Cercetatorii au reusit sa foloseasca chipurile de silicon folosite in Xbox 360 pentru a rezolva cateva mistere stiintifice. Academicienii de la Universitatea din Warwick sunt de parare ca sunt primii care au folosit procesoarele ca o alternativa mai ieftina in realizarea "procesarii paralele". Aceast procedeu implica, dupa sugereaza si numele, rularea in paralel a mai multor procese, fapt ce permite unui sistem sa proceseze foarte multe informatii intr-un timp foarte scurt.
In mod traditional, cercetatorii trebuiau sa rezerve un anumit timp la un calculator foarte performant sau sa foloseasca o retea de calculatoare. In schimb, echipa din Warwick a folosit un singur GPU de Xbox 360, care a fost capabil sa indeplineasca aceleasi functii la o fractiune din costul echipamentelor traditionale.
Dr. Simon Scarle, un om de stiinta din echipa, a construit sistemul pentru a-l ajuta sa inteleaga cum semnalele electrice din inima se misca in jurul celulelor cardiace distruse. Omul de stiinta care a lucrat inainte ca un inginer de software la studioul Rare, apartinand de Microsoft e primul care a putut beneficia de tehnologia GPU-ului.
Intr-un interviu, acesta a precizat ca a modificat codul din chip astfel incat acesta in loc sa faca diferite calcule grafice sa proceseze unele necesare lui.
"Nu are puterea unui supercomputer, dar este aproape. In loc sa proceseze diferite structuri sau texturi, acum lucreaza la diferite nivele chimice a unei celule."
Computerele in viata reala
Nu este prima oara cand consolele destinate jocurilor au fost folosite in alte scopuri.
Roadrunner, oficial cel mai rapid supercalculator din lume, foloseste aceeasi tehnologie ca cea gasita in PlayStation 3. Este totusi prima oara cand un Xbox 360 a fost folosit pentru procesare paralela, in special un singur chip. Dr. Scarle crede ca ar fi posibila legarea mai multor console pentru o procesare mai eficienta.
"Ar putea fi realizat, dar ar trebui folosit Internetul, printr-un serviciu ca Xbox Live, mai degraba decat printr-o metoda standard. Oricum, fara devkit-uri nu ar fi prea usor."
"Sony este implicat in procesarea paralela de ceva timp, lansand dev kit-uri, iar Folding@Home vine ca un standard".
Folding@Home este un proiect care foloseste puterea de procesare nefolosita a PC-urilor, Mac-urilor, sistemelor Linux si a PlayStation 3-urilor pentru a intelege cauza anumitor boli. Reteaua are o putere de calculare de mai mult de 4.3 pentaflops - echivalentul a 4,300 de trilioane de calcule pe secunda. Prin comparatie, Roadrunner, poate ajunge teoretic doar la 1.71 pentaflops.
Bookmarks