Sper sa nu pornesc un flame war cu threadul asta, vreau doar sa aud parerea voastra despre disonanta cognitiva, mai ales legat de comportamentul consumatorului.

E un concept pe care l-am aflat cand studiam pentru un examen si suna cam asa (text preluat de aici):

"Sa dezvoltam acum ultimul exemplu, cel mai relevant pentru oamenii de marketing. Asa cum scriam si in articolul precedent, disonanta cognitiva poate aparea in etapa 5 (ultima) a procesului decizional de cumparare si anume evaluarea post-cumparare. De cele mai multe ori, atunci cand avem de ales intre doua marci de produse, punem in balanta argumentele pro si contra pentru fiecare dintre ele. Sa spunem ca avem de ales intre doua automobile. Ambele sunt foarte aproape de ceea ce ne dorim insa primul consuma mai multa benzina iar al doilea consuma mai putina insa costa cu 1000 de euro mai mult.
Vrem totusi sa ne cumparam masina si, dupa ce analizam cu atentie, ne hotaram sa o achizitionam pe cea care consuma ceva mai mult dar costa mai putin. Din momentul in care tranzactia a luat sfarsit, in 99% din cazuri apare disonanta cognitiva. Adica incep sa ne revina in minte toate partile bune ale masinii pe care nu am cumparat-o si toate partile proaste ale masinii pe care tocmai am achizitionat-o. In cazul de fata este vorba doar de 2 variabile: benzina consumata si costul produsului. In general insa trebuie sa luam in considerare mult mai multe variabile si cu cat sunt mai numeroase cu atat exista sanse mai mari de aparitie a disonantei cognitive.
Solutia

Avem, deci, o atitudine a consumatorului: el stie ca masina pe care tocmai o cumpara consuma multa benzina. Si un comportament care duce la aparitia conflictului: desi stie asta, alege totusi sa o cumpere dintr-un anumit motiv (in cazul asta, fiindca aceasta costa mai putin).
Ce incearca sa faca clientii nostri pentru a atenua aceasta disonanta? Exista urmatoarele variante:
1. Schimbarea atitudinii. Exemplu: �hai ca parca nu consuma chiar atat de multa benzina nici asta� sau �exista si masini care consuma mult mai mult; consumul asta e okay�
2. Apelul la cognitii consonante (opusul celor disonante). Exemplu: �da, consuma mai mult INSA pe langa faptul ca a costat mai putin decat cealalta, parca ma si simt mai in siguranta in ea� sau �parca si culoarea e mai misto decat a celeilalte�
3. Minimizarea importantei conflictului intern. Exemplu: �eh, si daca asta consuma mai mult, ce? stau destul de bine cu banii, nu e o problema asa de mare�"


Exemplul asta cu masina poate fi foarte usor inlocuit cu consolele. Din acest motiv tin majoritatea posesorilor sa-si apere consola pana in panzele albe.


Ce parere aveti?


edit: total offtopic, tocmai ce am observat, postul cu nr. 100. GO ME!!!