Am citit documentele in cazurile Apple si Google si avem urmatoarele:

In procesul intentat Apple piata definita este "iOS ecosystem" (iOS + iPadOS) cu doua componente de interes:
- distribuire de aplicatii
- procesare a platilor in interiorul acelor aplicatii
Ambele se desfasoara printr-o singura entitate: App Store.

- lucrul acesta nu este valabil si pentru macOS unde ai acces la alte Stores sau direct de la developer
- deviceurile mobile (telefoane, tablete) au devenit parte din vietile noastre si sunt calculatoarele primare pentru multi
- daca nu esti de acord cu conditiile lor, aplicatia nu va fi publicata in App Store
- printre conditii este aceea ca utilizatorul nu poate fi informat ca plata se poate face prin alta metoda (pe siteul aplicatiei)
- desi Android are majoritatea, 2/3 din profiturile operationale din piata deviceurilor mobile sunt ale Apple
- Epic doreste sa aiba propriul Store cu preturi mai mici pentru acelasi continut vandut, datorita lipsei taxei de 30%
- pe macOS, nu au aceste practici, motiv pentru care exista Epic Games Store
- Epic a discutat cu Apple despre aceasta situatie si a avut declaratii publice
- Epic a introdus plata directa in Fortnite si le-au scos jocul din Store
- sunt doua mobile OS pe piata cu o acoperire de aproape 100%: Android, al celor de la Google, disponibil si pentru third-parties si iOS, folosit exclusiv de Apple pentru produsele lor
- sunt aproape 1 miliard de iPhones si 1.5 deviceuri iOS active in lume
- utilizatorii iOS cheltuie de 2 ori mai mult decat cei ce folosesc Android
- in consecinta, ca developer, vrei sa ai aplicatia disponibila pentru iOS
- desi cateva aplicatii firstparty vin preinstalate, nu sunt suficiente, motiv pentru care e nevoie de un Store
- unui developer i-ar fi aproape imposibil sa atraga 1 miliard de utilizator sa renunte la ecosistem pentru solutia proprie
- Apple spune ca face lucrurile asa pentru privacy si security, desi pe macOS nu e cazul
- procesatorii PayPal, Stripe, Square, Braintree au comisioane de la 2.6% la 3.5%
- Apple a avertizat Spotify sa nu mai informeze utilizatorii ca pot beneficia de free trial daca se aboneaza pe siteul aplicatiei
- Apple le permite Amazon, Uber si Airbnb sa proceseze platile prin sistemele lor pentru bunuri si servicii, dar le interzice celor de la Epic, Match si Pandora pentru bunurile si serviciile digitale oferite de acestia
- in timpul pandemiei, ClassPass a inceput sa ofere sesiuni virtuale, caz pentru care Apple a cerut 30%, iar ClassPass a refuzat, consumatorul suferind in ultima speta
- iPhone domina piata telefoanelor premium
- iPad este pe primul loc la vanzari pe piata tabletelor
- utilizatorii sunt fideli ecosistemului, desi preturile au fost intotdeauna mari si au si crescut

In procesul cu Google, lucrurile sunt asemanatoare, diferenta este ca Android este disponibil catre third-parties, insa comportamentul este acelasi cu al Apple, de a controla tot ce tine de sistem. In loc de App Store avem Play Store. Aceeasi taxa de 30%.

- Epic s-a inteles cu OnePlus pentru o Epic Games app
- Google a intervenit si OnePlus s-a razgandit
- LG le-a raspuns celor de la Epic ca in contractul cu Google se spune ca nu au voie sa ofere access la aplicatii in afara Play Store
- descarcarea/instalarea/intretinerea unei aplicatii din afara Play Store este dificila
- Google a incercat sa le ofere celor de la Epic sponsorizari pe YouTube si acces la servicii de cloud, daca publica Fortnite pe Play Store
- astfel de intelegeri au cu alti developeri, cum ar fi Activision Blizzard
- Epic a refuzat oferta
- iOS si Android au aproape 100% din piata, e greu pentru un producator de telefoane sa vina cu solutia proprie, asa ca alege Android
- 90% din app downloads sunt prin Play Store (China exclusa)
- cu exceptia Samsung Galaxy Store si LG Electronics App Store, nici un alt Store nu e pre-instalat pe 10% dintre deviceurile cu Android (China exclusa)
- Aptoide, cel mai mare Store "independent", e pre-instalat pe sub 5% din deviceurile cu Android (China exclusa)
- pe Play Store sunt 3 milioane de aplicatii, pe Aptoide 700.000
- intelegerea cu OnePlus a ramas doar pentru India
- instalarea Fornite direct de pe siteul Epic Games necesita 16 pasi, ingreunati de mesaje intimidante si avertismente
- Advanced Protection Program si Play Store Protect impiedica sau avertizeaza la instalarea unor aplicatii

Pentru toate acestea, Epic cere interzicerea restrictiilor necompetitionale si comportamentului injust ale Apple si Google pe cele doua componente, de distribuire de aplicatii si procesarea platilor, si aplicarea altor masuri considerate necesare in cauza.

Recomandare, de citit, chiar daca sunt alte situatii, cazurile celebre United States v. Microsoft Corp. - Wikipedia si Microsoft Corp. v. Commission - Wikipedia.