Eu l-am reluat acum dupa doua luni. M-am hotarat sa il las sa imi mai manance din timp pana de Anul Nou, ca din 1 ma iau cu alte cele si o sa ma joc mai rar. Pentru mine, e exact ca orice alt RPG de la Bethesda - un consumator urias de timp care imi da dupa zeci de ore impresia ca inca nu am facut nimic, frumos din foarte multe puncte de vedere. Ma bucur mult ca au renuntat la sistemul de kharma, sistem caruia acum nu ii mai inteleg sensul. Daca furam ceva, aparea copilu' ala blondut incruntat in stanga ecranului, parca spunandu-mi : "Ce gunoi de om esti." La fel, faptul ca acum nu mi se mai degradeaza armele mi se pare la fel de benefic. Tin minte din 3/New Vegas cum combinam doua arme deteriorate ca sa rezulte una intr-o stare mai decenta.
Am fost foarte sceptic in ceea ce priveste partea de construit de settlement-uri. Mi se parea foarte gimmicky la E3, implementata doar pentru a bifa ceva in plus pe o lista de feature-uri. Facand, insa, o paralela cu jocurile anterioare, fiecare lingurita, casetofon, lampa, bormasina, are un rol. In 3, tot junk-ul asta era pus aiurea pentru a umple environment-ul, iar singurul lucru pe care il puteai face cu el era sa il vinzi pe sume mizere. Adevarul e ca e misto sa il poti transforma in materiale utile pentru constructie. Am mare grija de toti aia din Sanctuary Hills cu hrana, apa, adapost, iar pe Mama Murphy o indop cu medicamente, desi toti ma urasc pentru asta. Oare crapa la un moment dat?
Factiunile mi se par foarte bine puse la punct, cu motivatii mult mai lesne de inteles decat ale celor din New Vegas. Ce nu imi place, insa, e faptul ca exista in principiu un singur mod de a face quest-urile. M-au invatat foarte prost aia de la Obsidian, oferind in majoritatea quest-urilor multiple posibilitati de a le duce la final. Cel mai comun exemplu care imi vine in minte e atunci cand incerc sa intru in New Vegas in zona aia cu casino-ul, iar o armata de roboti sta la intrare intrebandu-ma daca am un card cu care sa intru. De acolo, am mai multe optiuni : a) omoara-i pe toti si intra; b) plateste 200 de caps si obtine cardul; c) du skill-ul Science pana la 85/100 si convinge-i sa te lase fara card; d) fa un quest in alta parte pentru a obtine cardul. Asta e primul exemplu care mi-a venit in minte, cine a jucat jocul stie ca pana si side quest-urile lasa jucatorul sa aleaga cum sa faca misiunea. Ei bine, chestia imi lipseste in Fallout 4, unde ai "Da", "Nu" si "Poate", ultimele doua oferindu-ti oricum posibilitatea de a reveni si a alege prima varianta.
Revenind pe partea tehnica, jocul nu exceleaza. Am instalat un mod grafic care imbunatateste cat de cat texturile, dar nu semnificativ. Loading time-urile sunt la fel de lungi pe SSD ca pe HDD. Nu au dus prea departe nici animatiile fetelor din jocurile precedente.
Separat de micile neajunsuri care in mod clar exista, il joc cu o deosebita placere si dupa 20 de ore. Iubesc sa ma plimb de colo colo facand quest-uri, doar ca sa fiu intrerupt de alte chestii colaterale. Povestea e buna, desi porneste de la aceeasi premisa ca 3-ul, doar ca in sens invers. Imi tine treaza atentia si stiu ca nu o sa sfarsesc cu el ca si cu Far Cry 4, unde dupa 30-40 de ore de side quest-uri, m-a luat un sictir de nedescris, grabindu-ma cat puteam de tare sa trec la povestea principala si sa il termin.
Nici eu nu pot sa ii dau GOTY, dar sta chiar acolo, dupa Witcher 3. Daca nu m-ar innebuni loading time-urile, ar fi lucrat mai serios la grafica si animatii si ar fi extins paleta de optiuni putin, lasandu-ma pe mine sa aleg cum sa fac una alta, mi s-ar fi parut fantastic. Chiar si asa, jocul e foarte bun, excelent chiar si il recomand sincer.
Apropo, stie cineva pana in ce punct pot sa fac misiuni la toate cele patru factiuni, inainte de "the point of no return"? Daca se poate si fara spoilere, ar fi superb.