Single post: Metal Gear Retrospective

  1. #1 SP
    Senior Member paunstefan's Avatar

    Metal Gear Retrospective

    Cu ocazia celor 27 de ani impliniti de seria Metal Gear pe 7 iulie, m-am gandit sa scriu cateva randuri despre istoria seriei mele favorite. Jocurile Metal Gear sunt cunoscute pentru gameplay-ul stealth, fiind printre primele jocuri din acest gen, si pentru povestea complexa pe care incearca o spuna. O sa scriu in principal despre jocurile principale din serie, fara spin-off-uri si jocuri non-canon si o sa incerc sa evit spoilerele mari.

    Metal Gear
    Totul a inceput in 1986 cu Hideo Kojima, un nou angajat la Konami (care nu stia sa programeze). Din cauza lipsei de experienta, el a fost lasat sa lucreze doar la titluri mici, de exemplu Penguin Adventure pentru MSX2, in timp ce un joc al lui, numit Last Warld a fost anulat de cei de la Konami. Metal Gear a aparut la dorinta lui de a face un joc de razboi, dar datorita hardware-ului slab al platformei MSX2, nu puteau fi in acelasi timp pe ecran mai mult de 4 inamici, dar Kojima, inspirat din filmul The Great Escape s-a gandit sa faca un joc stealth, unde trebuie sa te feresti de inamici. Asa s-a si intamplat, pe 7 iunie 1987, Metal Gear s-a lansat in Japonia, urmand ca mai tarziu sa fie lansat un port al jocului pe consola NES (o versiune mult inferioara a jocului) si, spre uimirea celor de la Konami, jocul a avut succes.

    In Metal Gear intalnim un “rookie” numit Solid Snake (este anul 1995 in-game), membru FOXHOUND, care este trimis in fortareata Outer Heaven pentru a-l salva pe Grey Fox, un alt membru FOXHOUND, ale carui ultime cuvinte au fost “Metal Gear…”. Mai tarziu afla ca Metal Gear este un tanc biped capabil sa lanseze rachete nucleare (Razboiul Rece inca nu se terminase), pe care il distruge si isi duce misiunea la capat, dar nu inainte sa afle ca Outer Heaven este condus chiar de conducatorul FOXHOUND, Big Boss. Metal Gear contine intr-o forma primitiva elemente de gameplay si design care vor face celebre jocurile urmatoare.

    Metal Gear 2: Solid Snake
    Dupa succesul lui Metal Gear pentru NES, Konami a lansat un nou joc, numit Snake’s Revenge, Kojima nu a avut nici o legatura cu acesta si nu a avut farmecul primului joc. Unul din developerii lui Snake’s Revenge l-a intalnit pe Kojima intr-un tren si i-a cerut sa faca un sequel adevarat pentru Metal Gear, iar in 1990 Konami a lansat Metal Gear 2: Solid Snake, numai in Japonia, pentru MSX2.

    In Metal Gear 2 jucam din nou rolul lui Solid Snake, care este trimis de data aceasta in Zanzibar Land, un nou stat condus de Big Boss, pentru a salva un om de stiinta care a creat o specie de alge care poate produce petrol, numita OILIX. Snake reuseste sa-l salveze si distruge un nou model de Metal Gear, pe care Zanzibar Land planuia sa-l foloseasca, iar de data aceasta reuseste sa-l omoare pe Big Boss. Metal Gear 2 duce tot ceea ce a facut Metal Gear la un nou nivel, de la gameplay la povestea care de data aceasta e mult mai complexa si mai asemanatoare cu cea din jocurile care vor urma, dezbatand teme ca inarmarea nucleara si fiind plin de conspiratii. Este considerat unul dintre cele mai bune jocuri 8bit si o multime din elementele din povestea si nivelele sale vor fi introduse in jocul urmator (unii chiar spun ca MGS e un remake 3D al lui MG2). Jocul nu a fost lansat in vest pana in 2006, cand a venit impreuna cu MGS3: Subsistence, pe PS2.


    Metal Gear Solid
    “A strong man doesn't need to read the future, he makes his own.”
    Au trecut cativa ani de la lansarea lui Metal Gear 2 si au inceput sa apara console capabile sa randeze grafica 3D. Kojima a dorit initial sa continue seria pe consola 3DO, dupa ce a lansat un joc pe aceasta, Policenauts. Dupa ce suportul pentru 3DO a scazut, s-a decis producerea jocului pentru noua consola Playstation, ei dorind sa creeze cel mai bun joc pentru aceasta (si dupa parerea mea, au reusit). Jocul s-a numit Metal Gear Solid si s-a lansat in 1998, de data aceasta a avut parte de lansare in toata lumea. Jocul a avut mare succes, a vandut aproximativ 6 milioane de copii si e considerat unul din cele mai bune jocuri lansate vreodata.

    De data aceasta, Solid Snake este rechemat la datorie in anul 2005, cand Insula Shadow Moses, unde existau arme nucleare, a fost “sechestrata” de membrii FOXHOUND si Genome Army, condusi de Liquid Snake. Pe insula se afla o baza militara unde se zvonea ca este in productie un nou model de Metal Gear, numit Metal Gear REX, iar Snake este trimis sa salveze ostaticii si sa distruga Metal Gear-ul, dar lucrurile nu sunt chiar asa cum par. Acesta este inceputul seriei Metal Gear, asa cum o cunoastem toti, gameplay-ul nu este foarte schimbat fata de predecesorul sau, grafica si muzica sunt extraordianare, iar povestea este un mare progres (pentru serie si pentru gaming in general). De aici inainte, seria va dezbate lucrurile pe care omul le lasa urmatoarelor generatii, tema lui MGS este GENE, dilema daca genele ne influenteaza viata si actiunile sau suntem “liberi”. In MGS au inceput si 4th wall break-urile pentru care seria este celebra, personajele ne sugereaza ca totul este un joc si jucatorul este nevoit in anumite momente sa interactioneze nu numai cu controller-ul. Jocul a primit un remake numit Metal Gear Solid: The Twin Snakes, pe Gamecube.


    Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty
    “Building the future and keeping the past alive are one in the same thing.”
    Dupa marele succes al lui MGS, Kojima stia ca MGS2 trebuia sa fie ceva extraordinar, iar trailer-ul cu care a fost anuntat jocul, la E3 2000 a fost intr-adevar mult peste asteptarile fanilor. Din cauza atacurilor teroriste de pe 11 septembrie 2001, jocul a fost amanat putin timp pentru ca unele secvente se asemanau cu evenimentul, asta dupa ce, cu cativa ani in urma, povestea jocului a fost schimbata deoarece se lega de problemele din Iran si Iraq. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty s-a lansat in 2001 si a fost la momentul acela unul dintre cele mai apreciate jocuri, a vandut in jur de 7 milioane de copii.

    La inceputul jocului, il reintalnim pe Solid Snake pe un vas petrolier, unde se crede ca exista un Metal Gear, numai ca dupa aproximativ 1 ora de joc (Spoiler?) sa fim intampinati de un alt personaj principal, Raiden (but Solid Snake it’s still there), lucru despre care nu se stia nimic inainte de lansarea jocului si o parte din fani nu erau incantati, aceasta este prima surpriza pe care Kojima ne-a facut-o in legatura cu MGS2, mare parte din joc fiind “inselator”. Misiunea lui Raiden este asemanatoare cu a lui Snake in primul joc (are si de ce), asa ca nu o sa intru in detalii. Povestea lui MGS2 nu a fost placuta de o parte din jucatori, aceasta fiind prea complexa, dar mai tarziu a fost inteleasa si acum e considerata printre cele mai inteligente povesti din gaming. MGS2 este considerat primul joc post-modernist, acesta punand intrebari despre propriul mediu, jocurile video si lumea informationala, iar personajele punand sub semnul intrebarii propria existenta.


    Metal Gear Solid 3: Snake Eater
    “There's only room for one snake and one boss.”
    Desi a fost cel mai bine vandut din serie, MGS2 a dezamagit o parte din fani, datorita schimbarii protagonistului, asa ca Hideo Kojima a decis sa aleaga o reteta mai simpla pentru urmatorul MGS. Initial s-a dorit a fi un joc de Playstation 3, dar cum consola urma sa se lanseze prea tarziu, au ramas la PS2 si jocul s-a lansat in noiembrie 2004. Metal Gear Solid 3: Snake Eater a adus multe inovatii in serie, actiunea are loc intr-o jungla pe teritoriul Rusiei in timpul Razboiului Rece (1964), iar personajul principal este Naked Snake(tatal lui Solid Snake), care mai tarziu va deveni Big Boss. Datorita setting-ului, nivelele sunt mai deschise si a fost introdus un sistem de supravietuire si camuflaj, Snake trebuie sa caute mancare, sa isi vindece ranile si sa isi aleaga costumul pentru a fi ascuns mai bine in decor.

    Actiunea avand loc cu aproximativ 50 de ani mai devreme decat jocurile precedente, in MGS3 luam parte la intamplarile care au dat nastere situatiilor din celelalte titluri. Snake este trimis in baza inamica pentru a isi omora mentorul care (aparent) a trecut de partea URSS si pentru a distruge un tanc (nu e Metal Gear de data aceasta) capabil sa lanseze rachete nucleare, totul pentru a evita un scandal international, si chiar WW3. Povestea e mai simpla si mai clasica, dar fara a uita de momentele amuzante si 4th wall break-uri, jocul continand printre cele mai memorabile momente din serie, iar datorita perioadei in care se desfasoara actiunea, jocul are un feeling James Bond-ish. Gameplay-ul e asemanator, dar in acelasi timp diferit, in versiunea Subsistence a jocului fiind introdusa camera libera, spre deosebire de cea fixa de pana atunci. Jocul a fost mai apreciat de fani, dar din pacate, s-a vandut mai prost.


    Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
    “I'm no hero... Never was. I'm just an old killer... Hired to do some wet work.”
    Chiar daca dupa fiecare joc, Kojima a spus ca el nu va mai lucra la serie, de fiecare data el a revenit cu un nou MGS. Dupa MGS3 trebuia sa urmeze un nou joc, de data aceasta pentru noua consola PS3, jocul se numeste Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots si s-a lansat in 2008. In MGS4 Solid Snake revine, de data aceasta mai batran, fiind numit chiar Old Snake. Actiunea se petrece in 2014, intr-o lume in care razboiul a devenit rutina si are cea mai mare influenta economica, din cauza aceasta, toti soldatii sunt monitorizati printr-un sistem de nanomachines, care le permite de asemenea preformante crescute in lupta. Gameplay-ul este asemanator cu cel din MGS3, dar adus “la zi” si putin simplificat, fara supravietuire de data aceasta, iar sistemul de camuflaj a devenit automat printr-o tehnologie numita OctoCamo. MGS4 a marcat si disparitia lui Tomokazu Fukushima din functia de co-writer, lucru care a facut acest joc (si cele care vor urma) sa-si piarda din farmec.

    In MGS4 asistam la ultima misiune a lui Solid Snake, acesta este trimis sa il omoare pe Liquid Ocelot (fratele sau, care nu e chiar fratele sau) si sa puna capat razboiului nesfarsit din lume. Kojima ne-a oferit din nou o poveste complexa (prea mult cateodata), la nivelul celei din MGS2, jocul incercand sa raspunda la toate intrebarile puse pana atunci si sa puna punct seriei. Spre deosebire de celelalte jocuri, in MGS4 vizitam 5 locatii, inclusiv una mult iubita de fani. Jocul a fost foarte apreciat, s-a vandut foarte bine si ramane unul dintre cele mai bune jocuri de pe PS3.

    Next level
    “There's always another reason to keep on living.”
    Chiar daca, dupa parerea mea, MGS4 a fost ultimul MGS “clasic”, el nu a fost sfarsitul. A urmat Metal Gear Solid: Peace Walker(lansat in 2010) , un joc de PSP care ne pune din nou in rolul lui Big Boss, la 10 ani dupa MGS3, pentru a asista la evenimentele care au dus la crearea Outer Heaven (din primul Metal Gear). Din cauza consolei pe care a fost lansat, jocul este inferior celorlalte, dar chiar si asa, e un joc foarte bun.

    Ultimul pas in seria Metal Gear este Metal Gear Solid V, urmatoarea parte a povestii lui Big Boss. Jocul aduce mari schimbari in serie, de data aceasta avem parte de un joc open-world, care, spune Kojima, va fi mult mai pe placul jucatorilor vestici. Prima parte din MGSV, Ground Zeroes, este un demo care s-a lansat in 2014 si e considerat prologul povestii din The Phantom Pain, care urmeaza sa fie lansat in 2015 (probabil).

    Aceasta a fost mica mea descriere a seriei Metal Gear, dupa cum am spus, am incercat sa evit spoilerele mari si am incercat sa ating numai partile importante (am omis destul de multe lucruri), fiind mult mai multe de spus despre aceste jocuri, dar singurul mod de a intelege aceste capodopere este sa le jucati. Pentru cei care inca nu au incercat seria (si nu numai), recomand Metal Gear Solid: The Legacy Collection, pentru PS3, care contine toate jocurile despre care am vorbit mai sus (in afara de MGSV). Thank you, Mr. Kojima !

    P.S.: Thread-ul acesta poate fi folosit ca si thread de discutii pentru seria Metal Gear.
    Attached Images Attached Images 1.jpg