Single post: User Review: Days Gone PS4

  1. #1 SP
    Why so serious ? razvanrazy's Avatar

    User Review: Days Gone PS4

    Prima data cand am auzit despre acest joc a fost la E3 2016, moment in care am ramas placut surprins de ce vazusem, nefiind fan al jocurilor cu zombies, chiar daca aici le ziceau altfel - freakers. Dar faptul ca aveai un motor la dispozitie, pe care-l si puteai customiza, aveai stealth, dar si sutele de freakers care te fugareau, m-a lasat cu gura cascata si l-am pus instant pe lista de jocuri de cumparat day 1.

    Dupa care am vazut niste gameplay videos de la diverse evenimente si nu-mi venea sa cred in ce hal arata si se misca, dar mai ales, cat de boring pare sa fie gameplay-ul.

    Anii au trecut, am continuat sa vad tot ce se putea despre joc, parerea mea nu se schimba (tot consideram ca este slab rau comparativ cu ce am vazut initial) dar totusi parca tot ma atragea.
    A venit luna de coverage de la GameInformer in care au aratat destul de multe si a inceput usor-usor sa-mi placa iar, dar si filmuletele pre lansare care mi-au mai crescut increderea in joc.
    Mi-am zis ca si daca jocul e boring si prost facut, sau chiar daca povestea e praf, macar merg cu motoru prin lumea aia si omor hoarde de freakers.

    Si bine am facut…


    Prezentare si poveste

    Primul impact pe care-l ai cand pornesti jocul, dupa ce treci de meniu, este un loading screen care parca nu se mai termina. Am jucat jocul pe PS4 normal (prima generatie) si primul loading screen cred ca tine 2-3 minute.
    Urmat de un cutscene in game, urmat de alt loading screen destul de lung, urmat de alt cutscene in game, samd. Orice se intampla inafara jocului propriu-zis, are un loading screen, care poate tine 3-5s sau chiar 30-40s. Ceea ce e frustrant.
    Nu cred ca m-a mai deranjat niciodata lucru asta la un joc pe generatia asta de console si nu cred ca am mai vazut un joc care sa fragmenteze in halu asta experienta de joc.

    Prima ora are rol de tutorial, in care ne sunt prezentate cateva personaje si mecanici, aflam cate ceva din ce s-a intamplat in trecut si care este premiza jocului.
    Fara sa dau prea multe detalii despre poveste, mentionez doar ce se stie deja din trailers si filmuletele de prezentare oficiale.

    Jucatorul intra in pielea lui Deacon “Deek” St. John, un biker dintr-un fost MC numit Mongrels Motorcycle Club, la 2 ani de la incident, unde impreuna cu Boozer, un prieten vechi, membru al aceluiasi MC, lucreaza ca Drifters, fiind angajati de diversi pentru treburi de mercenari sau de gasire a anumitor persoane.

    Povestea jocului incepe la 2 ani de cand Deacon a fost separat de Sarah (sotia lui) care a plecat intr-un elicopter catre un NERO Checkpoint si de care nu a mai auzit nimic de atunci - de aici si numaratoarea zilelor din meniul jocului.

    In prima misiune suntem nevoiti sa ne indepartam de motocicleta pentru a cauta o anumita piesa, iar la intoarcere observam ca a disparut si reusim sa identificam locatia unde a ajuns, locul unde luam contact si cu prima asezare de oameni (camp) si unde aflam, dupa o discutie cu mecanicul camp-ului, ca motocicleta a fost dezmembrata si parti din ea au fost deja date altor persoane.
    
Asa ca incepe cautarea acestor piese, moment in care ne este oferita o motocicleta slaba pe care va trebui sa o tot upgradam.

    Din punctul meu de vedere, povestea overall este un punct forte, cu plot twist-uri bine scrise si personaje bine conturate.

    Referitor la virus, nu tin minte sa fi precizat in joc, dar se pare ca cine nu a fost infectat initial, era imun, deci riscul de a fi expusi in continuare la aerul poluat, nu-i afecta in vreun fel.


    Gameplay

    Days Gone este un action adventure 3rd person, cu elemente de survival/RPG si stealth. Dar le vom lua pe rand in cele ce urmeaza.

    Partea de RPG mi se pare foarte bine implementata atat pentru motocicleta, cat si pentru Deacon.

    Motocicleta se poate asemana cu calul din Red Dead Redemption 2 in sensul ca se controleaza excelent daca mergi incet (cam asa cum este recomandat, pentru ca daca nu turezi tare, consumi mai putina benzina), dar daca te grabesti undeva sau fugi de ceva, te poti lovi de cate ceva destul de usor pentru ca este mai alunecoasa, fiind vorba despre o motocicleta de drift.

    Partea de survival se aplica in cazul motocicletei prin faptul ca daca o lovesti, se strica si trebuie reparata (cu scraps pe care le colectezi din lume), dar si prin faptul ca benzina se termina si te poti trezi fara benzina in momentele cele mai tensionate.
    Pentru a-ti upgrada motocicleta, ai nevoie de 2 lucruri: Camp Trust si Camp Credits.

    Camp Trust-ul se castiga in multe feluri, inclusiv fancand misiuni pentru camp, curatand zona de freakers, facand misiuni secundare marcate cu “?”, accesant NERO checkpoints, samd.
    Camp Credits se pot obtine ca recompensa dupa ce ai facut o misiune, sau din vanzarea urechilor de freakers pe care le colectezi de la fiecare freakers omorat (lucru care-ti da si foarte putin camp trust), sau chiar si din vanzarea carnii si a pieilor de animale pe care le intalnesti in joc (lupi, ursi, caprioare, etc).

    Deacon are un skill tree cu ajutorul caruia il poti imbunatatii semnificativ pana la sfarsit. Ca un minus, mi-am deblocat la un moment dat skill-ul pentru a vedea pe harta plantele pe care le pot culege, lucru mega deranjant si pe care nu am reusit sa-l dezactivez.

    Deacon are la dispozitie un intreg arsenal de arme de foc (de cumparat sau cules de la inamici), dar nu numai.

    Partea de shooting mi se pare destul de bine realizata, desi m-am gasit folosind foarte mult functia de “focus” (un fel de slow motion) pentru precizie, dar mai ales pentru extra damage-ul pe care-l poti face, odata ce deblochezi acest lucru.

    Pentru melee (lupta corp la corp), ai la dispozitie diversele bate/topoare pe care le gasesti peste tot, dar pe care le poti si modifica pentru extra damage. Acestea insa se strica la fiecare utilizare, distrugandu-se complet daca nu le reparam (lucru care se deblocheaza in skill tree si care utilizeaza scraps), dar si un cutit (booth knife) cu damage foarte mic, dar care nu se strica.

    Sunt mai multe camp-uri in joc, iar la Merchant unele camps au arme, dar nu-ti poti upgrada/customiza motocicleta (poti totusi sa-ti faci plinul de benzina si sa-ti repari motorul), pe cand la altele iti poti customiza/upgrada motocicleta, doar ca nu au arme (poti face totusi plinul de gloante pentru drum sau accesa locker-ul).
    Asa ca trebuie foarte mare atentie unde anume vindeti loot-ul, dar si unde faceti mai multe misiuni, in functie de ce aveti nevoie. Vreti sa va upgradati motocicleta, sau sa va luati arme mai bune?

    Cand salvezi pe cineva, in acele side missions care sunt complet random pe harta, poti alege sa-i trimiti intr-un anume camp. Din fiecare camp primesti o recompensa pentru fiecare persoana trimisa catre ei. Unele iti dau doar credite, altele iti dau si trust, sau altele iti dau doar trust. Deci trebuie sa pui bine in balanta ce ai nevoie in acel moment si in ce camp.

    World traversal si partea de explorare este foarte fun si chiar unu din punctele forte are jocului. Desi trebuie sa mentionez faptul ca Deacon nu are buton de sarit (oriunde, oricand) ci doar in anumite locuri (gen Division) iar uneori simti ca ai putea ajunge in anumite locuri dar esti limitat de producatori.

    Partea de stealth este ok uneori si tensionata, dar cumva parca nu au gasit media dintre fun si realist, mergand mai mult spre fun, lucru care lasa loc unor idiotenii de nedescris uneori, cu inamici care nu te vad desi stai fix langa ei, cu inamici care nu aud cum omori pe cineva la 1m de ei cu cutitul si multe alte cazuri dubioase.

    Dar asta nu inseamna ca te poti arunca in lupta aiurea, mai ales pe nivel mai mare de dificultate.
    Trebuie sa incerci intai sa gasesti un vantage point, de unde sa observi cu binoclul, sa marchezi inamicii, sa le observi drumul si cu cine se intersecteaza fiecare si sa gasesti momentul oportun pentru a-i elimina. Iar pentru asta avem si cateva obiecte ce pot fi folosite la distragerea atentiei, de la aruncatul unei pietre, pana la aruncarea unor capcane care fac galagie si care pot atrage si freakers.

    Tot pentru stealth, putem folosi amortizoare la arme, facute din filtre gasite in masinile abandonate, sau putem folosi arbaleta. Eu am renuntat la arbaleta dupa cateva ore de joc, intrucat damage-ul facut atunci era prea mic si chiar daca aveam ocazia sa omor pe cineva silentios, o puteam face din 2 sageti daca nu nimeream direct un head shot.

    Ca inamici, avem mai multe factiuni de oameni (nu le voi enumera pentru a nu da spoilere) dar si multe feluri de freakersi.

    Acestia din urma sunt deliciul jocului, reusind sa te tina in tensiune si cand sunt in grupuri mici de 3-5, dar mai ales cand sunt in hoarde (indiferent ca vorbesti de 30 sau 600).

    Si oh boy, intalnirile cu aceste hoarde sunt mega incitante. Daca pe cele mai mici, le poti omora cu o destul de mare usurinta, cat timp nu te opresti, pentru cele mai mari iti trebe o adevarata strategie si eventual un plan A, un plan B, poate si alte cateva litere, dar si o strategie de plecare, in caz ca te coplesesc si nu mai faci fata.

    In cele mai multe cazuri, e de ajuns sa mergi stealth pentru a observa locul unde se afla hoarda si pentru a vedea in ce obiecte poti trage pentru a exploda si a omora cat mai multi, sau prin ce locuri o poti lua pentru a-i atrage in capcane sau in locuri inguste, unde sa poti omora cat mai multi cu bombe sau gloante.

    Iar la asta, sincer, jocul exceleaza. Este absolut fenomenala senzatia pe care o ai cand alergi si te uiti in spate si vezi sute de freakersi care alearga dupa tine, ocolesc obsecacole sau trec peste ele, se catara peste masini sau cladiri, sau chiar te iau prin invaluire sau iti taie fata cand alergi in cerc, ei nealergand fix pe unde o iei tu.


    Grafica si sunet

    Voi incepe cu sunetul, pentru ca este mai putin de scris.

    Muzica…lipseste cu desavarsire din joc. Exceptand melodia din meniu si alte cateva bucati instrumentale ce pornesc in anumite momente, avem doar 3 melodii (foarte frumoase de altfel si care m-au dus cu gandul la Sons of Anarchy si RDR2) pe care le-au pus in anumite momente in genul celor din RDR2 (nu zic mai mult :) ).
    Sincer, la cat de mult stam pe motor, un radio cu cateva melodii/talk shows dar si cu optiunea de a-l opri, ar fi fost excelent. Chiar daca se auzea mai incet, ca sa fie acoperit de sunetul de motor :)

    Pe partea de sunet, mi se pare ca iarasi, jocul exceleaza. Jucat in proportie de 80% cu casti, am ramas profund impresionat de sunetul ploii si felul in care loveste diverse materiale, de sunetele inconfundabile de freakers sau de hoarde, dar mai ales de felul in care toarce motocicleta (desi am intampinat niste probleme pe partea asta, pe care le voi mentiona mai jos).

    Iar voice acting-ul este la inaltime in mare parte, cel putin de catre personajele mai importante, desi iti dai seama cu usurinta de faptul ca nu au facut motion capture si vocea in acelasi timp, ci doar inregistrat replici in studio.

    Grafic…consider ca jocul exceleaza. Pentru mine, este al doilea cel mai aratos si realist joc, dupa Red Dead Redemption 2, iar asta o spun jucandu-l pe PS4 normal.

    Are momente cand arata absolut fabulos, mai ales ziua pe ploaie, cu un fel de iluminare globala si lumina naturala ce face totul mai realist.
    Iar noaptea, picaturile de ploaie stralucesc in lumina lanternei, a farului de la motocicleta sau a luminilor din lume, intr-un fel realist si bine realizat.

    Totodata, cred ca este primul joc cu vreme dinamica la nivelul asta, unde am vazut ca incepe sa ploua natural, ploaie care uneori se transforma in zapada, umpland efectiv tot in jur de zapada, iar asta nu doar in zona de munte, unde este totul predefinit. Iar inamicii pe care-i omori cand ninge, se umplu de zapada dupa ceva timp.
    Iar la zapada avem si un minus, faptul ca nu au implementat tesselation (deh, m-a stricat RDR2 :evil:) iar zapada este o simpla textura pe jos. Dar probabil nu au putut implementa lucrul asta din cauza limitarilor hardware. Nici nu vreau sa-mi imaginez ce ar fi insemnat o batalie cu o hoarda de sute de freakers, in zapada, totul deformandu-se in timp real.


    Probleme

    Da, am fost nevoit sa fac o sectiune separata pentru problemele intalnite pe parcursul jocului…

    Am intalnit 2 mari probleme, pentru care am scazut in nota personala 2 puncte, dar pentru care nu voi depuncta jocul in nota finala, intrucat pe PS4 Pro am auzit ca se intampla fff rar si poate nu la acelasi nivel.

    Prima si cea mai nasoala, este legata de frame rate. Sunt anumite zone, cand mergi pe motor sau pe jos, cand jocul scade serios sub 20fps (as zice chiar sub 10fps), devenind practic nejucabil. Si nu e vorba de 2-3 secunde ci de portinuni destul de lungi, poate si de 40-50 secunde, timp in care incerci sa invarti camera si sa te deplasezi in continuare, iar daca e sigur, sa opresti si sa astepti sa se opreasca sacadarea.
    Iar asta e ceva de am patit de sute de ori, de multe ori in aceleasi locuri.
    Absolut oribil si de departe cel mai prost optimizat joc de pe PS4, exclusiv sau multiplatform.
    Am inteles ca aceata problema exista si pe PS4 Pro, dar mult mai rar si probabil tine mai putin.

    A doua problema grava pe care am intampinat-o si care m-a facut sa-i mai scad un punct, a fost faptul ca texturile efectiv refuzau sa se mai incarce pana nu dadeam restart la joc. Si asa am fost nevoit sa stau in cutscenes de 2-3 minute, in care doar capul lui Deacon era incarcat cum trebuie, iar restul jocului parca era un joc de PS2.
    Iar asta, din nou, este ceva ce am patit de zeci de ori, fiind nevoit efectiv sa ma opresc din ce faceam, daca puteam sa salvez, sa inchid jocul si sa intru inapoi in el (lucru care dureaza 2-3 minute, date fiind loading screens-urile oribil de lungi).
    Am observat ca uneori se intampla lucrul asta cand mergeam cu motorul destul de repede si nu apucau sa se incarce texturile si la un moment dat, jocul parca refuza sa mai incerce si ramanea asa.

    Alte probleme intalnite sunt:
    • uneori parca nu poti sa opresti cu motorul apasand frana sau chiar frana de mana
    • sunet desincronizat intr-un cutscene (lucru mentionat si de DF in analiza, in acelasi loc)
    • uneori conversatiile sunt intarziate in dialoguri in-game fara niciun motiv, avand secunde bune de liniste pana sa se dea o replica ce ar trebui spusa instant
    • uneori dupa ce termini o misiune, mai ales dupa ce ai salvat/eliberat pe cineva, dureaza minute bune pana anunti pe cine ti-a dat misiunea, ca ai terminat reusit sa faci ce aveau nevoie, desi intre timp ai mai facut chestii (am patit sa ma anunte chiar si dupa vreo 2h, timp in care am facut alte misiuni principale in alte zone)
    • replica cu “deer crossing” o spune prea des si este enervanta
    • sunetul motorului, uneori, cand mergi mai mult la viteza maxima, parca-ti lasa impresia ca e blocata intr-o anumita treapta de viteza, si nu stie sa schimbe.
    • totodata am avut un moment in care mi s-a taiat complet sunetul jocului si auzind doar cum se loveste de ceva.
    • exista mecanici de gameplay care nu ti se aplica tie - gen baterii pentru lanterna care sunt greu de gasit in lume, dar la tine lanterna tine infint - probabil era una din mecanicile initiale care a fost eliminata din anumite motive
    • portile de la camps se deschid enervant de greu, uneori venind usor cu motorul si tot trebuie sa opresc si sa stau 2-3 secunde pana se oboseste cine e la poarta sa deschida, dar si faptul ca cine te vede din turn, uneori stie cine esti, dar alte ori au niste replici cretine, desi tocmai ce ai iesit din camp.
    • uneori avem 2-3-4 cutscenes legate, in care se schimba cadre/locatii si care sunt intrerupte de loading screens de 3-5 secunde.
    • am patit odata sa merg linistit si incet pe motor, admirand peisajul, iar o hoarda de vreo 100 de freakers s-a “materializat” in fata mea, neavand timp sa reactionez si m-au omorat instant.


    Concluzie

    Eram destul de excited pentru joc si pot spune ca in anumite momente mi-a depasit asteptarile. Dar s-au adeverit si fricile - nu stiam cum ruleaza pe base PS4, dar si loading screens-urile enervant de dese si lungi.
    Din punctul meu de vedere, este un joc foarte bun, mult mai bun decat s-a mentionat in anumite reviews (unde sincer, presupun ca i-au facut review fara sa-l termine).

    Dar daca peste marea majoritate de probleme pot trece cu vederea (iar acestea i-au scazut, din punctul meu de vedere, doar cu 0.5 puncte din nota finala), peste altele efectiv nu poti trece pentru ca-ti afecteaza experienta de joc (pe base PS4).

    Daca va place genul si aveti ocazia sa-l cumparati, eu zic sa nu stati pe ganduri. Este un adevarat AAA game exclusiv Sony si cel putin pana acum, nu au dezamagit.


    Poveste 8.5
    Gameplay 9
    Grafica 9
    Sunet 9

    Nota finala 8.75

    Nota personala 7.5
    Attached Images Attached Images days-gone_20190508224852.jpg days-gone_20190504223645.jpg days-gone_20190501221741.jpg days-gone_20190501211728.jpg days-gone_20190501210725.jpg days-gone_20190429153851.jpg days-gone_20190428224710.jpg days-gone_20190428112307.jpg days-gone_20190427192527.jpg days-gone_20190426221526.jpg days-gone-wallpaper.jpg