E adevarat ca wii u are vanzari mult sub asteptari, insa asta n-o face automat o consola proasta. Din punct de vedere hardware, wii u in raport cu ps4 si xbox one sta mai bine decat sta wii in raport cu ps3 si xbox 360. E adevarat ca ps4 si xbox one sunt mult mai performante, insa acum toate ruleaza jocuri in 1080p si nu cred ca e foarte greu sa adaptezi engine-ul jocului pentru wii u. De exemplu developer-ii project cars au declarat ca nu au avut probleme in a face sa ruleze engine-ul jocului pe wii u, insa au decis ca jocul va rula in 720p si va avea o grafica foarte buna.
Nu cred ca situatia ar fi mult diferita daca wii u ar fi avut un hardware mai apropiat din punct de vedere al performantei de ps4 si xbox one. EA a decis sa nu mai dezvolte pentru wii u, cel putin momentan, dupa ce mass efect 3 a avut vanzari foarte slabe pe wii u. Insa nu s-au plans de hardware-ul wii u, ca din cauza lui nu au putut dezvolta jocul asa cum si-au dorit, din contra jocul chiar a fost unul reusit, insa nu s-a vandut. Piata e de asa natura ca wii u install base e mic, e primul joc din seria mass effect pe wii, fiind relativ necunoscut, iar cei care il stiu poate deja l-au jucat pe ps3 sau xbox 360. Poate EA a avut asteptari prea mari de la acest joc, insa nu poti spune dupa ce un joc s-a vandut sub asteptari ca utilizatorii wii u nu cumpara jocuri mature, pana la urma nu era un joc tocmai nou sau un joc dezvoltat special pentru wii u. In cazul fifa 2013 la ce se asteptau, eu am jucat demo-ul, e fifa 2012 cu meniu de 2013. Nfs most wanted pe de alta parte chiar e un joc reusit, am jocul si pot spune ca este peste versiunea ps3 si xbox 360 ( o sa se spuna ca il compar cu generatia trecuta de console insa sa nu uitam ca wii u e la inceput de drum inca), poate ca e si vorba de criterion care n-o prea da in bara.Au mai fost stiri din nu stiu ce surse ca un developer s-a plans de partea hardware wii u, insa au fost si pareri pozitive. Studioul shin'en multimedia a spus ca wii u are capabilitati hardware foarte bune. E un developer care face jocuri numai pe platformele nintendo, cine a jucat jocurile lor prin intermediul wiiware si eshop stie despre ce e vorba, ce grafica au jocurile lor care pe wiiware se incadreaza in limta maxima de aproximativ 40 mb, poate si pentru ca dezvolta numai pentru nintendo si folosesc capabilitatile hardware mult mai bine.
Legat tot de EA, nu e vorba de capabilitatile hardware ale wii u, e vorba de vanzari. Pe vremea wii-ului au avut o perioada cand au vandut foarte bine pe aceasta platforma, au avut multe jocuri cu tema sportiva, s-au folosit bine de motion controller, avand incasari pe wii aproape egale cu xbox 360 si ps3. Erau entuziasmati de wii si trambitau ca au peste 20 de jocuri in dezvoltare pentru wii. Ulterior a venit o perioada mai proasta din punct de vedere al vanzarilor si lucrurule s-au schimbat.
Cred ca vanzarile proaste ale wii u se datoreaza si perceptiei pe care publicul o are despre aceasta consola. Se stie deja depre confuziile iscate in legatura cu consola, mai ales in randul gamerilor mai putin avizati, despre cum se credea ca acel tablet controller e un add-on pentru wii, pana si numele. Nintendo a incercat in cazul wii u cam aceeasi reteta ca in cazul wii-ului, insa de data aceasta din punct de vedere al vanzarilor nu le-a iesit. Au venit cu un element de noutate, in cazul wii-ului cu wii motion controller, iar in cazul wii u cu acel tablet controller cum a mai fost el numit. Numai ca tablet controller-ul nu a mai creat acea valva, acel entuziasm pe care l-a creat wii remote-ul. A fost privit cu scepticism si cu retinere inca de la inceput, nu a avut acel element de noutate ca motion controller-ul, era vazut ca un 3ds mai mare, nu este la fel de usor de utilizat ca wii remote-ul. Imi amintesc si acum conferinta nintendo de la E3 2006, pe miyamoto cu controler-ul in mana, cat de aplaudata a fost conferinta si cat de apreciata a fost de siturile de specialitate, au iesit mai bine decat sony a carei conferinta a fost criticata, ca si-au prezentat muschii hardware-ului si ca nu prea au venit cu inovatii. Ulterior s-a dovedit ca nu totul e roz in cazul wii remote-ului, ca desi wii sports a fost un tech demo foarte bun si anticipa jocuri foarte bune pe wii, acestea s-au cam lasat asteptate, ca in cazul red steel care a fost in centrul atentiei la conferinta controlul e departe de a fi unul la unul si nici grafica nu era senzationala, de abia in cazul red steel 2 s-au apropiat de acest deziderat. Si sa nu uitam pretul mai mic fata de wii u, care nu avea cum sa aiba un pret de lansare ca wii-ul avand in vedere game pad-ul.
Nintendo e o companie mai conservatoare de fel, insa au incercat sa se adapteze pietei pe parcurs. Sa nu uitam cat au tinut de cartridge ca mediu de stocare al jocurilor. In era nintendo 64 din punct de vedere hardware nintendo era peste playstation, placa video dezvoltata de silicon graphics era foarte performanta la acea vreme, insa ps a vandut mult mai mult. La fel, in cazul gamecube, acesta a fost mai performant decat ps2, a venit la fel cu o placa grafica foarte performanta dezvoltata de Art X, care era o companie formata din fosti angajati silicon graphics, care dupa ce a obtinut contractul cu nintendo au si fost cumparati de ati. Se stia ca ps2 avea o arhitectura complicata si era greu de programat pentru el. Planul pentru gamecube a fost sa faca o consola mai performanta si mai usor de programat pentru ea, ceea ce s-a si intamplat. Chiar oficialii nintendo au trambitat cat de performant e gamecub-ul, spunand cu mandrie specificatiile acestuia (spre deosebire de wii unde nu au aparut specificatiile oficiale, nici macar n-au vorbit de partea hardware, dandu-si seama ca gamer-ii nu prea sunt interesati de acest lucru si oricum nu i-a ajutat in trecut si de data aceasta nu prea aveau cu ce sa se mandreasca). Cu toate acestea ps2 s-a vandut mult mai bine. Avantajul ca s-a lansat inainte si diversitatea jocurilor l-au ajutat. Si gamecube-ul s-a vandut foarte bine la lansare dupa care a urmat o perioada de stagnare. Nu a avut diversitatea jocurilor ps2 dar a avut jocuri exclusive foarte bune, cum e seria resident evil, mai ales resident evil 4 care e unul dintre jocurile cele mai bune din toate timpurile care a aparut ulterior si pe ps2, insa din punct de vedere grafic a fost net inferior variantei gamecube, seria metroid, seria the legend of zelda, beyond good and evil, toate jocurile cu mario etc. . Plus controller-ul mi s-a parut cel mai bun din acea generatie, foarte ergonomic. O lovitura pentru nintendo a fost faptul ca a pierdut rare care dezvoltase goldeneye 007, perfect dark, donkey kong 64, banjo-kazooie, unele dintre cele mai populare jocuri pentru nintendo 64 si care pregatea jocuri pentru gamecube care au fost insa anulate. Nintendo detinea 50% din rare, insa microsoft a facut o achizitie cu cantec, nu se stie exact ce s-a intamplat insa se pare ca a oferit mai multi bani decat nintendo. In cazul gamecube a fost o problema de perceptie a consolei de catre public in general in sensul ca era vazut ca o jucarie sau ca o consola care se adreseaza copiilor desi nu era deloc asa. Chiar s-a dezbatut in cadrul companiei aceasta problema, cauzele care au dus la aceasta perceptie si ce masuri pot fi luate. Toata lumea stie design-ul consolei in forma de cub, nintendo a considerat ca utilizatorii doresc o consola compacta si forma de cub accentueaza acest lucru, i-au adaugat celebrul maner considerand ca gamer-ii se deplaseaza cu consola la prieteni si acel maner va facilita acest lucru. Insa manerul nu a fost foarte apreciat si forma de cub a facut ca gamecub-ul sa fie perceput ca o jucarie. Nintendo america chiar a organizat un tur al tarii in care sa promoveze consola si sa schimbe aceasta perceptie.
Jocurile cu mario se adreseaza si copiilor insa nu neaparat acestora. De altfel super mario 64 este un joc complex si nu este chiar usor. Super mario sunshine de pe gamecube a urmat aceeasi politica, fiind considerat un joc dificil care se adreseaza impatimitilor. De altfel jocul nu a avut vanzari stralucite, principala cauza fiind considerata dificultatea sporita a jocului, indepartand jucatorii care nu au mai jucat mario pana atunci. Miyamoto a recunoscut si el acest lucru si ca urmare super mario galaxy a fost mai accesibil, vanzandu-se si foarte bine. Insasi ideea cu sferele a venit din dorinta de a-l face mai accesibil, acestea oferind o orientare mai usoara intr-un spatiu 3d. Deci si in cazul jocurilor cu mario putem vorbi de jocuri mai hardcore sau mai casual.
Consider ca game pad-ul nu este un gimmick, nintendo land care este mai mult un tech demo ca wii sports arata cateva intrebuintari interesante. Problema este insa cum vor folosi developer-ii acest gamepad.
Se anunta cateva jocuri bune pe wii u despre care s-a vorbit pe forum. Sunt curios ce vor mai scoate retro acum ca au terminat cu donkey kong tropical freeze in afara de metroid. Urmaresc de asemenea monolith soft.
Oricum, nintendo este o companie mai puternica decat s-ar crede la prima vedere, in 1999 au refuzat oferta de cumparare venita din partea microsoft inainte sa lanseze xbox care au oferit 25 de miliarde de dolari, dorind ca nintendo sa renunte la gamecube si sa treaca in spatele xbox-ului. Are in prezent unele pierderi insa are castiguri foarte mari din trecut. Este o companie solvabila, are active (assets) de peste 5 miliarde de dolari, deci daca ar avea probleme ar putea dispune de un cash de 5 miliarde de dolari. Plus ca are o istorie in spate, de altfel prima mea consola exceptand clonele este un nintendo 64 in 1997. Apropo de istorie:

NES Nintendo World Championship Cart RARE Torn Label 100 Authentic Adult Owned | eBay