Single post: Playstation 4 Pro - Review

  1. #1 SP
    \ tudyniuz's Avatar

    Playstation 4 Pro - Review

    Anul 2016 pare a fi cel care rupe ritmul si ne pune intr-o situatie diferita de pana acum. La doar 3 ani de la inceputul acestei generatii de console, deja vedem un upgrade substantial prin acest PS4 nou, denumit Pro pentru a ne fura ochiul cu un termen poate putin peste propriile sale puteri. Voi incerca pe cat putinta sa fiu cat de obiectiv pot, insa sunt unele sectiuni in acest review care pot parea mai subiective, iar asta este inevitabil. Pentru intrebari pe seama acestui review sau alte intrebari despre consola, va astept mai jos in topic.


    Putin backround situatiei

    Inca de la lansarea generatiei actuale, au fost numai discutii tehnice legate de noile console. Pe hartie, consola de la Microsoft a fost inca de la inceput mai putin performanta decat PS4, iar asta s-a vazut in multitudinea de jocuri multiplatform care rulau mai bine pe PS4 avand deseori si o rezolutie mai ridicata. De aici au pornit discutiile initiale, dintr-un versus aparent interminabil, similar cu ce am vazut si in generatiile trecute intre PS3 si X360. De data aceasta insa, se pare ca PS4 a castigat prea mult teren in fata consolei Microsoft incat lumea sa se mai oboseasca cu versusuri intre cele doua. Iar atunci cand lumea nu are de ce sa se planga, cauta motiv. Iar aici au inceput discutii despre rezolutii si framerate. Desi in mare parte putem da vina pe developeri pentru optimizari proaste care au dus la rularea jocurilor la framerate-uri uneori rusinoase, s-a dat mereu vina si pe hardware-ul pus la bataie. Sony au realizat ca exista gameri care isi doresc mai mult si sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru a primi mai mult. Astfel ca au facut PS4 Pro.


    Hardware

    Fara a intra in discutii tehnice, PS4 Pro aduce un upgrade hardware considerabil, avand un procesor ceva mai rapid, mai multa memorie RAM si o placa video aproape de doua ori mai rapida. Alte noutati sunt Wi-Fi pe doua benzi (2.4GHz si 5GHz) si faimosul output 4K&HDR la care voi reveni mai tarziu. Daca PS4 lansat in 2013 semana cu un cheeseburger de la McDonald's, PS4 Pro arata ca un Big Mac, cu un strat in plus de paine in care gasim aceste upgrade-uri. Porturile au ramas in mare parte la fel, mai putin cel HDMI care a devenit acum 2.0 permitand astfel 4K la 60Hz. Noul hardware permite si rularea jocurilor originale de PS4, chiar si cele fara patch pentru PS Pro la aceasi calitate precum la consola originala. Alte lucruri pozitive sunt renuntarea la butoanele capacitive in favoarea unora tactile si o suprafata mata pentru intreaga consola. Adio glossy black! O alta schimbare o reprezinta controllerul Dualshock 4, care a suferit niste schimbari minore. Touchpad-ul a primit si el un LED iar butoanele nu mai sunt glossy black, au devenit gri inchis. Controllerul se lauda si de o autonomie mai buna decat cel initial.


    Software

    Daca in tabara cealalta vedem inca de pe vremea batranului X360 update-uri consistente care ne schimba complet experienta, nimic nu s-a schimbat aici. Meniul consolei este acelasi, puterea de sub capota nu ne ajuta sa trecem mai rapid dintr-un meniu in altul sau dintr-o aplicatie in alta, iar micile imbunatatiri ne dau impresia ca puteau fi facute si pe PS4. ShareFactory poate este o imbunatatire importanta pentru unii, acum dandu-ne posibilitatea de a crea GIF-uri (grija la pronuntare), de a captura imagini in 4K sau a face inregistrari in 1080p. Sony este si a fost mereu o firma de hardware, iar lucrul acesta se vede la partea de software. Nimic nu e indeajuns de nou incat sa ramai impresionat. Pentru cei care fac upgrade de la PS4, exista acum optiunea de a transfera datele de pe consola veche pe cea noua. Asta include aplicatiile, salvarile din jocuri, pozele si clipurile salvate. Acest transfer se face cu ajutorul unui cablu Ethernet legat intre cele doua console.


    Hai cu 4K!

    Marele tam-tam din jurul consolei a fost 4K in jocuri. Aici insa Sony primeste o bila neagra pentru neintroducerea unui Blu-Ray Drive capabil sa redea filme in 4K. Decizia aceasta a fost mai mult ca sigur una financiara, insa Sony, care a introdus Blu-Ray maselor in 2006 cu PS3, a ramas in urma la acest capitol nereusind sa fie in pas cu moda. Noul Xbox One Slim are BD player pentru filme 4K. Dar hai sa trecem la jocuri, ca aici e painea. Sony ne-a aratat inainte de lansarea acestui Pro ca doreste sa dea mai multa putere developerilor sa ne ofere experiente mai reusite. Iar dupa discutiile despre performantele consolei PS4 originale, iata ca raspunsul lor a fost un salt spre 4K. Sau mai bine zis, un asa-zis salt spre 4K. Nu toate jocurile sunt la fel, nu toate jocurile sunt egale. Exista o diferenta intre 4K nativ si 4K obtinut prin upscale. Iar aici discutiile pot fi interminabile. Jocurile care ruleaza in acest moment in 4K nativ pe PS Pro sunt putine la numar, iar sansele ca acest numar sa creasca considerabil in viitorul apropiat nu este foarte mare. Puterea din aceasta consola nu este destula pentru asemenea performante, sa nu uitam ca are un pret de doar 400$. Majoritatea jocurilor insa, vor rula la rezolutii peste 1080p. The Last of Us ruleaza nativ in 4K, si arata superb. Insa marea majoritate a jocurilor vor rula la rezolutii peste 1080p. Battlefield 1 si Titanfall ruleaza mai aproape de 1600p, in timp ce proaspat lansatul Watch Dogs 2 ruleaza in 1800p. Insa PS4 Pro are un as in maneca, si anume metodele de upscale pana in 4K. Fara a intra in detalii tehnice, transformarea unei imagini mici intr-una de 4x mai mare duce la pierderea calitatii, artefacte si altele. Insa cand saltul nu mai este atat de mare pentru upscale, nemafind nevoie de upscale de la 1080p la 2160p, rezultatele arata impresionant. Un upscale de la 1600p la 4K va da rezultate mai bune decat unul de la 1080p, iar aici puterea noului PS4 Pro vine in ajutor si permite rularea jocurilor la rezolutii peste full HD.

    Discutiile vor continua iar unii vor fi mereu nemultumiti, insa ce se intampla este sa primim in marea majoritate a timpului o imagine 4K obtinuta prin upscale de la o rezolutie nativa peste 1080p si care pentru 95% din gameri este insesizabil ca fiind un simplu upscale.


    Ce fac fara 4K?

    In prezentarea initiala a PS4 Pro, Sony ne-a demonstrat o situatie ideala in care se afla Rise of the Tomb Raider si ce au decis developerii jocului sa faca cu acest hardware nou. Zic solutie ideala pentru ca urmarind discutiile de pe forumul nostru si nu numai, pare a fi solutia care impaca pe toata lumea. Jocul poate rula in 3 moduri diferite pe PS4 Pro, anume: la o rezolutie aproape 4K cu 30fps, in 1080p la 60fps sau in 1080p la 30fps cu extra detalii. Pentru ca sunt mai multe grupuri, unele prefera rezolutia in detrimentul numarului de cadre pe secunda, sau invers, aceasta implementare pare a fi cea mai reusita si multumitoare pentru toata lumea. Sony insa, nu a impus developerilor ce sa faca, incat a ramas la latitudinea lor sa decida ce ne dorim noi. Iar de aici a inceput din nou taraboiul, pentru ca multe jocuri care au primit patch pentru PS4 Pro, vor rula chiar si pe un TV fullHD la o rezolutie mai mare, ca apoi sa faca downsampling la 1080p. Daca upscale mareste suprafata imaginii, downsampling o face mai mica, aglomerand mai multi pixeli in speranta de a oferi o fidelitate grafica mai buna. Aici insa au intervenit nemultumiti cei care nu au TV-uri 4K, nemultumiti de lipsa optiunii 1080p @60fps in jocurile preferate. Repet insa, Sony nu a impus nimanui cum sa fie optimizate jocurile pentru noua consola, incat tot developerii fac ce doresc. Asadar, pusi in fata problemei de a optimiza jocul pentru 2 rezolutii sau una, este clar ca injumatatirea muncii necesare are un appeal special oricarui developer, incat marea majoritate a jocurilor viitoare vor fi optimizate pentru 4K si nu 1080p. Este oarecum logic, incat 4K este o rezolutie de viitor.


    Vreau si eu HDR, ce TV imi cumpar?

    Nebunia cea mai mare pare a fi goana dupa HDR, desi 90% din cei care au citit acest review nu au avut posibilitatea de a incerca un joc cu aceasta „noua” tehnologie, sunt dispusi la investitii serioase si importante pentru ceva ce nu au incercat inca personal. Multi am impresia ca nici nu stiu ce inseamna acest HDR, asa ca haide sa il explicam. In primul rand, inseamna high dynamic range, care pentru cine nu este prieten cu lumea fotografiei, inseamna puterea de a reda imagini contrastante pastrand insa detaliile atat in zonele intunecate, cat si in cele luminate. HDR permite redarea unor detalii care in mod normal sunt pierdute, atat in zonele mai intunecate cat si in cele mai luminate. Imaginati-va o scena din Uncharted 4, unde Nathan Drake e cocotat pe cea mai inalta cladire din varful unui munte, lumina il loveste direct, avem umbre frumoase in jurul sau de la diversele cladiri, insa micile obiecte aflate in umbra aceasta nu se disting foarte bine. Cum lumina nu le loveste direct, iar jocul se lauda cu lumina dinamica, ele nu se disting foarte bine. La fel putem spune si despre norii de pe cerul albastru, care nu se disting foarte bine, nu au neaparat un contur din cauza luminii soarelui care se imprastie pe cer. Ce face HDR? Ne ofera detalii pe care in mod normal nu le vedem, vedem si obiectele din umbre mai bine, vedem si un contur frumos norilor de pe cer. Nu este mereu cea mai naturala imagine, pentru ca nici in realitate nu vedem asemenea detalii, dar este un tool in plus pe care developerii il pot folosi pentru a crea atmosfere mai reusite in jocurile lor.

    E greu de zis daca se va face development masiv pe viitor pentru HDR, nu este ceva suportat de toate jocurile si implica o munca in plus si din partea developerilor. Daca ne uitam la generatia trecuta de console si nebunia cu 3D, putem gasi niste asemanari. Ramane insa de vazut daca si aceasta tehnologie va muri sau nu. Precum 3D pe vremuri, HDR nu puteti vedea decat singuri pe un TV care suporta aceasta tehnologie, nu veti gasi raspunsuri complete in poze gasite online. Va recomand sa testati singuri aceasta tehnologie in magazinele de specialitate ca sa va convingeti singuri daca merita investitia.


    Mai are problemele lui PS4?

    PS4 nu a fost o consola perfecta, probabil cele mai multe probleme au fost cu incalzirea puternica a consolei si galagia produsa. PS4 Pro rezolva cel putin ultima parte a acestei probleme. Nu am avut posibilitatea de a testa temperaturile consolei la exterior, impresia este ca se incalzeste la fel de mult ca PS4. Insa, spre deosebire de aceasta nu mai huruie si face ca toti dracii. Desi se lasa in continuare auzita uneori, nu mai este la nivelul ridicat si deranjant de la PS4. O alta problema des intalnita la PS4 au fost butoanele capacitive, care acum fiind schimbate cu unele fizice, nu ar mai trebui sa produca probleme. Lumea s-a plans mereu de viteza conexiunii la internet a consolei, aici insa Sony continua sa dezamageasca. Am incercat consola in cele 3 moduri de conectare. Pe cablu vitezele atinse la download au ramas practic identice, insa pe wi-fi de 2.4Ghz am remarcat o viteza de download mai buna. Astfel ca in conditii identice PS4 reusea 2-3mb/s in timp ce PS 4 Pro ajunge la 6-7mb/s in mod constant. Pe reteaua de 5Ghz nu sunt diferente sesizabile la viteza de download fata de 2.4Ghz, insa aveti teoretic avantajul unui semnal mai bun pe o banda mai libera. Daca in aceleasi conditii PS4 mai sughita uneori in online play prin wi-fi, cu PS4 Pro nu am avut nicio problema si nu am intampinat nici macar lag.


    Deci, pentru cine e Pro?

    Consola aceasta poate fi pentru toata lumea. Cei nemultumiti de consola sunt de regula cei cu TV-uri doar fullHD, care nu remarca inca, in cele mai putin de 2 saptamani de la lansarea consolei, diferente majore de grafica. Poate nu sunt dispusi la investitii serioase precum un TV 4K cu HDR. Este oarecum normal, insa PS4 Pro promite in cel mai rau caz o fidelitate grafica mai buna in fullHD decat PS4 original la jocurile viitoare. In cel mai bun caz, daca developerul este dispus la ceva munca in plus, 60fps. Pentru cei cu TV-uri 4K fara HDR, va recomand sa nu va aruncati inca televizoarele la gunoi, saltul de la 1080p la 4K (cu upscale sau nu) pe acest Pro sunt extrem de sesizabile pentru oricine. Crestearea rezolutiei, imaginea mai clara si adio jagged lines sunt indeajuns incat sa faca achizitia acestui Pro rentabila. Iar pe viitor, o singura privire peste vanzarile de TV-uri ne arata ca peste 80% din televizoarele vandute in ultimul an au fost televizoare 4K. Directia in care se merge este clara, iar PS4 Pro este prima consola care ne permite jocuri triple-A la aceasta calitate.

    In final, ramane la latitudinea fiecaruia daca aceasta consola merita sau nu. Daca deja sunteti posesori de PS4 poate nu veti fi foarte tentati. Asa cum urmatorul vostru TV va fi cu siguranta unul 4K pentru putin future-proofing, de ce nu ati face asta si cu noua consola?

    Teama tuturor insa ramane ciclul de viata a acestei console. Ce ii opreste pe Sony sa scoata o noua consola si mai puternica anul viitor, una care sa fie mai puternica decat consola ipotetica de la Microsoft, Scorpio? Daca aveti aceasta nesiguranta, pe care personal o consider bine fondata, poate e mai sigur sa nu faceti acest upgrade la PS Pro.
    Attached Images Attached Images ps4-pro_fszu.jpg