Single post: Ghid de acvaristica, intretinere acvariu, pesti, plante si echipamente

  1. #8 SP
    Admin MonkY's Avatar
    III.11. Instalatia de CO2
    Aici avem iarasi un subiect "fierbinte", mai ales daca ne lovim de "batranii" in acvaristica, ce nu pot fi convinsi sub nicio forma de faptul ca introducerea CO2-ului in acvariu are efecte benefice. E si normal, zeci de ani au fost indoctrinati cu ideea ca "CO2-ul este daunator pestilor si trebuie sa fie scos cat mai repede cu putina din acvariu". De aici si nebuniile cu pompe de aer "involburate"...

    Ei pe deoparte au dreptate: CO2-ul in cantitati prea mari este daunator pestilor. Insa intr-un acvariu plantat, este un element de baza pentru plante. Si cine produce oxigenul in acvariile noastre ? Ati ghicit, plantele. Explicat intr-un mod simplu, introducerea CO2-ului necesar plantelor pentru fotosinteza, vor duce la plante sanatoase ce vor produce O2-ul necesar vietii in acvariu.

    Mai mult, una dintre cele mai usoare metode de a reduce pH-ul intr-un acvariu, este metoda introducerii de CO2 in acvariu. Si cum pestilor nu le place socul de pH (cresterea sau scaderea brusca), o instalatie de CO2 este mai mult decat necesara. Mai ales in cazul unor pesti care nu pot trai decat la un pH mic (sa zicem 6.5).

    Desi va puteti construi o asa zisa "bomba de CO2" sau puteti merge pe o instalatie de tip "spray", intrucat aici nu vorbim despre "jucarii" sau pericole in acvariu... nu vom prezenta decat adevaratul sistem de introducere a CO2-ului in acvariu. Acesta trebuie sa contina urmatoarele elemente:
    • Butelia de CO2
    • Reductorul de presiune
    • Valva de siguranta
    • Numaratorul de bule
    • Reactorul de CO2
    • Valva Electromagnetica
    • pH Controllerul
    • Sonda pH
    Butelia de CO2: aici nu pot sa recomand decat butelia reincarcabila (avand in vedere ca veti avea nevoie de CO2 lunar sau in functie de cat folositi). Aceasta poate fi gasita in marimi de la 3L pana la 8L, si poate fi achizitionata chiar si de la producatorii de butelii (atata timp cat se potriveste cu reductorul de presiune achizitionat). Daca nu aveti spatiu, puteti merge si pe buteliile de la AquaMedic, Dupla, insa puteti avea probleme in a gasi o firma care sa riste sa incarce butelii mici (de 1-2L).

    Reductorul de presiune: Dupa cum ii spune numele, acesta este un un reductor ce se monteaza pe butelie, si care scade presiunea gazului de la 80-250 de bari la 1.5 bari, cat este necesar pentru acvariu. Acesta de obicei are 2 ceasuri, unul care indica presiunea din butelie, si celalalt care indica presiunea de iesire din reductor.

    Valva de siguranta: este un mic accesoriu care se monteaza pe furtunul de CO2 de 4/6 mm si care in cazul opririi alimentarii cu gaz sau a scaderii presiunii la 0 (cand se termina butelia) sa blocheze curgerea apei "inapoi" prin furtun.

    Numaratorul de bule: sau Bubble Counter-ul este un accesoriu cu pret mic dar cu un rol mare. Practic este o fiola sau o sticla umpluta cu apa (sau lichid) prin care trece CO2-ul. Fiind aproape imposibil sa verificam cate bule pe secunda introducem in acvariu, bubble counter-ul este cel care ne sare in ajutor. Practic putem vizualiza in interiorul acestuia bula trecand prin lichid, totul devenind mult mai usor.

    Reactorul de CO2: este poate cea mai importanta piesa a setului. Acesta, in functie de cat de eficient este, acesta va imbunatati apa cu CO2 ce va ajunge in acvariu. Reactoarele sunt de doua tipuri: interne si externe. Cele interne de obicei au un sistem "in spirala", CO2-ul si apa intrand in ele printr-un capat si trecand prin toate spiralele, ies "combinate" prin capatul celalalt. In teorie, deoarece am avut mari probleme cu astfel de reactoare... inclusiv cu cel de la Dupla. Recomand reactorule extern, care pe langa faptul ca au o capacitate mai mare, sunt si mai usor de curatat... au avantajul ca pot fi umplute cu diverse tipuri de bile... trecerea apei si a CO2-ului printre acestea ducand la o dizolvare mai eficienta a CO2-ului in apa.

    Valva Electro-magnetica: este practic o valva ce se va conecta la iesirea gazului din reductorul de presiune, care insa este un pic mai speciala pentru ca se conecteaza la curent si la pH controller. In felul acesta, pH controllerul poate opri/porni fluxul de CO2 ori de cate ori are nevoie.

    pH Controllerul: pe langa reactor, cea mai importanta piesa. Si poate si cea mai scumpa. Aceasta, folosindu-se de sonda pH, va masura nivelul pH-ului din acvariu, comandand oprirea electrovalvei atunci cand pH-ul ajunge la valorea corecta si pornind-o atunci cand este necesar introducerea de CO2 pentru a fi scazut pH-ul. Un controller bun va detine functii de monitorizare, functii de alarma, functii de intervale pentru zi si noapte. Mai mult, acestea au si functii de calibrare, stiut fiind faptul ca in timp o sonda pH isi pierde acuratetea.

    Sonda pH: este o sonda speciala pt. acvarii (nu incercati cu sonde pentru gradinarit), care se conecteaza la pH controller si va sta introdus in acvariu. Practic aceasta furnizeaza valoarea pH-ului catre pH controller. Atentie mare, nu va zgarciti la a cumpara o sonda ieftina, chinezeasca. Am facut astfel de greseli, si valorile sunt pe departe de a fi corecte. Unde mai punem ca o sonda pH buna va tine de 4-5 ori mai mult decat o chinezarie. Aceste sonde sunt si de 2 feluri: de plastic si de sticla. Desi e mai scump, vi-l recomand pe cel din sticla (este mult mai sensibil la valorile pH).

    Acestea fiind spuse, in comert veti putea gasi multe kit-uri de CO2, mai mult sau mai putin eficiente. Cert este ca un sistem complet si serios, va costa o caruta de bani. Personal am mers pe o solutie "pe bucati" si am ajuns la aproape jumatate de pret si cu o butelie de 10 ori mai mare.
    Attached Images Attached Images regulator_presiune.jpg co2_reactor.jpg co2_electrovalva.jpg ph_controller.jpg sonda_ph.jpg butelie_co2.jpg