Single post: Ghid de acvaristica, intretinere acvariu, pesti, plante si echipamente

  1. #16 SP
    Admin MonkY's Avatar
    V.1. Ciclarea acvariului
    Este cel mai important lucru pe care trebuie sa-l cunoasteti si totodata cel mai ignorat lucru de catre acvaristi, in special de cei incepatori. Un acvariu neciclat sau deciclat nu va face altceva decat sa va omoare pestii. Cea mai mare greseala pe care o fac mai toti la inceput este sa-si cumpere un acvariu si in aceeasi zi sa introduca si pestii, plantele... eventual folosindu-se de solutii "minune" care spun ca puteti pune pestii imediat. Voi incerca sa va lamuresc, in termeni cat mai putini tehnici, ce este defapt aceasta ciclare si sa demitizez solutiile miraculoase.

    Ca o mica definitie, ciclarea unui acvariu este de fapt ciclul azotului (N) care se manifesta exact ca in natura. Insa in natura vorbim de volum imens de apa, de bacterii care exista de miliarde de ani si se ocupa de acest lucru. In acvariu lucrurile sunt mult mai complicate, acesta fiind departe de a "copia" natura. Azotul provenie din excrementele pestilor, din mancarea in surplus, din resturi de plante, etc. Acesta, fiind intr-un sistem "inchis" (nu aveti cum sa scoateti azotul pur si simplu din apa), se va transforma in amoniac (NH3/NH4) care este extraordinar de toxic pentru pesti la valori mari.

    Aici apare prima problema, intrucat intr-un acvariu nou, bacteriile nitrosomonas nu exista sau nu s-au dezvoltat inca. Acestea, cu ajutorul oxigenului sunt cele care transforma amoniacul in nitriti (NO2). Acesti nitriti sunt mai putin toxici decat amoniacul, insa in valori de peste 0.3mg/l sunt pur si simplu crima pentru pestii vostri.

    Urmatorul pas in acest ciclu al azotului este preluarea nitritilor de catre bacteriile nitrobacter, care precum suratele lor nitrosomonas, cu ajutorul oxigenului, vor transforma nitritii in nitrati (NO3). Nitratii nu sunt atat de toxici (unii pesti suportandu-i chiar in cantitati mari, dar nu cu cresteri bruste) insa pentru perioade indelungate vor afecta pestii vostrii si chiar omora. In acvariile plantate nitratii, ca ultim stagiu in ciclul azotului, vor fi in mare parte preluati de catre plante (daca este un echilibru, altfel sa nu va imaginati ca o singura planta va prelua nitrati produsi de 100 de pesti) si vor fi folositi ca nutrienti. Concentratia admisa de nitrati intr-un acvariu este recomandata sa fie pana in 50 mg/l.

    Ciclul azotului tine de obicei intre 4 si 8 saptamani, timp in care nu trebuie sa puneti pesti in apa. Acest ciclu poate porni de la orice materie organica. Desi sunt persoane care chiar cicleaza fara pesti folosindu-se de amoniac, eu va recomand sa il ciclati folosindu-va de culturi de bacterii (din experienta ProdiBio BioDigest fiind unele din cele mai bune, fiind "capsulate" si nu "la sticla" cum are concurenta, cu peste 10 miliarde de bacterii nitrosomonas si nitrobacter). Totodata, fiind acvariu nou, va recomand sa folositi ProdiBio BioTrace, ce contin elemente precum calciu, bor, sulf, fier, cobalt, magneziu, potasium, etc. necesare bacteriilor (de fapt necesare oricarui organism viu).

    Impamantenita la noi este ideea ca se cicleaza acvariul la fel de bine daca luati un burete murdar dintr-un acvariu deja ciclat. Nu zic nu, ajuta (daca acel burete contine bacteriile respective), insa odata cu el va garantez ca veti aduce toate problemele acelui acvariu (spori de alge, bacterii si virusi care numai benefici nu sunt, etc.). Nu va amagiti cu ideea ca "Daca le-am luat dintr-un acvariu perfect, trebuie sa fie si la mine ok" ! Trebuie sa va ganditi ca acela este un acvariu stabil, pe cand la voi totul porneste de la zero.

    Chiar si dupa terminarea ciclului azotului, nu cumparati multi pesti... nu puneti brusc in apa toti pestii pe care vreti sa-i achizitionati. Prin producerea brusca la o cantitate mare de amoniac, aveti sanse sa reporniti ciclul azotului, sau mai bine zis, sa deciclati acvariul.

    Aceasta deciclare a acvariului poate aparea nu numai in cazurile in care introduceti brusc multi pesti. Se poate intampla si cand schimbati prea multa apa (mai ales apa de la robinet, ce contine clor care omoara bacteriile nitrosomonas si nitrobacter), cand spalati filtrul (lucru care trebuie facut doar partial si cu apa din acvariu), cand este oprit filtrul pentru perioade mari, cand introduceti medicamente sau solutii chimice minune. Practic cel mai important lucru pentru a nu produce o deciclare, este sa incercati sa tineti in viata acele mici bacterii, fara de care viata in acvariul vostru va fi un chin.

    In cazul in care totusi ati patit asa ceva, tineti tot timpul la indemana produsele de la ProdiBio (sau alternative daca stiti ca sunt bune... personal am incercat multe si n-au avut efect), si folositi-le cu incredere. Pentru a masura valorile NH3/NH4, NO2 si NO3 va trebuiesc neaparat produsele prezentate la Capitolul III.14 Teste de apa. Daca nu aveti unde sa mutati pestii (eventual la cineva cu un acvariu stabil), singurul lucru care va mai poate ajuta, este schimbul partial de apa declorinata (maxim 20%) zilnic. Schimburile prea mari de apa (mai ales cu apa de la robinet) va pot intoarce de la zero... asa ca nu exagerati.

    Un alt sfat pe care vi-l pot da in cazul in care aveti acvariul deciclat, este sa incercati sa reduceti pH-ul si temperatura (insa treptat, socul de pH sau temperatura putand afecta bacteriile), concentratia de amoniac admisa fiind mult mai mare in cazul in care acestea au valori scazute. Voi incerca sa fac o comparatie mica mai jos (tineti cont ca valori mai mari decat cele scrise mai jos pot aduce moartea pestilor vostrii chiar si in cateva ore):
    • la un pH 6.5 si o temperatura de 20 grade Celsius, concentratia de amoniac admisa este de 15.4mg/l pe cand la 25 grade este maxim 11.1mg/l
    • la un pH 7 si o temperatura de 20 grade Celsius, concentratia de amoniac admisa este de 5mg/l pe cand la 25 grade este maxim 3.6mg/l
    • la un pH 7.5 si o temperatura de 20 grade Celsius, concentratia de amoniac admisa este de 1.6mg/l pe cand la 25 grade este maxim 1.2mg/l
    • la un pH 8 si o temperatura de 20 grade Celsius, concentratia de amoniac admisa este de 0.5mg/l pe cand la 25 grade este maxim 0.4mg/l
    Attached Images Attached Images ciclul_azotului.jpg grafic_evolutie_amoniac_nitriti_nitrati.jpg prodibio_biodigest.jpg prodibio_biotrace.jpg prodibio_startup.jpg