Intr-o perioada in care noutatile intarzie sa apara si caldura ne tine cu forta in casa, m-am simtit nevoit sa iau la mana unul din jocurile mai vechi, care nu mi-a fost dat sa-l joc la vremea lui. Bazandu-ma si pe faptul ca Saint's Row 2 bate puternic la usa si se anunta a fi un titlu reusit, am socotit ca impresia mea despre primul joc din serie ar putea influenta viitori cumparatori ai continuarii. In primul rand, avand de a face cu un 3rd person sandbox game bazat pe o tematica urbana, nu e greu sa nu te gandesti macar putin la seria GTA si la cum GTA a definit acest gen. Totusi, desi Saint's Row a plecat pe acelasi drum, are cateva caracteristici care-l fac un joc deosebit, ce merita totusi atentia oricarui gamer pasionat de gen. Trebuie mentionat faptul ca Saint's Row, desi este unul din primele jocuri sandbox de pe consolele next-gen (pe langa el existand si Just Cause) tinde mai mult spre ceea ce a fost GTA San Andreas decat ceea ce reprezinta GTA IV. Sper sa va lamuresc prin cateva cuvinte mai jos, ce implicari are aceasta asemanare.
Grafica
Jocul a fost lansat in 2006, exclusiv pe platforma Microsoft. Cu toate ca odata cu intrarea in noua generatie se presupunea si un salt calitativ din punct de vedere grafic, Saint's Row a ezitat sa faca acest pas. Poate din cauza engine-ului relativ vechi folosit si la perioada lunga de productie, sau poate din cauza lipsei totatle a motion blur-ului, aspectul jocului este unul vag si lipsit de intensitate. Din punct de vedere grafic, jocul chiar aduce a GTA San Andreas si avand in vedere ca acesta a fost un titlu prezent pe consolele Xbox si respectiv PS2, putem sustine sus si tare ca grafica il trage in jos.
Story
Story-ul ne pune in pielea omului aflat la momentul nepotrivit intr-o rafuiala intre gastile din Stillwater, orasul unde se petrece actiunea. Dupa sfarsitul conflictului esti abordat de liderul gruparii Saint's Row, o grupare care era cat pe-aci sa se desfiinteze. Scopul tau in joc este lesne de inteles, sa ajuti gruparea respectiva sa domine orasul. Pentru realizarea scopului vei fi nevoit sa parcurgi tot felul de misiuni contra celorlalte trei grupari din oras (Los Carnales, Vice Kings si West Rollerz). Misiunile au joc in regiuni diferite apartinand fiecarei grupari si dupa terminarea fiecareia, gruparea Saint's Row pune stapanire pe teritoriul respectiv. Aici se observa pentru prima data asemanarile si diferentele dintre GTA San Andreas si Saint's Row. In primul rand, avem de-a face cu un setting al baietilor de cartier unde totul se petrece in jurul banilor si a modului in care se fac ei. Povestea in sine nu are prea multe ite de descusut, nereusind sa depaseasca previzibilul. Poate si din cauza ca tematica "strazii" in sine a devenit deja un subiect tabu, care ar fi adus mult mai mult interes in perioada in care eram un fraged tanar, incantat de ideea de gasca si razboi urban. Acum aceste elemente tin deja sa tina de fantastic, aceasta lume a razboiului strazilor nu prea mai are nici o inclinatie catre realitate.
Cel mai mare minus la capitolul poveste il reprezinta faptul ca personajul tau NU vorbeste deloc. In unele situatii il vezi gesticuland dar niciodata nu scoate nici macar un cuvant d-apoi sa deschida gura. Cel mai trist e in situatiile in care escortezi pe cineva cu masina, si persoana respectiva face conversatie de una singura. Aceasta alegere a producatorilor mi s-a parut de-a dreptul jalnica intrucat nu ii ofera nici cea mai mica trasatura umana personajului. Veti mai observa similar cu San Andreas modul in care se duce lupta de recuperare a unui teritoriu pierdut cat si arsenalul de arme pus la dispozitie. De aici lucrurile incep sa ia o intorsatura proprie si, zic eu, interesanta...
Gameplay
Primul lucru pe care poti sa-l observi diferit la acest joc este controlul personajului. Pe de-o parte mi-a placut foarte mult radialul prin care iti alegi arma, cat si faptul ca prin ambele triggere controlezi miscari diferite ale mainilor. Cei care au jucat Bioshock, vor gasi identic modul acesta de selectare a armelor, insa la Saint's Row totul se intampla in timp real. Nefiind un joc bazat la fel de mult pe refleze si timpi de reactie nu era nevoie ca jocul sa se opreasca in timp ce faci alegerile. De altfel, acesta ar fi fost un mare deficit in jocul de multiplayer si ar fi dus la fragmentarea sa. Ati putea parea nemultumiti de controlul masinii. Asta probabil din cauza ca producatorii au ales ca acceleratia sa se faca prin butonul A si respectiv frana pe butonul X in detrimentul triggerelor care ar fi fost o varianta mult mai buna avand in vedere ca mai toate jocurile folosesc triggerele pentru aceste functii. Aceasta problema se poate insa rezolva pentru ca producatorii au pus la dispozitie trei scheme de control, dar inca nu am reusit sa inteleg de ce producatorii au ales aceasta varianta ca fiind cea default.
Saint's Row are probabil cea mai mare variatie de magazine pe care am vazut-o intr-un joc. De la saloane de tatuaj, chirurgie plastica, coafor si fastfood-uri ale caror functii sunt evidente pana la magazine de muzica (pentru propriul MP3 player daca va plictisiti de radiouri). Magazinele au doua proprietati foarte spectaculoase care m-au atras in acest univers si anume:
- daca auziti la radio o reclama facuta pentru un magazin si va duceti in acea zi la magazinul respectiv, beneficiati de reducere de preturi
- puteti jefui magazinele in timp ce acestea sunt inchise. Trebuie sa spargeti seiful dupa care sa incarcati continutul acestuia si apoi sa-l duceti unui "Pawn Shop" pentru a va incasa banii.
Aceasta activitate va va aduce pe langa profit si respect. Si ca tot am ajuns la respect, hai sa lamurim putin ce efecte are acesta in lumea jocului. Pentru a face misiunile care parcurg povestea, trebuie sa aveti bara de respect plina inainte de inceperea fiecarei misiuni, iar acest respect se umple facand cat mai multe activitati. Activitatile sunt lait-motivul jocului, fiecare fan al jocului aducandu-le tot timpul in vorba, acestea reprezentand practic modul cel mai evident prin care Saint's Row se separa de San Andreas. Fiecare activitate poate fi facuta din mai multe locatii si fiecare are un numar fix de nivele de dificultate. Putem observa activitati precum furt de masini, furt de "hoes" de la pimps catre altii cu care te-ai inteles, poti sa mergi alaturi de un drug dealer si sa-l protejezi in timp ce acesta imparte marfa, sa participi la curse, sa simulezi un accident in intersectie pentru a-ti lua bani de pe o polita de asigurare falsa sau sa provoci haos.
Exista atat de multe posibilitati incat la un moment dat incepi sa te plimbi de nebun prin oras intrebandu-te oare de care sa te mai apuci. Activitatea mea preferata este cea de escorta. Aceasta consta in plimbarea unor dame de companie prin oras, acestea urmand sa se intalneasca cu diverse personalitati ale orasului. Scopul tau este sa te feresti cat mai mult de paparazzi pana cand "placerea" este maxima. Dialogurile dintre cei doi protagonisti de pe bancheta din spate este foarte ilar, si prefer aceasta activitate doar pentru modul in care acesta se face. Daca activitatile sau misiunile vi se par prea grele de unul singur, puteti sa recrutati pana la 3 ajutoare (mai tarziu in joc, la inceput puteti doar unul) care sa va insoteasca de-a lungul misiunilor. Acestea sunt controlate de AI si va urmaresc peste tot intr-un mod destul de eficient. Totusi, trebuie sa aveti in grija viata fiecaruia, odata ce un "homie" pica la datorie va raman 30 de secunde pentru a va readuce camaradul la viata.
Sunet
Sunetul nu exceleaza prin efecte, si nici prin intensitatea dialogurilor. Avem insa la dispozitie cateva radiouri (putine ca numar totusi) care ofera muzica destul de buna ce te face sa intrii in atmosfera jocului. Pe langa muzica de la radio, poti sa cumperi melodii din magazinul de muzica, iar acestea pot fi puse intr-un playlist, care spre deosebire de radio poate fi ascultat nonstop, indiferent daca esti in masina sau nu.
Concluzie
In concluzie, Saint's Row aduce unele elemente noi in universul sandbox, elemente pe care producatorii au reusit sa le implementeze foarte bine. Tinand cont si de faptul ca ofera multiplayer atat pe Live cat si prin System Link, putem considera ca a fost primul joc de acest gen care sa contina acest feature. Cu un install base atat de profund, cu experienta castigata din urma greselilor facute, storyline cooperativ cat si un freeroaming storyline de pana la 12 oameni, Saint's Row 2 n-ar trebui sa lipseasca de pe lista de cumparaturi a fanilor genului.
Bookmarks