De mult, cand consolele abia incepeau sa aiba succes pe piata romaneasca, si-a facut aparitia o capodopera pe batranul PC si anume System Shock 2. Universul si atmosfera creata in jurul acelui titlu a creat o adevarata frenezie intre randurile gamerilor autohtoni. Si mai imbucuratoare a fost vestea aparitiei unui sequel, un mai mare si mai frumos System Shock 3. Producatorul insa a dat faliment inainte sa scoata la lumina mica sa capodopera. Insa mare parte din echipa care trebuia sa lucreze la el a trecut la un nou producator. Dat fiind faptul ca licenta System Shock nu a putut fi cumparata, a aparut BioShock, stramosul de drept sau fratele indepartat al seriei.
Grafica
BioShock, desi incadrat in categoria First Person shooterelor cu niscaiva elemente de RPG, nu a avut ca scop definirea unui nou capitol in domeniul graficii la fel cum majoritatea FPS-urilor tind sa o faca. Graficienii au avut din punctul meu de vedere una dintre cele mai grele sarcini la realizarea acestui joc pentru ca au reusit sa creeze o lume de sine statatoare. Universul orasului subacvatic al anilor 60 a implicat realizarea unor texturi care sa denote atat tehnologia si modul de a construi cunoscut din acea perioada, imbunat cu viziunea futurista a orasului subacvatic. Nu pot spune decat ca am ramas uimit de ceea ce au putut realiza acesti oameni fara sa intre in limitele absurdului si chiar sa-ti ofere senzatia ca acest oras ar fi putut exista cu adevarat.
Sunetul
Fara sunet, grafica din joc nu ar fi putut totusi sa creeze aceasta atmosfera. Grafica si sunetul la acest joc sunt precum Stan si Bran, Tom si Jerry sau Fred & Barney. Nu puteau fi la inaltime unul fara celalalt. De altfel, coloana sonora a lui BioShock a primit o groaza de premii la vremea ei, fiind considerata de multi critici o capodopera si un exemplu de urmat in industrie. Insa pe langa muzica si efectele speciale care creaza atmosfera, eu as tine neaparat sa mentionez si de voice acting-ul din joc. Pe langa actorii care au contribuit masiv la realizarea vocilor, e de apreciat si munca depusa la sintetizare intrucat majoritatea vocilor pe care le auzi sunt scoase de emitatorul pe care il porti, iar acesta aduce aminte de un megafon sau pick-up batranesc prin bruiajul de pe fundal.
Story
Story-ul este "coaja" care inconjoara cele doua elemente reprezentate de grafica si sunet. Esti pus in pielea unui naufragiat care ajunge pe Rapture (orasul subacvatic) ca solutie de supravietuire in urma catastrofei suferite. Gasesti repede o statie de transmisie si esti ghidat de alt personaj care te roaga sa-l salvezi si pe el pentru a purcede impreuna catre suprafata. Totusi, cand ajungi in Rapture, vei descoperi un oras distrus aproape in totalitate, proiectul de modificare genetica alaturat orasului suferind un esec. Pentru a afla backstory-ul evenimentelor se gasesc imprastiate de-a lungul nivelelor diverse audio diaries, care constau in jurnale tinute de persoanele importante din joc. Prin relatarile lor puteti face legaturile si sa intelegeti cum de s-a ajuns ca proiectul ce initial parea utopic sa esueze. De asemeni, tin sa va spun faptul ca BioShock contine una dintre cele mai mari rasturnari de situatie. N-ar fi frumos sa va stric momentul dar daca ati fi binevoitorisa jucati jocul pana la capat veti avea un soc total aproape de final.
Gameplay
Cu un story, gameplay si sunet de calitate jocul a facut cu adevarat trecerea la next-gen insa la fel cum multi dintre noi sustinem, un joc nu poate sa se ridice la un nivel superior daca nu are si un gameplay pe masura. Fiind un locuitor al orasului Rapture, beneficiezi de abilitatea de a-ti modifica genele in asa fel incat sa dobandesti puteri supraumane. Aceste puteri se dovedesc esentiale de-a lungul calatoriei intrucat gloantele sunt in numar foarte mic si nu trebuie sa irositi nici macar o impuscatura. Pe langa atacuri gen bila de foc, fulgere, abilitatea de a ingheta puteti si sa indrumati un roi de muste catre inamicul dorit, efectul fiind mai mult decat satisfacator. Pe langa acestea, mai exista si posibilitatea de a te imbunatati pasiv. Pe langa acest sistem de skilluri, elementele de RPG care mai sustin gameplay-ul sunt si posibilitatile de a-ti upgrada armele din arsenal cat si abilitatea de a inventa noi tipuri de armament sau noi skilluri. Toate aceste actiuni de care am spus mai devreme sunt facute prin intermediul unor masinarii similare cu Slot Machine-urile clasice, fiecare avand un scop precis. Pentru fiecare upgrade aveti nevoie de energie. Aceasta poate fi obtinuta fie prin sacrificarea sau salvarea fetitelor numite generic Little Sisters. Insa ca munca voastra sa nu fie usoara, acestea vor fi mereu insotite de unele creaturi imense protejate de o armura impunatoare, cunoscute drept Big Daddy's. Salvarea sau sacrificarea fetitelor influenteaza finalul jocului. Initial veti avea impresia ca sacrificarea va aduce mai multe beneficii insa veti observa rapid ca de fapt ambele optiuni sunt echilibrate. Insa daca aruncati un ochi de la inceput pe lista de Achievements, veti observa ca salvarea tuturor va aduce obtinerea unuia in timp ce sacrificarea nu. Cu un astfel de detaliu devine evident faptul ca majoritatea vor alege sa le salveze pe toate, dar BioShock nu e genul de joc pe care sa-l termini doar odata asa ca va recomand si latura intunecata.
Producatorii au realizat ceva ce multi designeri considera foarte greu de facut sau chiar imposibil, si anume un gameplay in care nu ai cum sa pierzi. Stiu ca suna ciudat la prima citire, dar niciodata nu veti avea de-a face cu un ecran de Game Over care sa va izbeasca in fata. Exista unele camere, denumite "Vita Chambers" la care jucatorul este readus odata ce a murit. Nu exista nici un fel de penalizari pentru faptul ca ati murit, insa dorinta de a ajunge mai departe cu povestea va face sa fiti mereu incordati, indiferent de ce se intampla. Totusi, de parca s-ar fi opus vehement sa le oferim vreo medalie, producatorii au reusit si sa dea cu "bata-n balta" cu ceva. Ma refer aici la faptul ca la mai toate obiectivele pe care trebuie sa le indeplinesti esti indrumat de o sageata. Pe de-o parte aceasta sageata se dovedeste a fi benefica intrucat harta jocului este bidimensionala si s-ar putea sa de incurci in orientare cand trebuie sa urci/cobori diverse scari pentru a ajunge la obiectiv, insa pe de alta parte "omoara" pur si simplu partea de explorare. Recomand totusi sa faceti abstractie de sageata si sa va faceti putin de cap. Veti vedea astfel ca si harta este destul de logica si veti mai descoperi cateva audio jurnale care va vor mai dezvalui informatii din lumea Rapture.
Concluzie
BioShock este un titlu de referinta pentru gaming-ul modern. Prin conceptele sale reusind sa se impuna ca un joc revolutionar si reprezinta o imbinare placuta de genuri. Posesorii de PlayStation 3 vor avea de cumparat un joc care a facut furori la vremea lui si se vor bucura si de o grafica mult mai imbunatatita. Unde mai pui ca se lucreaza de zor la BioShock 2 si totul se face inca in spatele usilor inchise.
Grafica: 9
Sunet: 10
Story: 10
Gameplay: 8
Impresie: 9
Nota finala: 9.2
Bookmarks