Din nou, si eu sunt de acord cu ce spui. Poate ca suntem nativ nostalgici (lucru care suna oarecum ciudat cand il spun la 24 de ani, iar cand spun "odata", ma refer la acum 10 ani), dar imi e greu sa vad altfel lucrurile. Sigur ca tehnologia a avansat si avem infinit mai multe beneficii acum decat cu 20 de ani in urma, dar beneficiile astea atrag la randul lor dezavantaje. De unele nu poti sa scapi (update-urile obligatorii pe console, spre exemplu), de altele poti.

Ca o paranteza, datorita unui sistem de principii (poate exagerat) pe care mi l-am format in mod deliberat, nu am cumparat lootboxes decat o singura data in viata mea. Sigur, am dat bani pe DLC-uri, expansion-uri si alte forme palpabile de extra content, dar nu am aderat niciodata la sistemele astea de gambling, respectiv bani reali pe o moneda virtuala, esentiala pentru progresul in joc sau numai pentru chestii cosmetice. Mi-am cumparat cu 3 ani in urma key-uri pentru niste crate-uri pe CS:GO - 25 de euro. Am desfacut vreo 10-11 si am primit numai iteme de 3 - 5 centi. Personal, cu experienta respectiva, m-am invatat minte. Sa ne intelegem, resursele mele nu sunt extrem de limitate. Nu mi-a creat niciun fel de prejudiciu pierderea acelor 25 de euro, dar m-am simtit furat. Ca si cum cineva mi-ar fi luat banii aia si ar fi fugit cu ei. Stiu, e o abordare stupida, cu putin research, as fi aflat ca suma aia e practic aruncata pe geam, datorita drop rate-ului redus pe care il au itemele scumpe.

In legatura cu exemplul tau cu Forza, GTA Online are un mecanism extrem de asemanator. Sigur, totul poate fi obtinut in-game, dar daca vrei mai mult decat un apartament si o masina, ar fi bine sa te pregatesti pentru un grind continuu, alternand intre aceleasi 4 activitati apte de a produce suficienti bani (fa VIP Work, importa si exporta masini, cumpara resurse pentru buncar si vinde arme, respectiv heist-uri daca ai un crew capabil). Unii nu se plictisesc nici dupa sute de ore, pe altii ii epuizeaza sa isi lege un elastic de controller si sa isi tina jocul pornit chiar si cand nu sunt la consola/PC ca sa obtina acel venit pasiv (afacerile produc bani numai cat e jocul pornit). Unii jucatori nu au timp si, desigur, recurg la moneda aia virtuala cu care iti poti cumpara Delorean-ul ala de 3.5 milioane, dupa care mai dai vreun milion pe upgrade-uri, si uite asa, ai platit 40 de euro. Am peste 1000 de ore in GTA V dintre care cele mai multe in online, am jucat jocul pe 4 platforme si nu am dat un leu pe Shark Cards, care apropo, sunt extrem de scumpe raportat la valoarea lor reala. Pana la urma, am renuntat, iar acum ma joc poate de doua ori pe luna cate doua-trei ore, cu conditia sa fie si alte doua-trei persoane.

Ei, eu unul nu sunt un fan al acestui mecanism de joc. Motivul este simplu - imi da impresia ca muncesc, iar eu sunt in timpul liber acolo. Si de ce sa dau nu stiu cate zeci de euro pe o moneda in-game cand eu am platit 60 de euro pentru joc? Daca e free-to-play, nu am nimic de zis, dar de ce sa fie construit jocul in asa maniera incat sa fiu constrans sa dau bani in plus daca nu am timp sa il joc? Si ca sa subliniez o idee preluata de altundeva - daca nu poti sa sustii jocul si playerbase-ul cu banii pe care ii ceri propriu-zis pe joc si esti realmente nevoit sa recurgi la in-game currency si lootboxes, ar trebui oare sa fii in industria asta? Sa produci jocuri? Daca efectiv nu e posibil sa sustii un proiect de la bun inceput? Nu e firesc ca un joc de 60 de euro sa se comporte aproape la fel ca un proiect pe Kickstarter.

Ai dat exemplul cu telefonul. Mi se pare putin diferit. Chiar daca scot un model nou, telefonul tau e tot al tau, ai platit pentru el si nu iti cere nimeni dupa aceea alti bani. La fel si in industria filmelor. Un film scoate cei mai multi bani in primele doua saptamani in cinematograf. Platesti un bilet la cinema, ai produsul complet. Vrei home release-ul? Din nou, platesti o suma de bani si ai filmul + extra stuff pe DVD/BluRay. E o tranzactie fireasca, un contract de vanzare-cumparare in niste parametri predeterminati. Nu e nimic in neregula acolo.

Din nou, nu banii sunt motivul pentru care nu cumpar astfel de content. Ci pentru ca incurajez o tendinta. Poate e stupid. Poate pasivitatea mea nu schimba nimic. Poate ca 100 de oameni care dau 15.000 de euro pe Ultimate Team, cum spui tu, comit niste actiuni care au o influenta semnificativ mai mare asupra directiei de actiune a EA decat mine si alti 99 care preferam sa nu cumparam FIFA. Dar e un efort individual si e singurul pe care il pot face. Nu vreau ca urmatorul GTA sa iasa peste 10 ani si chiar si atunci, sa fie complet concentrat pe online. Nu vreau ca RDR 2 sa aiba un single-player fuserit, dupa care sa te invite frumos in online sperand la un playerbase cat mai mare si mai longeviv.

Asta e parerea mea si sper ca nu ti-am creat un disconfort. Din nou, inteleg cum e sa vii acasa si sa ai chef sa joci fara sa fii limitat de un obstacol obositor in joc de care poti trece in momentul in care esti dispus sa dai niste bani. Ca eu unul nu as face-o, preferand sa merg sa joc altceva, asta e alta poveste. Oricum, mi-a facut placere sa vad un reply civilizat la postarea anterioara si apreciez asta.