Single post: User Review: Bloodborne PS4

  1. #1 SP
    Senior Member raducucosmin's Avatar

    User Review: Bloodborne PS4

    "We are born of the blood, made men by the blood, undone by the blood."

    Asa cum sugereaza atat numele jocului cat si citatul de mai sus, Bloodborne este despre sange. Atat de mult incat cu greu vei gasi vreun element din joc, fie el personaj, eveniment, obiect, care sa nu aminteasca intr-un fel sau altul despre acest ”sange”. Si cu greu cred ca se va mai gasi vreun joc, cu o poveste si o lume atat de complexa precum cele din Bloodborne. Niciun joc open world pe care l-am intalnit pana acum (inclusiv GTA) nu au avut atat de multe de spus, folosindu-se de atat de putine elemente narative si nu au cerut jucatorului atat de multa implicare, doar pentru a intelege “just what the **** is going on”.

    Inainte sa incep review-ul propriu-zis, as vrea sa mai adaug cateva aspecte legate de perspectiva mea ca jucator de Bloodborne (mai ales pentru ca review-ul va face abstractie de jocurile seriei Souls in totalitate). In primul rand, atunci cand am cumparat Bloodborne nu stiam mare lucru despre el. Vazusem un gameplay, parca la E3-ul din 2014, si mi-a placut cum arata si se misca jocul. Parea ceva pe gustul meu, 3rd person action adventure, monstri, arme, probabil story based (ce naiv eram), poveste misterioasa, atmosfera puternica, etc.

    Nu jucasem si nu eram familiar cu jocurile din seria Souls (si e foarte important de stiut ca acest review e din perspectiva unui novice, a unui profan), si desi fiecare prezentare a jocului amintea de aceste legaturi, pur si simplu am ignorat ”semnele”. Ca sa intelegeti mai bine despre ce vorbesc, jocurile care ma satisfac pe mine cel mai mult sunt cele din seriile: Uncharted, God of War, Infamous, Mafia, Assassin's Creed, Tomb Raider, Far Cry (3,4), Bioshock, Sniper Elite etc plus alte jocuri gen, Last of Us, LA Noire sau Shadow of Mordor, poate un Alien Isolation si alte jocuri asemanatoare cu acestea. Orice gamer care a experimentat cateva minute din seria Souls, isi da seama cat de diferite sunt toate cele amintite mai sus de ceea ce produc cei de la FROM SOFTWARE.

    Astfel, in ziua lansarii, pe seara dupa o zi lunga la serviciu, m-am asezat pe canapea, ca o floricica am selectat jocul din meniul consolei si am apasat X, fara sa am nici cea mai mica idee despre ce va urma. Ce a urmat? Asta: http://www.consolegames.ro/forum/f11...ml#post1234447

    Parea ca totul se incheiase pentru mine. Asta e, nu toate jocurile sunt pentru toata lumea. Ceva insa nu mi-a dat pace. Acum dupa aproape 8 luni, nici nu mai stiu ce a fost. Ma atragea ceva implacabil catre universul acela. Voiam sa mai vad/joc doar un pic, sa ii dovedesc jocului ca nu e el stapanul meu, eu il joc pe el, nu el pe mine, damn it! L-am mai pornit o data, si apoi…
    …si apoi, 10 zile si cateva zeci de fire albe de par mai tarziu: http://www.consolegames.ro/forum/f15...ml#post1238595

    How did this happen? Well...
    (NB: cred ca e foarte important sa mai amintesc o data ca acest review nu va face in niciun fel comparatie intre Bloodborne si seria Souls, it is not that kind of review)

    STORY:
    Este greu sa vorbesti despre story intr-un mod traditional, cand vine vorba de Bloodborne. Cei care se asteapta sa vina un nene si sa povesteasca a la Ion Creanga despre cum a crescut el in Yarnham-esti, cu matusa Vicar Amelia si caprele Yarnham-ucai, forget about it. Fie luati o carte si cititi o poveste, fie inarmati-va cu rabdare si atentie maxima. Daca nu aveti o memorie extraordinara, as sugera sa va inarmati si cu un caiet si un pix (pentru notite). Marturisesc ca pe mine (dupa ce am terminat jocul), m-au ajutat destul de mult video-urile tipului de mai jos, de pe youtube. Omul e implicat in comunitati care studiaza toate aspectele acestor jocuri si reusesc sa desluseasca misterele lumii Bloodborne si sa descopere detalii ascunse, punandu-le cap la cap, si oferind restului lumii o privire de ansamblu, care mie unuia mi-a explicat multe din ceea ce reprezinta ”povestea” din Bloodborne. Totodata omul are o voce perfecta pentru ceea ce ne prezinta, asa ca va recomand cu mare caldura toate clipurile urcate de el pe tema Bloodborne. Still gives me chills.
    https://www.youtube.com/channel/UCe0...MqrYVaTundyr9w

    Anyway, back to the point: jucatorul se ”trezeste” in pielea unui vanator (”hunter”), si este aruncat printr-un cutscene destul de sumar, direct in mijlocul lumii Bloodborne. Lumea aceasta graviteaza in jurul vechiului oras Yarnham (un oras cu aspect gothic), si a zonelor adiacente ale acestuia, inclusiv catacombele denumite chalice dungeons (care fac parte din vechiul labirint Pthumerian).

    Confused yet? Mi-ar fi greu sa explic cadrul povestii acestui joc, cu toate locatiile sale, fara sa intru foarte mult in detalii si implicit sa ofer spoiler peste spoiler. Dar ca sa sumarizez, lumea in care se petrece actiunea jocului este influentata in mare parte de sange. Un sange al unor fiinte supraomenesti din vechime, care a ajuns sa fie gasit si folosit de oameni in doua scopuri: vindecarea de boli si acumularea de cunoastere, care sa duca in cele din urma la ascensiunea pe un plan superior al existentei. Insa acest sange a ajuns sa le faca multora mai mult rau dacat bine, transformandu-i in bestiile si monstruozitatile pe care jucatorul (hunter-ul) le intalneste la tot pasul. Sau ma rog, ca sa fiu mai precis, o parte din aceste creaturi sunt fosti oameni afectati de sangele consumat. Multe alte creaturi si personaje intalnite au o alta natura, dar voi lasa asta celor interesati sa descopere ei insisi.

    Scopul tau in poveste este sa strabati aceasta lume, ca printr-un vis din care nu te poti trezi, sa supravietuiesti intalnirii cu toate fiintele din joc (inclusiv Bosii) si sa ajungi la capatul visului, acolo unde vei avea de facut o alegere. Sau mai multe… De altfel, anumite alegeri pe care le faci pe parcursul jocului s-ar putea sa impacteze modul in care el se poate termina pentru tine.
    Povestea dupa cum spuneam, nu este expusa in mod clasic. Jucatorul este invitat sa o construiasca singur prin cele cateva cutscene-uri (de obicei in preajma luptelor cu bosii), prin replicile anumitor NPC-uri (personaje intalnite pe parcurs), si prin descrierile anumitor obiecte si item-uri gasite in joc. Sigur, acum sunt zeci de explicatii oferite de alti jucatori, cum sunt si cele ale tipului amintit de mine mai sus, dar in jocul in sine, veti gasi doar cele trei elemente mentionate. Atat.

    GAMEPLAY:
    Intr-o legatura conceptuala foarte stransa cu povestea, se afla gameplay-ul, mai ales prin prisma modului in care jucatorul se poate orienta in spatiul jocului. Asta pentru ca Bloodborne, desi are o lume pseudo-deschisa, nu iti ofera niciun fel de harta sau indicatii cu privire la urmatoarea ta destinatie sau la ceea ce trebuie sa faci. Jucatorul e lasat sa exploreze zona dupa zona, sa experimenteze exact aceleasi culoare sau strazi si aceiasi inamici in mod repetat pana reuseste una dintre urmatoarele (sau toate): gasirea boss-ului obligatoriu din nivel, sau/si a unui boss optional, invingerea cel putin a celor obligatorii pentru accesarea urmatoarei locatii, gasirea tuturor item-urilor presarate prin nivel, gasirea caii secundare (mai scurte) de acces de la ultimul checkpoint catre boss si catre urmatorul checkpoint (si boss).

    Si pentru ca am mentionat checkpoint-urile trebuie sa spun ca acestea sunt extrem de rare. In general unul (maxim doua) pentru fiecare nivel, la care se mai adauga inca unul atunci cand invingi boss-ul obligatoriu. That's it! Ai parcurs un nivel intreg, de la ultimul checkpoint dar ai murit in fata boss-ului, sau in fata unei creaturi stationate chiar in fata zonei unde salasluieste boss-ul? Tough luck! O iei de la capatul nivelului. Nu doar asta dar iti pierzi si toate ”blood echoes”-urile acumulate si nefolosite pana in acel moment. Iar blood echoes-urile sunt foarte importante pentru ca ele reprezinta moneda principala din joc, atat pentru achizitia de items, arme, consumabile, cat si pentru upgrade-ul acestora si al personajului. E adevarat ca le poti recupera daca ajungi imediat dupa respawn in locul unde ai murit si il invingi pe cel care te-a rapus. Dar daca mori a doua oara… gata… duse sunt. Si nu exista niciun fel de autosave. Nici in free-roam nici in luptele cu bosii. Progresul se poate salva doar prin checkpoint-urile sub forma de lanterne.

    Jucatorul are la dispozitie si o baza, numita sugestiv ”Hunter's Dream”. Aici iti poti upgrada armele, personajul, poti achizitiona diverse items si consumabile, si te poti transfera catre zone deja descoperite din joc. Atributele personajului sunt destul de multe (level, insight, 6 atribute principale, alte 3 care reies din cele 6, si inca vreo 20 si ceva secundare). Toate se pot creste folosind Blood Echoes, iar unele (in special legate de arme si costume) se pot imbunatati folosind rune sau blood stones (care se gasesc prin nivele, sunt culese de pe urma inamicilor infranti, sau sunt oferite de diverse personaje).

    Cresterea nivelului personajului devine extrem de importanta mai ales in fazele superioare ale jocului dar si in chalice dungeons. Mai mult, sunt destule situatii in care configuratia pieselor vestimentare (4 la numar: pentru cap, piept, maini si picioare), si combinatia de arme si items poate afce diferenta intr-un nivel sau altul, sau in fata unui boss sau altul.
    Sunt si anumite items pe care le poti gasi/primi doar daca indeplinesti anumite criteria sau actiuni, doar in anumite moment ale jocului. Acestea pot influenta inclusiv finalul povestii pentru tine.

    Pe langa partea aceasta de explorare, destul de ampla si interesanta, desigur ca Bloodborne este un joc in care te lupti. Cam la tot pasul. Si cum spuneau si alti review-eri, Bloodborne este un joc in care vei muri. Vei muri des. Si dupa cum spuneam mai sus, in momentele cele mai nepotrivite.

    Mecanicile de lupta par destul de simple la prima vedere: ai o arma de foc intr-o mana (pistol, blunderbuss, tun?!?) si una clasica (alba) in cealalta (sabie, halebarda, ciocan, brici urias etc). Arma alba are doua variante: poate fi scurta/pentru o singura mana si cu raza mica de actiune, sau lunga/utilizabila cu ambele maini, si cu o raza ceva mai mare. Evident in aceasta din urma stare, arma de foc nu se poate folosi. Tipurile de lovituri pentru armele albe sunt si ele fie scurte si rapide fie mai lungi si puternice. Sigur ca aceasta din urma varianta lasa jucatorul expus atacului vreo doau secunde in plus. Armele se deterioreaza de fiecare data cand jucatorul e ucis, si este indicat ca ele sa fie reparate printr-un drum in Hunter's Dream, altfel puterea lor de a produce damage scade. Nu exista posibilitatea de a para lovituri, astfel singura optiune a jucatorului aflat in defensive este sa se fereasca prin rostogoliri si mini-salturi rapide in orice directie. Spun mini-salturi pentru ca in Bloodborne personajul nu poate sari propriu-zis. Ai la dispozitie si posibilitatea de a te focusa pe un adversar, limitand astfel miscarile incontrolabile ale camerei, desi acest sistem nu functioneaza intotdeauna perfect. Lupta devine mai complexa atunci cand adaugi diversele items si consumabile pe care le poti avea. Si pe masura ce inaintezi in joc, lucrurile se amplifica din in ce mai mult. Cu toate elementele simplificate de mai sus, veti descoperi ca anumite boss fights necesita combinatii complexe de arme, items si consumabile. Ceea ce face cel putin din planificare luptelor, care devine necesara in anumite momente, un proces destul de solicitant.

    O alta componenta a jocului sunt Chalice Dungeones (un fel de Challenge mode). Pentru a le accesa trebuie sa acumulezi anumite elemente de pe parcursul jocului. Aceste dungeons sunt in numar de aproximativ 25, si sunt accesibile in mod progresiv in jos (in adancime). Adica trebuie sa treci prin unul de nivel superior, sa obtii niste items din acesta, pentru a putea trece la urmatorul nivel. Dungeon-urile sunt complet optionale, dar pentru cei care si-ar dori sa platineze jocul, unele dintre ele sunt absolute obligatorii. Aceste dungeon-uri sunt in cateva variante fixe dar cele de tip root se pot si genera aleatoriu (in ceea ce priveste portiunea de labirint din interior, inamici si items+items locations). Pe masura ce inaintezi in adancime, aceste dungenons devin din ce in ce mai dificile, ultimele dintre ele oferind un extra challenge prin faptul ca viata iti este redusa la jumatate. In plus fiecare nivel este pazit de un boss ce trebuie invins pentru accesul la urmatorul nivel. Tin minte si acum ca la ultimul boss de la ultimul nivel al Pthumerian Ihyll Chalice, am intalnit unul dintre cei mai grei bossi din joc, si tin minte cand am reusit sa o inving pentru prima oara, cum imi tremurau mainile si picioarele spre sfaristul luptei. Mai ales ca murisem de cateva ori cand respectiva mai avea 5% din viata. Crunt.
    Tot in materie de gameplay ar trebui sa vorbim putin despre…

    MULTIPLAYER:
    Acesta are doua variante in Bloodborne: PvP (adica player vs player) si co-op. Ambele sunt ”self-explanatory”, in PvP jocul tau (lumea ta) este invadat(a) de alt(i) jucator(i). In Co-Op poti chema un alt jucator in ajutor pentru a trece printr-un nivel si mai ales pentru a invinge un boss. Initial existau limitary cu privire la diferentele de level permise intre doi jucatori care voiau sa joace in co-op, insa acestea au fost eliminate. Totusi in cazul unui co-op cu jucatori cu discrepant intre level, cei doi vor fi amandoi blocati la nivelul celui mai slab dintre ei. Co-op-ul poate fi random sau se poate juca cu o persoana anume prin setarea unei parole de access.

    De asemenea jucatorii pot evita invazia din partea altor vanatori, prin accesarea modului offline al jocului. Acest mod insa nu va permite jucatorului sa vizualizeze un alt aspect interesant din Bloodborne si anume: mesajele lasate prin joc de alti jucatori care fie te avertizeaza cu privire la un pericol, un item ascuns sau un tip de strategie de lupta indicate pentru un adversar, fie te pot induce voit in eroare. Acestea reusesc sa se integreze totusi destul de bine cu mediul din Bloodborne, fiind si compuse din bucati de text predefinite care sa se incadreze in atmosfera.
    Si pentru ca am amintit de atmosfera, si avand in vedere ca aceasta este unul dintre punctele forte ale jocului, sa trecem la...

    GRAFICA:
    Level design-ul din Bloodborne este superb, si contribuie decisiv la atmosfera apasatoare dar in acelasi timp atractiva pentru multi jucatori. Cu toate ca nu toate texturile sunt perfecte, modul in care a fost gandit si construit acest mediu, cu toate variatiile sale de la o zona la alta, este de-a dreptul impresionant. De fapt, pentru un profane ca mine asta a fost unul din motivele pentru care am facut pre-order, dar si unul din motivele care m-au determinat sa-l continui dupa prima interactiune cu el, in ciuda frustrarilor pe care mi le-a creat prin dificultate. Apropos de asta, acum realizez ca nu am mentionat nimic specific la gameplay despre dificultate si nivelurile predefinite. Ei bine, acestea nu exista. Jocul este greu de cum incepi si devin si mai greu pe parcurs. Singurele optiuni sunt sa inveti traseele, inamicii, sa ai strategii de lupta si sa iti upgradezi personajul. Dupa ce termini ai posibilitati infinite de NG+, in care jocul si adversarii devin mai dificili in mod progresiv.

    Dar revenind la grafica, cred ca din punct de vedere vizual jocul isi pune amprenta direct pe creierul jucatorului. Este greu sa uiti ceea ce vezi in Bloodborne. Si pe cat de... ”freaky” sunt chestiile pe care le intalnesti, pea tat de fascinante sunt, mai ales cand descoperi povestea din spatele fiecarei creaturi. Character desing-ul pentru personajul jucatorului nu este exceptional, dar iti lasa posibilitati de customizare. Pe de alta parte insa, Boss-ii sunt exceptionali. Fiecare are particularitatile sale si sunt unic conturati din punct de vedere vizual. Nivelul de detaliu in anumite situatii este deosebit, iar acest lucru pentru mine a devenit foarte evident mai ales dupa ce am terminat jocul a doua si a treia oara pe modul NG+, si am inceput sa urmaresc clipuri descriptive precum cele mentionate la inceputul review-ului.

    Probabil ca nu s-a ridicat la maximum permis de actual generatie de console din punct de vedere graphic (pe langa level design), dar nici nu a dezamagit. Si in general problem mari de functionare nu a avut, cel putin pentru mine. S-a miscat perfect, s-au generat texturile perfect, si nu am avut dese caderi sesizabile de frame-uri. E drept ca in primele saptamani dupa lansare a prezentat cateva aspecte criticabile cum ar fi loading screens destul de lungi si care colac peste pupaza afisau doar sigla Bloodbrone pe un fundal negru. Intre timp aceste aspecte au fost corectate iar acum loading screen-urile prezinta diverse informatii despre elemente ale jocului.

    SUNET:
    Jocul nu are o coloana sonora permanenta, si as putea spune ca nu mi-a placut cum interpretau unii actori vocali anumite personaje. In schimb sunetele scoase de bestiile din joc, fie ele bossi sau nu, iti raman in minte. Cam in genul headless kamikaze bombers din primele jocuri Serious Sam. Si portiunile musicale care sunt mai evidente in timpul luptelor cu bossi sunt pe masura actiunii.
    In rest sunetul nu iti distrage atentia, asa cum poate o face mediul, in schimb linistea aparenta uneori contribuie la atmosfera apasatoare.

    In fine, este foarte greu sa faci un review pe scurt lui Bloodborne. S-ar putea scrie o carte destul de groasa daca ar fi sa se descried oar aspectele de poveste si gameplay (incluzand toate secretele din joc). Si probabil inca o carte tehnica despre cum a fost produs un asemenea joc. Apoi un volum despre cele doua DLC-uri care vor aparea si poc! Avem o trilogie cu volume de cate 800 de pagini fiecare.

    Cu siguranta ar mai fi multe de spus, si daca am uitat unele chestii pe care intentionam sa le mentionez, le voi aminti in comentarii atunci cand la randul meu imi amintesc despre ele. Si sigur sunt multe pe care nu am vrut sa le expun pentru a nu crea prea multe spoilere, pana la urma asta e un joc ce trebuie descoperit.

    Morala acestui review este insa ca sunt momente in viata cand nu doar ca nu trebuie sa judeci ceva dupa aparente, dar nu trebuie nici macar sa judeci in cunostinta de cauza (daca asta inseamna ca folosesti drept criteriu doar propriile experiente anterioare). Experientele anterioare pot fi inselatoare. Cred ca doar desprinzandu-te uneori de acestea te poti apropia cu adevarat de obiectivitate. Nu cred ca am urat si am iubit simultan un joc pana acum atat de mult precum Bloodborne. E un paradox.


    NOTE::
    Story 10
    Gameplay 10
    Grafica 8.5
    Sunet 7.5
    Multiplayer 9
    NOTA FINALA: 9
    Dificultate platina: 8/10
    Attached Images Attached Images maxresdefault.jpg screencap-10.png ludwigs_holy_blade-game.jpg bloodbourne-3.jpg bloodbornefirebreather.jpg 2846632-bloodborne2.jpg the_one.png image_bloodborne-boss_09.jpg bloodborne-launch-trailer-jp-1280x720.jpg 2872367-bloodborne.jpg