Inainte sa continui cu acest review vreau sa mentionez ca voi critica versiunea jocului din prezent, putin diferita fata de cea de la lansare, luand in considerare si diferentele fata de versiunea de PC, comparandu-le in paralel. Diablo este una din seriile “undying”, face parte din acea categorie selecta de jocuri care au multi ani sub centura si care au revolutionat gaming-ul la momentul lansarii, inspirand numeroase alte titluri de-a lungul anilor. N-ai cum sa nu fi auzit de Diablo, chiar daca nu ai fost niciodata fan al acestui gen sau chiar il urasti. E ca dovlecelul fiert din ciorba. Nu-ti place, dar stii ca e acolo. Asadar cand Blizzard au anuntat Diablo III pe PS3 (rima neintentionata), vestea a fost primita foarte bine, atat de veteranii primelor doua titluri din serie pe care le jucau pe PC la 4 dimineata in timp ce nevestele isi inecau amarul in filme cu Van Damme si in gustari la ore tarzii (ati observat ca femeile erau mult mai slabe inainte de aparitia jocurilor Diablo?), dar si de gameri “virgini”, la figurat desigur (si nu prea), care au fost dintotdeauna fani console, iar in acest mod puteau gusta si ei din mireasma infernului. Dar oare le-a placut?
Story
Diablo III continua povestea primelor doua jocuri, dar putea la fel de bine sa fie o cu totul alta poveste, sau sa fie un prequel, sau sa se afle la jumatea firului epic, oricum nu ar fi contat, din simplul motiv ca nu se evidentiaza prea mult. Iar asta nu este neaparat un lucru rau. Povestea este indeajuns de bine pusa la punct pentru a te motiva sa joci pana la capat, sa-ti dea un tel, un scop, priviti-o ca pe o chestie lipicioasa care tine totul impreuna sa nu se destrame. Este acolo pentru a ajuta jucatorul si nu pentru a iesi in evidenta in mod constant intr-un mod agasant care sa iti distraga atentia de la celelalte aspecte mai importante ale jocului. Asa ca cei care cauta in Diablo un storyline nemaipomenit si iesit din tipare - va irositi banii.
Prezentare
Jocul contine patru acte, fiecare nici prea lung, nici prea scurt, pe care le puteti parcurge folosind unul din cele 5 caractere (Monk, Barbarian, Demon Hunter, Wizard si Witch Doctor) si 8 nivele de dificultate, cele mai grele sporind experienta acumulata, necesara pentru a avansa pana la un level cap de 60, aparitia gold-ului si itemelor legendare. Jocul este incredibil de flexibil si dinamic, caracterele avand unele iteme specifice lor si numeroase skill-uri foarte diferite unul de celalalt, fiecare putand fi alterat la randul sau. Acestea sunt deblocate in mod constant pana la nivelul 60, dar sa nu credeti ca acolo se opreste distractia deoarece o sa va gasiti in situatii unde veti experimenta cu diferite build-uri in functie si de itemele pe care le gasiti, la aceasta ecuatie adaugandu-se si sistemul de leveling Paragon ce iti ofera libertatea de a evolua mult mai departe de nivelul 60, fiecare nivel de Paragon crescandu-ti anumite stat-uri, diferit de versiunea de PC unde iti poti alege tu ce calitate vrei sa cresti. Toate aceste elemente ofera o flexibilitate ridicata ce face jocul customizabil, pentru toate gusturile si stilurile de joc.
Looting-ul este fara indoiala cea mai satisfacatoare parte a jocului si constituie in cele din urma adevaratul motiv pentru care ajungi sa petreci zeci de ore in fata TV-ului si devii oaia neagra a familiei. Mereu ai de gasit un item mai bun, in special cele legendare si indiferent cate ai gasi, mereu iti stralucesc ochii atunci cand vezi unul, mai ceva ca Lindsay Lohan cand isi vede dealer-ul. Iar daca esti ghinionist si pur si simplu nu gasesti iteme mai de valoare, poti intotdeauna sa-ti craftezi unul folosind anumite materiale ce le obtii din distrugerea itemelor. O mica problema in acest aspect, comparand in acelasi timp cu versiunea de PC, este ca unele iteme gasite sau craftate nu au nimic de-a face cu caracterul cu care joci. Sunt trei stat-uri existente, fiecare din ele fiind stat primar pentru un anumit caracter (Intelligence pentru Wizard si Witch Doctor, Strength pentru Barbarian si Dexterity pentru Demon Hunter si Monk). Problema este ca poti gasi iteme cu Strength desi tu joci cu un caracter bazat pe Intelligence. Nu se intampla foarte des, dar cand iti cheltui gold si materiale pentru a crafta un item bun si aceasta se dovedeste a fi inutil, este frustrant. Blizzard a creat patch-uri pentru a impiedica astfel de situatii, dar se pare ca inca mai sunt mici scapari spre deosebire de PC unde este mult mai bine pus la punct.
Gameplay
Mecanica jocului este aria unde Diablo III straluceste cu adevarat. Gameplay-ul este incredibil de bine pus la punct avand in vedere ca este o “portare” spirituala a versiunii de pe PC. Recunosc ca eram sceptic la inceput si nu-mi puteam imagina cum un joc cu o mecanica atat de complexa pana si pentru tastatura si mouse sa poata fi recreat pe consola si jucat cu controller. Dar cei de la Blizzard au facut o treaba exceptionala si au construit practic de la zero in jurul acestui impediment o versiune reusita pentru consolisti ce contine un button mapping pus la punct, meniuri noi si UI intuitiv. Sunt desigur si mici probleme precum mesaje aparute in timpul jocului ce iti astupa harta sau lipsa unui tutorial mai adecvat, cel existent constituind un learning curve destul de greoi, indiferent ca esti veteran de PC sau expert in jocuri de console, dar in cele din urma prinzi miscarea si nu-ti mai sta nimic in cale.
Multiplayer
Pe partea de multiplayer, fie el online sau offline, sunt ceva mai multe probleme pana si fata de versiunea de PC. Desigur, unul din punctele forte ale versiunii de PS3 este offline multiplayer unde te poti intinde pe canapea cu maxim 3 prieteni (nu va ganditi la prostii, perversilor) si puteti sa-i dati la mufa lui Azmodan impreuna. Singurul obstacol in acest caz este looting-ul pe care pot sa-l vada toti cei patru jucatori si astfel se pot “fura” iteme. Sau daca nu se fura, se pierde timp asteptand ca fiecare sa-si aleaga itemul potrivit. Timp se mai pierde si in combinatia online+offline unde puteti juca doi (sau trei) insi de pe aceeasi consola impreuna cu inca doi insi (sau unul) aflandu-se cine stie prin ce colt al lumii. Deseori am intalnit situatia unde a trebuit sa asteptam doua astfel de persoane care jucau de pe aceeasi consola si nu puteau decat pe rand sa-si menajeze caracterele, inventory-ul si skill-urile, pierzandu-se mult timp. O parte buna este ca online jocul se comporta foarte fluid chiar si cand ecranul este inundat de zombie si demoni, fiind prezent putin lag numai cand intra un nou jucator in party. Per total, experienta online este pozitiva, dar mult inferioara fata de cea de PC - nu poti vedea pe ce harta sunt ceilalti jucatori sau daca sunt in oras, nu poti vedea ce level sunt in timp ce joci, chat-ul este primitiv si nu poti sa dai kick la alti jucatori, iar cand unul din ei este AFK (sau mai bine zis AFC) in oras, este stresant deoarece cu cati sunt mai multi jucatori in party, cu atat este mai dificil jocul (iar recompensele mai mari).
Grafica & Sunet
Grafica jocului este foarte buna, potrivindu-se perfect cu genul respectiv si desi detaliile sunt ceva mai inferioare fata de PC, sunt doar 5% sanse sa le observi si nici cand o faci nu te afecteaza pentru ca iti dai seama in scurt timp ca design-ul vizual este genul care nu se va “demoda” prea curand si ca pana si peste 5 ani ti se va parea bine pus la punct, iar impreuna cu un sunet si un soundtrack de exceptie evoca o atmosfera prielnica pentru a decapita demoni si a scoate maruntaie.
Concluzie
In ciuda unor mici impedimente, experienta Diablo pe PS3 se dovedeste a fi extraordinar de distractiva ce creeaza dependenta si dauneaza vietii sociale si de familie si chiar daca este mult inferioara versiunii de PC, constituie o mare bila alba pentru Blizzard fiind construita cu cap si cu suflet.
Note:
Story: 7
Prezentare: 8
Gameplay: 9.5
Multiplayer: 8.5
Grafica & Sunet: 9
Nota finala: 8.4
Bookmarks