O sa incep acest thread de informare cu platforma NES (voi continua cu SNES, N64, GB, GBC, GBA, Virtual Boy, Nintendo DS)

Nu stiu cati dintre voi ati sesizat ca pe cartrigeurile de la nintendo exista o serie de coduri care pentru unii poate parea neimportanta insa aceasta de cele mai multe ori contine informatii vitale despre joc.

Episodul 1 - Codurile care apar pe cartrigeurile NES.

Sa incepem cu platforma NES (nintendo entertainment system) - aceasta are un cod compus din 3 grupuri de litere (sau cifre combinat cu litere)

O sa incerc sa explic prin exemple (pentru o mai buna intelegere)

A Boy and His Blob - Trouble on Blobolonia, David Crane's - acest joc are urmatoarele coduri:

NES-B5-UKV
NES-B5-GBR
NES-B5-NOE
NES-B5-ESP
NES-B5-FRA
NES-B5-USA

- Dupa cum s-ar putea sa fie destul de evident primul grup reprezinta platforma

NES vine de la numele platformei

- Urmatorul grup de litere (sau cifre combinat cu litere) este codul specific numelui jocului

B5 va fi intoteauna corespunzator cu A Boy and His Blob indiferend de regiunea unde a fost lansat jocul vezi mai jos posibilele regiuni - Trouble on Blobolonia, David Crane's

- Urmatorul grup de litere corespunde zonei unde a fost produs jocul

UKV = united kingdom
GBR = great britan (daca nu ma insel acestea sunt jocuri pentru Anglia produse in alte tari)
FRA = franta
USA = united states
ESP = espania (spania)
NOE = nintendo of europe
ITA = italia
FRG = federal republic of germany
EEC = european economic comunity
CAN = canada
SCN = Scandinavia
AUS = Australia

De asemeni mai exista unele posibilitati

1. jocul sa mai contina 1 cifra (dupa grupul format din XXX-YY-ZZZ de ex XXX-YY-ZZZ-1) asta inseamna ca jocul este un re-release, de obicei jocurile care au avut un succes foarte mare beneficiaza de un release ulterior (cunoscut si la alte platforme sub numele de Greatest Hits, Classics, Platinium, Gamer's Choice .. etC)

2. jocul sa nu aiba nici un fel de cod pe el - acest tip de jocuri este de obicei din seria BLACK LABEL (o serie speciala de jocuri scoasa chiar de nintendo) - insa aceasta practica se intalneste doar la jocurile de launch sau din aproprierea datei de lansare a consolei

3. jocul sa aiba doar unul (de obicei ZONA) dintre cele 3 grupuri de litere (sau cifre combinate cu litere)

De ce sunt importante aceste coduri de pe cartrige uri - pentru ca ofera informatii suplimentare necesare de genul:

1. zona poate semnifica si codarea (dupa cum stiti pe NES exista 3 zone de codare corespunzatoare)

a. zona NTSC - corespunde jocurilor USA si CAN
b. zona PAL-A - corespune jocurilor GBR, UKV, AUS si ITA
c. zona PAL-B - corespunde celorlalte zone (FRA, FRG, EEC, NOE, ESP, SKV)

2. de asemeni zona poate da indicatii despre posibilitatea ca jocul sa fie in limba respectiva (din cate stiu eu cele mai folosite limbi straine sunt

a. engleza - UKV si GBR sunt 100 % in engleza dar in general majoritatea jocurilor sunt in engleza
b. spaniola - cele din zona ESP au sanse sa aiba ca limba unica spaniola
c. germana - FRG - e posibil ca jocurile care au acest cod sa fie in limba germana
d. franceza - FRA - e posibil ca jocurile care au acest cod sa fie in limba franceza
e. multilanguage - NOE si EEC - aceste jocuri de obicei sunt in mai multe limbi, insa e posibil ca acest limbi sa fie germana si franceza, sau franceza si olandeza

Pe langa codurile de mai sus, care apartin jocurilor cu licenta, exista si jocuri fara licenta (adica scoase de companii 3rd party fara sa aiba o licenta de producere cumparata de la Nintendo) - aceste cartrigeuri au alta forma (100 %) si alta culoare (99%) dintre cazuri si codurile care apar pe acestea nu urmeaza un procedeu logic (similar cu cele oficiale) - atentie a nu se confunda, acestea nu sunt jocuri pirat (de obicei copii ale celor originale) ci sunt jocuri scoase de companii producatoare mai mici care nu isi permiteau in acea perioada sa achizitioneze o licenta Nintendo (companii precum Sachen, Color Dreams, Tengen, Panesian si altele)

Sper ca acest ghid sa va ajute si voi continua in curand cu episodul 2 - SNES.

---------- Post added 17-09-2009 at 11:21 PM ----------

Episodul 2 - Codurile care apar pe cartrige-urile SNES

Sa continuam deci cu consola SNES - adica Super Nintendo Entertainment System (sau Super Famicom in Japonia) are pe cartrige-uri coduri compuse, similar cu cele de NES, din 3 grupuri de cifre (sau cifre si litere)

Similar voi exemplifica printr'un joc

Super Tennis - acest joc poate avea urmatoarele coduri:

SNSP-ST-AUS
SNSP-ST-USA
SHVC-ST
etc.

Dupa cum se poate observa codurile difera un pic fata de cele de NES prin faptul ca cele specifice pentru Super Nintendo au un grup diferit fata de cele Super famicom

SNSP - pentru super nintendo (pal sau ntsc)
SHVC - pentru super famicom (ntsc - jap)

Urmatorul grup de litere este ca si in cazul NES - corespunzator numelui jocului - respectiv in exemplul dat:

ST - va corespunde jocului Super Tennis indiferent de regiunea in care a fost lansat

(later edit: ) In zona de nume a jocului se poate intampla, specific jocurilor aparute in ultima parte a ciclului de viata al consolei SNES, sa existe 4 litere (sau combinatie de litere cu cifre) Un aspect foarte important pentru cei care vor sa joace jocurile in engleza (si nu numai) este ultima litera din acest grup - si aici avem cateva variante:

a. daca ultima litera din grup este P (pentru jocurile EUR/NOE etc) - asta inseamna ca jocul este in engleza
b. daca ultima litera din grup este E (pentru jocurile USA si CAN) - inseamna ca jocul este in engleza
c. daca ultima litera din grup este D (pentru jocurile PAL - EUR/NOE ... etc) - asta inseamna ca jocul este in germana
d. daca ultima litera din grup este F (pentru jocurile PAL - ) - asta inseamna ca jocul este in franceza
e. daca ultima litera din grup este S (pentru jocurile PAL) asta inseamna ca jocul este in spaniola
f. daca ultima litera din grup este I (pentru jocurile PAL) inseamna ca jocul este in Italiana

De exemplu pentru jocul Secret of evermore putem avea

SNSP-AEOD-xxx -> inseamna ca jocul este in germana
SNSP-AEOF-xxx -> inseamna ca jocul este in franceza
SNSP-AEOS-xxx -> inseamna ca jocul este in spaniola
SNSP-AEOP-xxx -> inseamna ca jocul este in engleza

sau alte exemplu HARVEST MOON

SNSP-AYWD-NOE -> inseamna ca jocul este in germana
SNSP-AYWF-xxx -> inseamna ca jocul este in franceza

ATENTIE insa - pentru jocurile care au in partea centrala de COD - doar 2 caractere, cel mai bine este sa va uitati la ultimul grup (respectiv cel al zonei) in general daca avem un grup de 2 litere - de exemplu Illusion of time (sau Illusion of Gaia pentru versiunea USA) avem urmatoarele coduri:

SNSP-JG-ESP -> inseamna ca jocul este in spaniola
SNSP-JG-USA -> inseamna ca jocul este in versiune USA (se cheama Illusion of Gaia) si este in engleza
SNSP-JG-UKV -> inseamna ca jocul este in engleza (UKV sau GBR - sunt codurile british)
SNSP-JG-FRG -> inseamna ca jocul este in germana (FRG fiind corespunzator pentru germania)

Fara sa generalizam nu toate jocurile au variante scoase in toate regiunile, in general RPG urile au parte de acest tratament "preferential" datorita spatiului mic de pe cartrige - deci imposibilitatea introducerii textului in mai multe limbi - de obicei insa jocurile de tip platforma, sau shooterele - daca sunt multilanguage - contin cele 5 limbi de circulatie internatiolana (engleza, franceza, germana, spaniola si italiana)

Ultimul grup se refera la zona jocului - ca si in cazul NES - aceste zone sunt similare de genul:

USA - corespunzator cartrigeurilor din statele unite
CAN - pentru cele din canada
UKV - pentru cele din United Kingdom
NOE - pentru nintendo of EUROPE (aici este cel mai interesant lucru, acestea pot fi in diferite limbi straine - de la italiana, spaniola, germana, franceza si engleza)
FAH - pentru Franta si Olanda (france and holland)
EUR - pentru europe
AUS - pentru australia

Spre deosebire de cele de NES cartrigeurile de SNES au doar 3 regiuni - respectiv PAL, NTSC si NTSC-J - acestea fiind diferite ca si design intre ele (cele PAL si cele NTSC-J au aceeasi carcasa insa jocurile NTSC-J nu merg pe consola PAL si viceversa, cele NTSC au un design diferit, insa cele NTSC si NTSC-J merg pe consolele SUPER FAmicom sau Super NES american insa trebuiesc facute niste adaptari hardware)

Ca si in cazul NES - pe cartrigeurile de SNES pot aparea la final si o cifra, ceea ce semnifica un joc care a ajuns sa fie relansat de catre producator (de ex. SNSP-ST-AUS-1 - aceasta inseamna ca avem de-a face cu un cartrige PAL, pentru ca zona este Australia si jocul este Super Tennis - insa este un re-release - asa numitele Classics)

Din cate stiu eu nu exista cartrige uri care sa nu aiba coduri, daca intalniti asa ceva e posibil sa aveti parte de un cartrige pirat - deoarece consola SNES a avut parte (spre deosebire de NES) de o mare varietate de cartrigeuri pirat - deci atentie.

Voi continua cu Episodul 3 - Codurile de pe jocurile N64