După 60 de ani de totalitarism
Anii 1997-1999 au fost primii ani frumoși pentru România, după 60 ani de suferință în totalitarism.
Cu toate că în 1991 a fost vândută prima sticlă de Coca Cola , și a fost concertul lui Michael Jackson, iar în 1995 s-a deschis primul McDonalds, România încă era înapoiată. Dar apoi, în 1996, Emil Constantinescu a fost primul președinte de dreapta care a câștigat prin primele alegeri libere.
Ubisoft a deschis primul sediu străin din afara Franței în România, pentru testat și dezvoltat jocuri. Timid, au început să vină multinaționalele IT și la noi.
Începutul presei de gaming și IT
Iar în 1997 a fost înființat primul site de gaming - Gamesmani, alături de un forum de discuții. Îmi amintesc și acum recenzia scrisă despre Command & Conquer: Tiberian Sun.
Și a apărut prima revistă LEVEL. Românii care nu aveau PC-uri mergeau în săli de net . Din 1998-2000, Starcraft, FIFA și CS 1.6. au fost cele mai
jucate în România. Gamesmania a devenit Computer Games și a început să publice tot mai multe știri, trailere și recenzii, iar LEVEL, cu articole excepționale, distribuia cd-uri cu demo-uri , trailere și jocuri gratuite.
În 2001 a apărut Softpedia cu știri și recenzii în limba engleză despre software și gaming, dar și cu cel mai mare forum românesc. Tot mai mulți români și-au făcut credite pentru a-și cumpăra PC-uri și console cu buletinul. La început, mare parte piratau, dar treptat, au cumpărat jocurile și programele de software.
Epoca de Aur a presei de gaming și IT
Între 2005 și 2012, aveam o presă de gaming consolidată, alcătuită din site-ul Computer Games, Softpedia și aparițiile lunare ale revistelor CHIP și LEVEL.
În 2008 au apărut forumul și site-ul de știri și recenzii Console Games, apoi PC Garage axat pe hardware și gaming, apoi ZONA IT cu emisiuni difuzate pe TVR și I Like IT pe PRO TV, și site-urile Go4IT și Go4Games, apoi AreallIT și vlogul/blogul Games Arena care avea știri, topuri săptămânale și videoștiri.
Îmi amintesc că la fiecare lansare de joc foarte mediatizat, precum God of War, Call of Duty Black Ops, Horizon New Dawn, FIFA sau Zelda, sau când apărea o nouă consolă, se organiza un spectacol la Mediagalaxy, unde se ofereau și premii.
Din 2012, Computer Games a început să transmită primele știri în format video, apoi primele emisiuni de dezbătut și primele sesiuni de livestream + campionatele de DOTA, LOL, Starcraft și Counter Strike Global Offensive. La fiecare ediție de Dreamhack, erau și concursuri de Cosplay cu mult înainte să apară Comic Con.
Decăderea
Din 2013 a început declinul.
Computer Games, mai implicat în Dreamhack și alte campionate PGL, a renunțat să mai publice recenzii despre jocuri. În 2018 s-a desființat, cu tot cu forum, fiindcă nu a mai fost rentabil și din cauza bazarului care nu respecta regulile europene GDPR.
LEVEL a dispărut ca revistă din 2013, dar a reapărut ca podcast, ca forum și site, dar apoi s-a despărțit în Nivelul 2 și CândApareRevista, iar acum, ambele sunt inactive. A urmat revista CHIP în 2014, apoi Games Arena prin 2015.
La Digi24 a debutat emisiunea 2.0., dar nu prea are același impact ca Zona IT sau I Like IT. IGN a deschis site în limba română prin 2015, și a început bine cu recenzii, videorecenzii și știri, dar n-a ținut mult.
Post-apocalipsa - emigrăm spre YouTube, Twitch și Discord?
Românii, în materie de gaming, sunt doar consumatori. Nu mai producem nimic în privința asta. La capitolul IT, mai bâjbâim ceva, că majoritatea emigrează și lucrează în companii străine.
Zona IT continuă să prezinte știri și emisiuni despre IT, telefoane, televizoare și gaming, însă nu și recenziile ca altădată. Mai nou, se prezintă subiecte care n-au nicio legătură cu IT. Mai există GO4games și Go4IT care mai publică câte o știre pe zi. Mai există activitate medie pe forumurile Softpedia, Console Games și PC Garage. Și cam atât.
Situația e cam dramatică.
Și e rău că la câți IT-iști avem, ar fi trebuit să fim o putere în ale gamingului. Polonia are CD Projekt care dezvoltă jocuri video ca Cyberpunk și Witcher, Cehia a produs ArmA, Kingdom Come și primele două jocuri Mafia, Ucraina a produs seria Metro și S.T.A.L.K.E.R., iar World of Tanks s-a născut în Belarus. Până și Serbia are presă de gaming în limba ei.
România nu mai are nici presă de calitate de IT și gaming, nu are nici vreo companie autohtonă care să dezvolte jocuri, dar e bine că măcar testăm jocurile celor de la Ubisoft, EA și Amber. Lansări de jocuri cu spectacole nu mai sunt demult.
Ce face generația Z, care ar fi trebuit să facă ceva, să fi inovat domeniul? S-a mutat pe YouTube și Twitch unde face vlogging și livestreaming pe gaming, încă de pe vremea când Fortnite era în top. Majoritatea o fac în limba engleză.
Iar discuțiile de gaming sunt numai pe Discord, majoritatea în grupuri private și în limba engleză.
De ce se întâmplă asta?
Oare pentru că România, pe plan politic, social și economic, e o cauză pierdută, și că de asta, majoritatea tinerilor preferă să emigreze, și fizic și online, pe alte meleaguri?
Bookmarks