Single post: User Review: Grim Fandango Remastered (PlayStation 4)

  1. #1 SP
    Senior Member AlanPoe's Avatar

    User Review: Grim Fandango Remastered (PlayStation 4)

    I should never have switched from scotch to martinis. In continuare gasiti reteta succesului. Nu, nu neaparat in gaming. In orice: in dragoste, in cinematografie, in storytelling, in ce vreti voi. Prin urmare: se ia o masura intreaga de Humphrey Bogart, o parte de Casablanca, doua parti Mexic, se condimenteaza cu voci, motive si vestimentatie din anii 40 si se stropeste cu motive religioase si se decide ca toate personajele sa fie moarte. Se agita bine, apoi se consuma pe indelete in timp ce se asculta swing, jazz sau cateva note melancolice de blues.

    Mi-e greu sa vorbesc despre Grim Fandango ca si cum n-ati fi auzit niciodata despre el. Insa inteleg ca printre voi sunt gameri care au descoperit gamingul relativ recent, sa zicem in epoca Far Cry/ Half Life, moment in care genul adventure insemna altceva si oricum mult mai putin decat ceea ce a reprezentat Grim Fandango la momentul lansarii. Pe scurt, Grim Fandango este mama, tatal, bunicul, doi veri primari si verisoara blonda (mai indepartata insa extrem de atragatoare) a genului adventure, indiferent de platforma.

    Creat original de Tim Schafer impreuna cu echipa Lucas Arts pentru PC si lansat in 1998, iata-l relansat in 2015 in versiunea Remastered dupa aproape 17 ani de la aparitia originalului. Stiu, stiu, am spus ca e mama genului adventure desi la momentul respectiv exista The Secret of Monkey Island (intamplator, tot Tim Schafer si echipa Lucas Arts), insa ceea ce a reprezentat jocul respectiv a fost un punct de cotitura important pentru gaming. Dar hai s-o luam totusi cu inceputul.


    Oh, Manny. Just take the sentences one word at a time. You’ll get it.

    Grim Fandango are o poveste si un stil narativ absolut halucinant. E foarte simplu: va aflati in Land of the Dead. Acest ”Land of the Dead” este un purgatoriu, in care toti cei plecati din lumea celor vii vor ajunge si de unde vor incepe o calatorie initiatica ce va dura patru ani. Ei bine, totul depinde de conditiile in care noii veniti vor petrece acesti patru ani. Aici este punctul in care intervine protagonistul nostru, Emanuel ”Manny” Calavera. Manny este un agent de voiaj ce lucreaza pentru DOD (Department of Death) ce vinde pachete de calatorie pentru proaspetii defuncti. Sunt sigur ca va intrebati de ce resurse dispun potentialii clienti ai lui Manny? Foarte simplu, e la mintea cocosului: resursele sunt exact banii cu care au fost inmormantati decedatii. Bineinteles ca Manny si-ar dori sa vanda doar pachete de lux, cu mijloace de transport exclusiviste printre care se numara si o masina decapotabila, insa aparent reuseste sa vanda doar ”the Excelsior”. Un baston de lemn cu o busola in maciulie.

    Insa lucrurile nu sunt atat de simple. Exista rasturnari de situatii, o miscare de ”rezistenta” in contrast cu ”autoritatile” precum si o lume interlopa. Si interese. Si dorinte. Si…

    Someone is robbing these poor, naive souls of their rightful destinies, leaving them no option but to march on a treacherous trail of tears, unprotected and alone. Like babies, Manuel. Like babies. Or, should I call you “Agent Calavera?”

    Grim Fandango este un adventure game clasic, presarat cu puzzle-uri ce implica gasirea si folosirea unor obiecte sau indicii, individual sau combinate intre ele sau cu alte elemente din mediul de joc. Perspectiva este fixa, cu fundaluri de joc ”fotografiate” (pre rendered) in care se misca personaje randate in 3D. Cu alte cuvinte, exact ce se intampla in Resident Evil.

    Toate obiectele din joc vor fi accesibile cu un singur buton, insa felul in care trebuie folosite nu este intotdeauna evident. Totusi, creativitatea si in acelasi timp, absurdul rezolvarii unor puzzle-uri va vor oferi cu siguranta satisfactie. Din pacate, din loc in loc, perspectiva fixa va va face sa treceti pe langa anumite item-uri din loc in loc, doar pentru ca unghiul camerei nu ajuta foarte mult in a intui ce zona ar mai trebui cercetata. Pe de alta parte, Grim Fandango este creditat ca fiind primul din istoria jocurilor in care un personaj intoarce sau inclina capul catre un element de fundal ce poate fi cercetat. Mai mult, fiecare element sau posibila interactiune este complementata de un comentariu plin de umor al personajului, facandu-te sa-ti dai seama imediat daca un anumit obiect poate fi folosit in respectiva situatie sau nu.

    Bineinteles, si aici avem dialog cu mai multe replici alternative in care se poate ascunde secretul unui puzzle sau modalitatea de continuare a povestii. Umorul si stilul savuros al acestora va vor face cu siguranta sa pierdeti ore intregi numai pentru a epuiza toate replicile posibile intre personaje.

    Mediile de joc sunt adevarate opere de arta. Fundalurile sunt o combinatie de New York (sau Chicago) cu Mexic. Veti gasi acolo chiar o reprezentare a unei Fiesta de Muertes. De altfel, toate personajele din joc sunt schelete, iar stilul artistic evoca mastile traditionale folosite in respectiva sarbatoare mexicana. Oh, si acum ajungem la partea cu adevarat fenomenala: personajele sunt caracterizate intr-o maniera fara cusur. Este incredibil cum cateva tuse, cateva linii de contur grafice insotite de cel mai fin umor, de vestimentatia pe care te-ai astepta s-o observi intr-un film cu gangsteri reusesc sa confere un asemenea plus de expresivitate. Voice actingul este absolut magistral. Imaginati-va ca personajele sunt in marea lor majoritate de origine mexicana. Manny vorbeste engleza apasat, Humphrey Bogart style, insa are un usor accent hispanic iar replicile ii sunt intotdeauna presarate cu cate o expresie hispanica. De fapt, faceti un mic exercitiu: cititi orice fraza in engleza (subtitlurile din acest articol ar putea fi un exemplu) in timp ce tuguiati buzele. Rezultatul va fi apropiat de stilul lui Manny. N-o luati razna insa, nu e cazul sa va procurati si-o palarie de fetru moale, lucrurile nu-s chiar asa simple.

    Coloana sonora a fost special compusa pentru acest joc si este o combinatie a celor mai apreciate genuri muzicale din anii 40. Insa nu va asteptati doar la ”piese” pe care le-ati putea asculta odata ce aveti la indemana coloana sonora a jocului, pentru ca sunt elemente muzicale ce vor acompania atat anumite zone de joc cat si elementele de tensiune.

    Manny: Did you kill much when you were alive?
    Meche: Very little.


    La sfarsitul anilor 90 nu aveam inca un PC al meu. Nimic din ce jucasem pana atunci nu m-a facut sa-mi doresc un PC pentru un anume joc. Nici Carmageddon, nici Duke Nukem, nici chiar Half Life. Insa in momentul in care am pus mana pe Grim Fandango m-am indragostit instantaneu.

    Este impresionant sa observi cat de bine a imbatranit acest joc. Puteti vedea doua cadre ”original” si ”remastered” atasate acesui articol. Singurele aditii sunt texturile aplicate personajelor, umbrele si iluminarea acestora, mult mai bine integrate cu fundalurile aproape foto-realistice. Editia ”remastered” are o imagine tot in raport 4:3, aduce optiunea de a schimba instantaneu de la editia originala la cea remasterizata, adauga optiunea de ”tank controls” pentru personaj (in afara de ”camera related”) si adauga si optiunea comentariului regizorului. In editia pe care am avut-o la dispozitie, cea de PS4, mi-a fost imposibil insa sa folosesc ”director commentary”. De asemenea, jocul nu salveaza automat la checkpoint-uri (nici originalul n-o facea) insa nici salvarile nu se efectueaza intotdeauna in locul in care ai salvat. Te poti trezi ca dupa o buna bucata de poveste sa fii nevoit sa te intorci in urma destul de mult. De asemenea, ar fi fost de dorit o optiune de pauza pentru cut-scenes, insa nu ma voi plange prea tare. Vorba aia, nu reuseste Dragon Age Inquisition asa ceva in 2015, nu voi incepe sa ma plang de un joc al carui suflet salașluieste pe undeva prin 98.

    Orale! You’ve been a great audience. Good night, Rubacava!

    Grim Fandango este un neo-noir autentic si original, un thriller politist, fantastic, plin de umor, de rasturnari de situatii si de… dragoste. Caracterizarea personajelor este atat de profunda iar povestea atat de complexa incat va va crea senzatia ca va gasiti in fata unei lumi cu mult mai mari fata de dimensiunea reala. Fiti fara grija insa, nu este un joc scurt. Se pare ca cei mai abili dintre jucatori au reusit sa-l termine in 14 ore. Eu insumi dupa 20 de ore nu reusisem sa-l termin. But that’s just me.

    Cred ca principala aditie a versiunii Remastered este faptul ca aduce Grim Fandango pe mult mai multe platforme la un pret incredibil de mic. Doar faptul ca-l pot juca pe consola mea din fotoliu este o motivatie suficienta.

    Great!
    - impecabil din punct de vedere artistic, vizual, narativ si sonor;
    - caracterizarea personajelor fara cusur;
    - voice acting de Hollywood.

    Not that great…
    - lipsa oricaror indicii ar putea deveni generatoare de frustrare;
    - lipsa unor adaugiri de natura tehnica in versiunea Remastered.

    Vizual: 10
    Coloana sonora: 10
    Story: 10
    Gameplay: 9
    Nota editie Remastered: 8
    Nota finala: 10

    Multumesc CG pentru oportunitate si lui naz pentru codul de download pus cu generozitate la dispozitia noastra.
    Attached Images Attached Images grim_fandango_remastered.jpg