Single post: Ghid de acvaristica, intretinere acvariu, pesti, plante si echipamente

  1. #6 SP
    Admin MonkY's Avatar
    III.5. Incalzitorul
    Incalzitorul intern este practic o rezistenta cu termostat introdusa intr-o capsula de sticla (sau plastic) care are rolul de a creste temperatura sau a o mentine la o anumita temperatura intr-un acvariu. Dupa caz, acesta poate fi chiar complet nefolositor (de exp. in cazul pestilor de apa rece cum ar fi carasii) sau extrem de folositor daca aveti pesti ce prefera temperaturi mari (in cazul unor camere reci sau unde iarna isi spune cuvantul). Insa chiar daca nu ati intalnit extreme foarte mari, consider ca incalzitorul este de nelipsit dintr-un acvariu. Nu este scump si ne asigura ca nu vor exista scaderi bruste de temperatura. Mai mult, acesta nu intra in functiune decat in cazul in care temperatura este cu un grad sub cea setata din termostat.

    Pentru majoritatea pestilor, temperatura recomandata este de 24-26 de grade dar sunt si cazuri la poluri opuse (cum am si spus, carasii care prefera apa chiar si sub 20 de grade, sau discusii care prefera temperaturi de 28 de grade).

    Va recomand ca la cumpararea unui incalzitor sa verificati ca nu cumva sticla sa fie crapata. Eventual testati incalzitorul inainte de a-l pune in acvariu intr-un vas. Totodata verificati foarte atent daca cumva apa din vas va "curenteaza". Nu radeti, in cazul in care intra apa in incalzitorul, va puteti trezi curentati. De pesti nu mai zic nimic. Cu ajutorul unui termometru verificati daca valoarea indicata de incalzitor este cea reala... mai ales daca ati optat pentru o chinezarie ieftina.

    Daca va intrebati ce incalzitor este potrivit pentru acvariul dvs. ei bine, eu zic ca e ok sa mergem pe formula 1Watt/Litru. Prin urmare, un incalzitor de 500W va face fata cu brio unui acvariu de 500L.

    Va recomand sa mergeti pe incalzitoare de firma, care au protectii, termostat serios, chiar si alarma audio in cazul in care temperatura este mult sub sau peste cea dorita.

    Incalzitorul extern: in cazul in care doriti (ca si mine) sa nu aveti zece mii de instrumente prin acvariu si detineti un filtru extern, varianta optima este sa mergeti pe un incalzitor extern. Aceste se va instala pe furtunul filtrului, facandu-si treaba la fel de eficient ca si cel intern (cu conditia sa aveti totusi un flow pe masura la filtru). Totodata, va recomand sa puneti inainte si dupa incalzitorul extern un robinet, pentru cazul in care doriti sa spalati incalzitorul sau sa-l curatati, fara a fi nevoiti sa amorsati filtrul din nou. Sau, daca doriti, il puteti pune pe un T cu robinet si in felul acesta nu veti opri niciodata filtrul extern... insa eficienta incalzitorului extern va lasa de dorit.

    Din pacate, pe piata nu prea exista incalzitoare externe, decat cele de la Hydor. Monopolul isi spune cuvantul, acestea fiind destul de scumpe pentru ceea ce fac.

    III.6. Incalzitorul de substrat

    Acesta este un sistem de incalzire a substratului care evident se instaleaza in substrat (inainte de a pune nisipul / pietrisul / fertilizantul), care desi este inventat de mai bine de 30 de ani de Dupla, inca se regaseste cu greu in acvariile romanilor. De ce, nu stiu... avand in vedere ca are pretul destul de mic (fara controller), este usor de instalat si aduce un beneficiu imens: prin incalzirea substratului se porneste un ciclu fizic si chimic prin intermediul curentilor de convectie. Mai exact, se incearca "simularea" din natura, unde in apa solul este cu 2-3 grade mai cald decat apa. La noi in acvarii din pacate, fara un incalzitor de substrat, substratul este invers, cu 2-3 grade mai rece decat apa. Din pacate acest lucru duce la efectul de "picioare reci" care nu fac deloc bine plantelor... in cazuri extreme ducand chiar la putrezirea radacinilor.

    Incalzirea substratului aduce si alte beneficii (de fapt, numai beneficii), cum ar fi grabirea proceselor biochimice (nutrientii din substrat sunt mai usor asimilati), transportul nutrientilor prin substrat datorita curentilor formati si invers, transportul substantelor daunatoare afara din substrat (care altfel s-ar fi acumulat in substrat, ducand la "pungi" de mizerie).

    Aici va pot recomanda incalzitoarele de substrat de la Dupla si Dennerle, desi sunt multi alti producatori de asa ceva. Daca va este frica sa instalati cabluri de 220V la dvs. in acvariu, atunci mergeti pe solutiile "low voltage" de la Dennerle (la 24V), sau faceti ca mine, si mergeti pe "Eco-line" care functioneaza la 12V. Chiar si la 12V, acestea produc aproximativ 40W, suficient chiar si pentru acvarii de 400L.

    Daca va permite bugetul, merita sa achizitionati si controllerele cu termostat care se conecteaza la acest incalzitor de substrat, si care cu ajutorul a doua termometre (unul in acvariu si unul in substrat), vor regla intotdeauna perfect temperatura. Personal am preferat solutia unui timer... porneste incalzitorul odata cu aprinderea luminilor, se opreste odata cu stingerea lor. Temperatura masurata este ideala (cu 2 grade peste cea din acvariu) iar investitia este minima.

    Singura problema la un astfel de incalzitor, este ca nu-l puteti instala odata ce ati pornit deja acvariul. Acesta trebuie lipit pe sticla (cu ventuze, insa eu va recomand sa puneti si un pic de silicon, pentru a nu avea surprize cand veti scoate o anumita radacina ce s-a prins de cablul de la incalzitor) inainte de a pune fertilizantul si pietrisul/nisipul.

    III.7. Chillerul (racitorul)

    Pe scurt, acesta este un "frigider pentru acvariu". Nu va speriati, este un mini frigider de fapt, care se instaleaza in afara acvariului si care trebuie conectat fie la filtrul extern, fie la o pompa ce scoate si introduce apa in acvariu. Acesta are un simplu rol: acela de a raci apa, unul din cele mai grele lucruri de realizat intr-o incapere prea calda. Daca tineti la plantele si pestisorii vostrii, lasati deoparte pretul exorbiant al acestui accesoriu (nu am inteles niciodata de ce un mini frigider costa de 2-3 ori cat un frigider de 10 ori mai mare, principiul de functionare fiind aproape identic) si il achizitionati.

    Majoritatea plantelor rezista foarte putin la temperaturi de 30 de grade... multi dintre pesti la peste 26 de grade devin extrem de agitati, stressati. Mai mult, la temperaturi inalte concentratia de amoniac permisa este mult mai mica decat intr-un acvariu cu temperaturi joase. Practic, tinand temperatura sub nivele ingrijoratoare, nu riscati niciodata viata pestilor si a plantelor.

    Am citit diverse metode de "racire" neconventionale... dintre care singurul care merita sa fie luat in calcul este aerul conditionat. Restul, cu ventilatoare care sa bata in suprafata apei sau alte dracovenii, nu-si au rostul. Nu numai ca vor duce la evaporarea mai rapida a apei, dar efectele lor sunt si minime.

    Daca chiar nu va permiteti un chiller si nu aveti aer conditionat, singurul mod in care va mai puteti salva pestiucii si plantele, este sa faceti schimburi de apa dese (bineinteles, cu apa mai rece) sau sa montati un sistem de schimb la picatura... ce va ajuta la mentinerea unor temperaturi mai joase.

    Atentie, un chiller este totusi un mare devorator de energie, asa cum este si un incalzitor. De obicei un chiller pentru un acvariu de 500L, va consuma in jur de 400-500W.
    Attached Images Attached Images incalzitor.jpg incalzitoare.jpg incalzitor_extern.jpg incalzitor_substrat.jpg schema_functionare_incalzitor_substrat.jpg chiller_hailea.jpg