eu cred ca nu conteaza citi bani ai, ce cumperi, daca iti pare rau sau nu si daca te razgandesti sau nu. conteaza unde stai. stai in state? returnezi produsul in 30 de zile si iti cumperi celalalt produs. nimic mai simplu. stai in romania? inghiti in sec si salivezi dupa produsul concurentei sau te resemnezi ca ciobanul mioritic.

mai e un grup de indivizi pe care aceasta teorie ii ocoleste si anume cei multumiti de achizitia lor. ce daca produsul concurentei e mai ieftin, mai bun sau mai nu stiu cum. ei asta au vrut, asta au obtinut. personal cred ca fanboyismul de aici se naste, din acest grup de indivizi, nu din cei care saliveaza la produsul concurentei. practic, cei multumiti isi apara investitia. e normal. deci, nu conteaza ce probleme are produsul respectiv. conteaza numai faptul ca in mintea acelui individ produsul respectiv este perfect pentru el si atunci isi apara achizitia cit poate de mult. nu e vorba de nimic altceva.

apoi, mai e o problema pe care o ocolesti. pretul. pretul este singurul factor determinant in momentul in care faci o achizitie. ca il raportezi la performanta, la alte preturi ale altor produse similare, asta nu mai conteaza, insa masele cumpara in functie de pret. sunt oameni care se uita si la 5EUR chiar daca ei au de platit sute. pretul este singurul factor care poate atrage sau respinge consumatorii. orice altceva e pe linga. poti sa ai mama si tatal functiilor, pretul insa decide. vreti un exemplu? Pioneer. vreti si de la polul opus? LG, Samsung. degeaba ne uitam noi pe forumuri si discutam ca LG poate nu are panourile alea bune, ca Samsung poate are probleme cu electronica, ca Pioneer are cel mai deepest black, etc, pentru ca masele decid in functie de pret iar evolutiile in timp ale acestor companii asta scot la iveala. iar omul care cumpara LG nici nu se gindeste la Pioneer.

si mai e o problema. teoria pe care o mentionezi tu se aplica celor care nu au trecut prin experienta achizitionarii tipului respectiv de produse. iti dau un exemplu. mult timp am fost obsedat de upgradeuri la PC. Intel sau AMD? Ati sau Nvidia? corsair, kingston, mushkin, geil? am avut din toate. am avut aproape toate marcile de harduri, writere, placi audio, etc. teoria se aplica ffff bine cind esti newbie. cind ai experienta stii ce vrei, cit poate produsul respectiv si unde gasesti cel mai bun raport pret/performanta. in momentul ala esti un consumator informat, cu experienta. din 10 produse te intereseaza unul singur si nu ai nici un regret in legatura cu achizitia ta.

ca sa inchei, parerea mea e ca atunci cind vine vorba de consumatori exista doua mari grupe (si iti spun asta dupa 12 ani de client service/support): cei neinformati (majoritatea) si cei informati. cei neinformati cumpara in functie de pret pentru ca ori sunt ignoranti ori sunt snobi, insa si snobul e tot un fel de ignorant dar in sens opus (fie ca platesc putin pentru un produs prost sau fara facilitati sau mult prea mult pentru unul bun/prost). rezulta deci ca cei neinformati sunt ori ignoranti ori snobi si revine responsabilitatea companiei care furnizeaza acel produs/serviciu sa asigure calitatea, suportul si nu in ultimul caz, informarea corecta a consumatorului. din pacate, asa ceva se intimpla din ce in ce mai rar, mai ales ca primele departamente ale unei companii in care se taie in carne vie sunt cele de suport, client service, etc. nu in ultimul rind, stiti si voi in ce hal este client service-ul in romania. din punctul asta de vedere chiar mi-ar placea sa scriu un mic curs in legatura cu organizarea si implementarea unui client service de calitate in cadrul unei companii insa daca ma uit si vad ce dezastru e in jur stau si ma intreb cine dreak m-ar baga in seama. cind ala de la godaddy zicea intr-unul din videocasturile lui ca departamentul de client service ar trebui sa fie usor overstaffed eu rideam cu gura pina la urechi si plangeam in acelasi timp pentru ca stiu care e situatia la noi in tara iar pina cind rechinii din posturile de decizie de pe la noi vor realiza asta mai trece ceva apa pe Dunare.

anyway, sa revin la oile noastre. cei informati iarasi cumpara in functie de pret, insa ei cunosc raportul pret/performanta (sau de ce nu pret/design) al produsului/serviciului respectiv si actioneaza in consecinta (insa sunt mai putini). acesti consumatori nu numai ca sunt informati, insa in majoritatea cazurilor au si experienta. e ca si cum te-ai duce sa-ti cumperi un monitor insa tu ai la activ nenumarate astfel de achizitii deci stii ce vrei de la un monitor, ce sa verifici la el, daca vinzatorul iti cere pretul corect sau nu, etc.

bineinteles ca aici nu discutam de situatiile de monopol, decit de cazurile cind poti alege intre produsul sau serviciul X sau Y. so, invata ce iti dau aia la facultate insa apoi uita de ele si ia contact cu realitatea.