GTA IV, MGS IV si Fallout 3 au fost printre cele mai prolifice titluri lansate pe console in 2008. Si nu au fost singurele. Putem spune ca 2008 a fost un an prolific pentru gaming, si poate 'cel mai bun ever' daca titluri precum Resident Evil 5 isi respectau data de lansare initiala. Astfel ca, din saracul an al crizei 2009, nu multe titluri se anunta a fi bune. Insa atunci cand puneai intrebarea 'Ce titluri bune ies in 2009?' 3/4 oameni ti-ar fi dat prima optiune Resident Evil 5. Ceilalti nu ti-ar fi recomandat titlul, nu din cauza ca nu l-au asteptat si ei, ci din cauza ca noua formula de joc le era sceptica, fanii fiind impasibili la nou si zombies pe motocicleta se abat clar de la reteta succesului genului Survival/Horror. Au reusit cei de la Capcom sa faca meritata asteptarea? Fanii sunt mandrii de aceasta noua iteratie in serie sau o renega? Vom afla in randurile ce urmeaza...
Storyline
O sa incep analiza asupra povestii printr-o mica confesiune personala. Din pacate nu am jucat suficient de mult primele titluri din serie (maxim 2-3 ore pe fiecare). Astfel ca atunci cand am bagat jocul in consola pentru prima data, eram destul de confuz in ceea ce priveste povestea din joc. Din fericire insa, Capcom s-a gandit ca o serie ce se intinde pe 3 generatii de console nu a putut fi prinsa de actuala generatie de consolisti si a pus la dispozitie o arhiva a evenimentelor. Astfel ca dupa o lectura de aproximativ 5 minute, eram deja la curent si gata sa infrunt noile pericole la care este expus Chris Redfield. Esti trimis intr-un sat din Africa, Kijuju, pentru a cerceta activitatile dubioase din jurul sau. La sosire esti intampinat de Sheva Alomar, o localnica membra a BSAA care de altfel te va insoti pe parcursul aventurii tale.
De la prima intalnire cu dubiosii zombie, o replica a lui Chris Redfield deschide calea catre un mister ce-l va tine pe jucator prins pana la sfarsitul jocului: "I haven't seen zombies like this before". Modul in care Capcom a lucrat povestea incat sa le dea zombielor abilitatea de a trage cu arme sau calari motociclete este interesant si intrigant insa nu putem spune acelasi lucru si despre al doilea cliff-hanger al jocului. Dupa primele capitole veti intui deja ce se intampla, iar stupefactia cu care personajele descopera misterul de abia spre finalul jocului va va lasa un gust amar.
Urmeaream in 'Making of' declaratia unuia dintre producatori, care sustinea ca este pentru prima data cand un titlu Resident Evil va avea parte de cutscene-uri hollywoodiene facute chiar la Hollywood. Le transmit ca au reusit, insa din pacate filmul american urmareste aceeasi reteta de cativa ani buni si nu sunt sigur ca aceasta orientare artistica si-a meritat eforturile. Si credeti-ma, caci daca apucati sa vedeti 'Making of'-ul veti observa cata munca s-a depus la crearea cutscene-urilor.
Alt lucru care e neplacut, mai ales in anul 2009, este faptul ca toate scenele au fost pre-randate. Astfel ca daca aveti in mana o mitraliera, urmeaza o secventa filmata in care sunteti cu pistolul in mana, si imediat ce se termina, reveniti cu mitraliera. In anul 2000 astfel de 'erori' ar fi fost usor de ignorat, dar cand atatea jocuri au demonstrat ca 'se poate' nu prea ai cum sa ierti astfel de situatii, fie si de la un Resident Evil. Per total insa story-ul mi-a lasat o impresie buna, datorita modului in care noua poveste s-a impletit cu elemente si personaje mai vechi din serie. Cu siguranta ii va face pe curiosi sa-si deschida apetitul si pentru celelate jocuri, si nu m-ar mira sa vad in curant anunturi la publicitate pe tema 'Cumpar Resident Evil 4'.
Gameplay
In cea mai mare masura, inovatia este adusa in Resident Evil 5 prin intermediul schimbarilor de gameplay. Dar si aceste schimbari se fac cu niste sacrificii pentru ca nu mai putem incadra titlul la categoria 'survival-horror' la fel de usor ca si cu celelalte titluri din serie. In primul rand, faptul ca ai un coechipier schimba reteta de joc prin adaugarea elementelor cooperative. Astfel ca fiecare jucator are inventar separat, poate folosi arme specifice sau trebuie sa colaboreze cu celalalt pentru a progresa in cadrul nivelelor.
Credeti ca suna interesant? Ganditi-va la faptul ca puteti sa va bucurati de toate aceste feature-uri la modul cooperativ alaturi de un prieten, fie de la aceeasi consola sau prin Xbox Live. Este chiar recomandat sa folosesti un prieten, mai ales pe nivelele ridicate de dificultate intrucat AI-ul partenerului nu este cel mai bun. Incerci sa-ti ajuti partenera oferindu-i o arma puternica fara nici un rost. Intotdeauna va folosi pistolul. Singurele momente in care a folosit un sniper rifle, au fost cand a terminat gloantele de la pistol, pentru ca daca i-as fi dat cateva gloante, ar fi trecut din nou pe arma respectiva.
Ati face bine ca atunci cand gasiti bani de-a lungul nivelului, sa-i investiti in upgradarea pistolului folosit de Sheva, pentru ca oricum e improbabil sa foloseasca altceva mai bun. De grenade nici nu poate fi vorba sa le foloseasca, dar puteti sa-i incredintati sarcina de magazioner si sa solicitati grenadele ori de cate ori aveti nevoie. Controlul si aim-ul au o sensitivitate ceva mai mare fata de primele 4 titluri din serie, probabil din interesul companiei de a face jocul ceva mai ospitalier pentru nou veniti. Avand in vedere modurile de multiplayer competitiv ce urmeaza sa fie lansate, in mod cert putem spune ca aceasta imbunatatire este bine venita pentru ca la schema de control din RE4 de exemplu, mi s-ar fi parut aproape imposibil sa faci un joc challenging in MP.
Disparitia momentelor horror din joc a facut jocul sa se agate de ramura 'survival' pentru a-si gasi o categorisire. Si din fericire jocul e plin de astfel de momente. Modul in care trebuie sa economisesti fiecare cartus pe care il castigi, bucuria pe care o exprimi atunci cand descoperi un nou cartus de munitie pentru pistol cat si dezamagirea ce urmeaza cand vezi ca avea doar 5 gloante in loc de 10 sunt elementele care definesc satisfactia oferita de Resident Evil. Dar armamentul din dotare (la un moment dat folosesti chiar si o arma laser lansata din satelit) cat si designul unor nivele (cauta cele trei fragmente de chei ca sa treci mai departe) fac din Resident Evil un joc mult prea action pentru ce ar trebui sa fie.
Grafica si sunet
Grafica este la standardul ridicat al noii generatii. Cel mai mult merita apreciate texturile si detaliile pe care le au personajele. Peisajele, desi sunt reprezentate excelent, nu mai par atat de incantatoare atunci cand ai in cap imaginea Africii oferite de FarCry 2. Efectele sonore si intunericul ar fi putut adauga elementele horror asteptate de fani. Insa putem observa prin lipsa acestora, dorinta producatorilor de a se reorienta. Dialogurile au fost muncite foarte bine, lasand foarte putin impresia ca falseaza. Elementele hollywoodiene se observa cel mai bine la aspectul sonor.
Concluzii
Resident Evil 5 este un titlu bun, dar din pacate nu se ridica la asteptarile create de predecesorul sau. RE4 a primit in nenumarate randuri distinctia de joc al anului, si desi e prea devreme sa ma pronunt, sunt destul de sigur ca ne asteapta titluri mai bune in 2009. Per total avem de-a face cu o experienta foarte placuta, ce aduce un suflu nou perioadei de inceput de an, foarte saraca in materie de gaming. Mi-ar fi placut totusi sa-mi sara controller-ul din mana de frica de cateva ori, dar n-a fost sa fie...
Storyline: 8
Gameplay: 8
Grafica: 9
Sunet: 8
Impresie: 9
____________
Nota finala: 8.4
Bookmarks