temperaturii maxime
    iPad 441.3 Celsiusspate in partea din dreapta jos (dreapta jos fata de logo-ul Apple si dreapta sus fata de sigla iPad)
    iPad Air39.8 Celsiusspate in partea din stanga sus (in stanga logo-ului Apple)
    Ma intorc la performante si trebuie sa spun ca Air-ul se misca impecabil. Exista mici "hiccups" care sunt legate de iOS 7.0.4 (de exemplu atunci cand se trece din landscape in portrait, sau cand se porneste pt. prima oara Spotlight Search-ul - dar sunt chestii minore), insa atunci cand vine vorba de usage, e superb. In 90% din testele efectuate alaturi de un iPad 4, rezultatele au fost intr-adevar aproape duble. Si pentru asta voi exemplifica prin cateva benchmark-uri in tabelul de mai jos. Insa lasand cifrele deoparte, pe oricare dintre noi il intereseaza cum se misca in real world. Desi personal am fost un pic dezamagit de faptul ca Apple a preferat sa mearga tot pe 1GB RAM (precum iPad 3 si 4), trebuie sa recunosc ca le inteleg ratiunea. Pur si simplu nu am avut nicio aplicatie care sa crasheze pentru ca nu a avut suficient RAM. Da, in Safari daca deschizi mai multe tab-uri, exista sansa sa iti faca refresh, insa avand in vedere modul in care incarca paginile, e un impediment minor. Si atentie, eu sunt genul care nu inchide niciodata nimic. Pur si simplu rulez app dupa app, fara sa stau sa fac management de memorie, task-uri sau mai stiu eu ce. And it just works!

    Rezultate benchmark SunSpider 1.0.2 - javascript web performance. Atentie, scorul mai mic inseamna mai rapid!
    DeviceScor
    PC i7 3770k31 ms
    Apple iPad Air393 ms
    Apple iPhone 5S419 ms
    Samsung Galaxy Note 3601 ms
    Google Nexus 5713 ms
    Apple iPad 4762 ms
    Apple iPhone 5926 ms
    Samsung Galaxy Tab 3 8.01152 ms
    Google Nexus 7 20131210 ms
    Dupa cum se poate vedea, performanta este aproape dubla fata de generatia anterioara si se apropie incet incet de performantele unui desktop PC (estimez ca in maxim 2 ani vor fi la acelasi nivel, cel putin in ceea ce priveste randarea paginilor web). Desi multi vor spune ca am ceva cu device-urile Android, se poate vedea foarte clar ca la capitolul web performance stau mult mai prost. Din pacate pentru ele, se simte acest lucru in orice browser. Dar lucrul cel mai deranjant la device-urile Android (pentru mine), nu ar fi dat neaparat de aceasta diferenta de performanta, cat de latenta (timpul de raspuns) al ecranelor de tip touchscreen. Pentru o persoana normala acest lucru ar putea fi insesizabil, dar pentru gameri seriosi ca noi, acest lucru se simte. Oricum, nu trebuie sa ma credeti pe mine pe cuvant, ci sa aruncati o privire asupra testului Touchmarks.

    Pe partea de performante grafice, iPad Air-ul nu dezamageste. In majoritatea benchmark-urilor vedem intr-adevar acel upto 2x mai bun decat iPad 4, exceptie facand benchmark-urile in care se randeaza strict triunghiuri. In real life insa, sunt extrem de putine jocuri care chiar sa atinga capabilitatile grafice ale iPad Air-ului si care sa se bucure de avantajul procesorului pe 64bits (Apple listeaza doar cateva jocuri si apps care sunt optimizate momentan - dintre ele va pot recomanda Infinity Blade III, X-Com Enemy Unknown, Real Racing 3 si Modern Combat 4: Zero Hour). Mai jos aveti si cateva rezultate de benchmark-uri de GPU.

    Rezultate benchmark 3DMark - ICE Storm Unlimited. Scorul mai mare inseamna mai rapid
    DeviceScor
    Apple iPad Air14964
    Apple iPhone 5S13800
    Google Nexus 7 201310167
    Apple iPad 49322
    Apple iPhone 55510

    Oricum, nu vreau sa va stressez prea mult cu benchmark-uri de genul acesta. Sunt altii care au in depth-reviews mult mai bine facute (recomand Andantech). Pe mine ma intereseaza ceea ce conteaza cel mai mult pentru un user. Sa mearga totul mai bine decat generatia anterioara (sa stiu ca nu am fost pacalit) si sa fie totul stabil. Daca la partea de stabilitate am avut mici probleme cu iOS 7.0.3, acestea au disparut complet odata cu trecerea la iOS 7.0.4 (si sincer sa fiu, de-abia astept 7.1). Pe partea de viteza, m-a interesat foarte mult cum se comporta noul WiFi. Apple a decis aici ca in loc sa mearga cu mai noul (si mai greu de gasit) standard 802.11ac, sa ramana la standardul 802.11n dar cu dual channel si MIMO technology (multiple input multiple output). Si bine au facut. Practic viteza s-a dublat (cel putin) in cazul unui speedtest. Aveti mai jos rezultatele (de care eu unul sunt extrem de multumit):

    Rezultate Speedtest.net. Scorul mai mare inseamna mai rapid
    DevicePingDownloadUpload
    Apple iPad Air4 ms130 Mbps 79 Mbps
    Apple iPad 47 ms 81 Mbps46 Mbps
    Apple iPhone 58 ms 65 Mbps24 Mbps
    Attached Images Attached Images ipad_air.jpg