Quote Originally Posted by angellicus View Post
.
Tinand cont de faptul ca Augustin a trait in 354-430, iar crestinismul a fost declarat religie oficiala in Imperiul Roman in 380, nu spui foarte multe. Dupa ceea ce ai scris se intelege ca rationalul in religios a aparut tarziu, cand de fapt practic coincid. "Pana la Augustin nimeni din sfera bisericii nu a incercat sa vina cu argumente rationale in aceasta dezbatere". Ca fapt divers, in problema formelor si a fondurilor, pentru ce au fost omorati zeci de mii de oameni (Inchizitia)?! Pentru forme sau fonduri?
"Conceptele centrale ale religie crestine insa, raman in picioare si astazi. In loc sa va uitati la forme, va sfatuiesc sa va ganditi mai mult la fondul problemei...". Nici macar dogmatic nu raman la fel, avand in vedere cate variatii sunt la crestinism. Cultul ortodox si cultul catolic cel mai la indemana exemplu.
Incepe sa imi placa discutia...
Da, sustin ce am spus mai sus. Pana la Augustin, au fost putini filosofi care au incercat sa dovedeasca rational existenta divinitatii. Incercari au mai fost, incepand cu Grecii, insa primul crestin (si primul om al Bisericii) care a reusit un astfel de demers serios a fost Augustin. Mai mult, ideile sale au stat la baza pozitiei oficiale a Bisericii in multe privinte. In orice caz, sunt de acord ca ratiunea si credinta pot fi compatibile, insa nu au cum sa coincida niciodata.

Nu au murit zeci de mii de oameni din cauza Inchizitiei nici din cauza fondurilor si nici din cauza formelor. Abuzuri de acest fel se intampla si astazi, atunci cand legea se confunda cu religia (cazul statelor islamice fundamentaliste). Oricum, nu am inteles exact ce ai vrut sa spui...

Unul din conceptele centrale ale crestinismului este iubirea. Eu tocmai am spus ca ar trebui sa privim mai relaxati problema, deoarece pe fond lucrurile s-au pastrat, si tu imi vii cu un exemplu care demonstreaza exact ceea ce am spus eu. Catolicismul si ortodoxismul nu sunt altceva decat niste gemeni crestini, care s-au dezvolat diferit, functie de diversi factori, interni sau externi. Ambele au la baza aceleasi concepte traditional-crestine, elemente care vor continua sa le apropie, intr-un viitor apropiat, pana la re-uniune. Cel putin asta e ipoteza pe care vrem sa o vedem, cu totii, implinita...