Prima masina trebuie mereu sa fie una dupa care sa nu-ti para rau, pe care sa iti faci "mana" - nu cred ca este un singur sofer (Bucurestean mai ales) care sa nu fi atins macar odata masina anul asta, din cauza aglomeratiei, lipsei parcarilor, bordurilor mult prea inalte (eu am Peugeot 206 care are in fata o aparatoare - cu care inevitabil ating bordurile mult prea inalte montate in capitala, sau daca parchez pe trotuar este o adevarata echilibristica sa cobor fara sa ating cu aparatoarea respectiva)

Se poate intampla sa te atinga altii pe tine - eu am avut 3 accidente in trafic, 2 ori lovit in spate, odata lataral (spate), de 2 ori din 3 STATEAM PE LOC (coloana) si istetul din spate s-a gandit ca 1. are el loc sa treaca pe langa mine, 2. poate sa treaca prin mine (masina mea fiind imateriala, doar o proiectie) practic idiotul a intrat de pe banda 2 pe 1 in mare viteza crezand ca masina lui poate opri in cativa metrii, a constatat ca nu poate opri. Nu mai zic de zgarieturi in parcare, ala mic care a invatat sa deseneze pe masina mea cu un obiect ascutit, doamna sau domnisoara care isi face loc la AIGO lovind masina din spate si cea din fata desi are mai mult de 7 m necesari unei parcari laterale, cumparatorul de la supermarket care deschide portiera lasand'o sa "curga" in inertie si oprindu'se fix in portiera ta, nu mai vorbim de pietrele din trafic aruncate de camioane care iti retuseaza vopseaua, nenea pandele de la bloc care si-a montat pe bordura o teava sa nu cumva sa ii ia cineva locul de parcare "de la strada" pentru care nu plateste nimic dar este a lui pentru ca asa vrea el, baietii de la spalatoria auto care sunt mult prea "inistenti" cu carpele dupa ce tu ai mers prin praful din bucuresti (sau te-a prins o ploaie) si exemplele pot continua.

Sincer eu, pentru Bucuresti, nu recomand o masina mai scumpe de 20.000 EU, ideal ar fi 10-15.000 EU - apropiat si de puterea de cumparare (hai sa zicem venitul unei familii in medie pe an).

Pe langa costurile masinii propriuzise (dupa cum bine a specificat Trickz) exista multe alte costuri.

1. benzina - te poate costa intre 100 - 400 EU pe luna (depinde de cat si cum mergi) deci nu neaparat de consumul masinii ( a mea pe carte zice 5.6 parca si imi haleste cam 6.5 - 7) am facut insa cu ea Bucureti - Brasov - Arad (deci drumuri de rahat) ~ 620 KM si am consumat ~ 4 % (nu mai gasesc bonul dar am pus benzina de vreo 60 ron la Arad) apoi Arad - Szeghet - Praga (adica 120 KM drum de rahat si restu de 680 autostrada) si am consumat peste 5 % (adica aproape un plin ) deci un pic mai mult decat zice la carte (si am mers blana 130 a 5-a, cu AC si masina full de lucruri).

2. intretinerea - e bine sa duci masina la un service macar 1 data pe an (inainte de sezonul rece) sa iti verifice toate cele - evident daca o duci mai des ( de ex sa ii schimbi penurile cele de vara cu unele de iarna si apoi viceversa, sau sa iti schimbe uleiul, sau vizita intermediara de 6 luni, revizia anuala, ITP odata la 2 ani - etc) - te poate costa in functie de masina intre 100 - 500 EU (in caz ca nu ai nimic la ea si evident exponenial mai mult daca exista probleme)

3. asigurarea - RCA (optional CASCO) - RCA stie toata lumea cum se calculeaza minim 50 EU pe an (daca ai o masina peste 5000 EU la SH, inseamna ca valoarea de catalog poate fi de pana la 15000 EU - e bine sa iti faci CASCO, nu poti sti niciodata, recomand FARA FRANCIZA - este o taxa pe care o platesti suplimentar in caz ca faci accident sub un anumit plafon, de obicei 1000 EU, iti scade valoarea politei, adica platesti mai putin la casco, insa nu te mai poti duce cu orice zgarietura din parcare sa o faci pe casco, daca nu se poate ... faci cu fraciza)

4. impozitul anual - asta e tot in functie de capacitate - daca nu ai peste 2500 cm cubi n-ai de ce sa iti faci griji este destul de putin - cam tot 50 EU

5. consumabilele - sparcalici parbriz (in functie de cat mergi, zona in care mergi, zona in care ai masina parcata) automat stergatoarele (decat sa iei unele ieftine si sa le schimbi des, mai bine unele scumpe dar cat mai "ne-branduite" o sa ramai fara daca scrie marca la vedere), odorizant, produse de curatat (pentru interior) etc - cam 100 EU pe an tot te costa oricum o dai

Deci - daca aduni toate astea inseamna - pretul masinii (sa zicem 2000 EU) + alti 1500 EU la MINIM (pentru primul an) presupunand ca masina este perfect functionala (adica nu are nevoie de inlocuiri - bielete, amortizoare, frane, penuri (restul de lichide, filtre etc sunt cuprinsi la capitolul service)

Eu ti-as recomanda o masina diesel (in general sunt mai putin pretentioase la intretinere, motorul e mai fiabil, au putere mai mare la turatii mici - ideal pentru incepatori, consuma in general mai putin) oricum in ziua de azi nu mai e asa mare diferenta intre benzina si diesel (poate doar la partea cu puterea la turatii mici). O sa vezi ca pe o masina diesel simti forta motorului pana in a 3-a (unde poti avea 60 - 70 KM pe ora mult prea mult pentru oras) apoi a 4-a si a 5-a sunt degeaba

Evita pe cat poti masinile frantuzesti - de preferat sa te orientezi spre cele nemtesti, chiar daca optezi pentru una mai veche urmareste sa ai:

1. aer conditionat (vara vei lesina fara)
2. abs sau alte sisteme de asistenta la franare
3. esp sau alte sisteme de asistenta la viraj
4. airbag uri (macar sofer) cu cat mai multe cu atat mai bine
5. un sistem de sunet care sa se auda clar - am vazut ca multi isi pun sute de watti pe masina (este ABSURD) vei avea probleme cu becurile, de la vibratii se vor arde intr'o veselie - conteaza sunetul iesit din boxe sa fie CLAR nu PUTERNIC si gajait.
6. scaune cat mai comode (cel de la volan in mod special) - la drum lung nu vrei sa ramai anchilozat sau sa te trezesti ca te doare in niste locuri pe care nici n-ai stiut ca le ai
7. incearca pe cat poti sa-ti iei o masina de oras (adica de preferat 2 usi, cat mai mica, care sa consume cat mai putin, care sa nu necesita intretinere aproape deloc, care sa fie usor de curatat, care sa te duca din punctul A -> B intr'un stil cat mai placut pentru tine) spun asta pentru ca in Romania exista urmatoarele prejudecati:
- masina trebuie sa aibe porbagaj incapator (de ce ai nevoie de asa ceva ?) mai ales cand alegi o masina de incepator/oras - doar nu vei merge mai mult de 4-5 persoane si in nici un caz plini de bagaje. A daca vrei sa cari porcu de la tara, vinu, sacu de cartofi sau varza - da domne ia combi, esti mama cu 5 copii - ia space wagon, esti vreun manager sau director care are de aparat un renume (nu prea ai avea nevoie de sfaturile noastre pe aici) dar ia o limuzina sau o super-sportiva exotica.
- masina trebuie sa aibe 4 usi - alt stereotip - presupun ca esti tanar/adolescent, nu cred ca se vor simti prietenii tai ofensati daca vor trebui sa astepte inca 10 sec in plus sa le dai la o parte scaunul sa poata cobora, pentru ei e mai important sa se plimbe cu masina pe care ei nu o au
- masina trebuie sa fie spatioasa in spate, alta prostie, tu conduci din spate ? cei care merg in spate sa zica mersi ca nu merg cu picioru si gata (stiu ca suna rautacios dar este foarte adevarat) - doar nu te faci taxi sa cari in fiecare zi pe cineva cu masina.
plus ca aste sunt sfaturi pentru prima masina a unui incepator, nu al unui familist cu 2-3 copii si o soacra pe cap

Si ultimul sfat - testeaza masina inainte sa o cumperi, mergi cu ea, vezi cum e comporta, daca iti place tie nu conteaza ce zic altii (ca e urata, ca are nu stiu ce culoare, ca tapiseria e cu dungi/patratele/bulinute etc) masina este un loc unde trebuie sa te simti bine nu sa fii frustrat, datorita frustrarilor se fac accidente si nimeni nu doreste asta.

Bafta si asteptam poze cu masina. (nu de alta dar sa stim sa o zgariem cu cheia daca o vedem parcata pe undeva)