In fiecare an la inceputul lunii octombrie ne pregatim de lansarea unui nou joc din seria Fifa, insa intodeauna ne punem intreabarea “merita sa achizitionez si in acest an jocul?”. Din fericire ne ajuta foarte mult sa ne hotaram in aceasta privinta demo-ul care apare cu 3-4 saptamani inainte de lansarea produsului final. Eu voi incerca pe parcusul urmatoarelor paragrafe sa prezint Fifa 12 intr-o maniera cat se poate de obiectiva si corecta, in plus imi place sa cred ca am putina experienta si dupa cateva zeci de ore bune investite in ultimul joc din serie ca pot sa fac o recenzie care sa se concentreze pe punctele cele mai importante pentru jucatorii de pretutindeni. Inainte de-a despica “firul” in patru vreau sa marturisesc cateva lucruri. In primul rand nu am avut sansa sa joc Fifa 11, astfel o sa-l compar cu cel din 2010 si in al doilea rand chiar daca am fost numit de cateva ori fanboy al seriei pe forum, vreau sa va demonstrez ca nu este chiar asa si ca pot sa analizez jocul cat se poate de obiectiv.
Peter Moore a declarat in momentul instalarii sale ca director al EA Sports ca tot staff-ul sau a primit ordine clare si ca are un plan pentru urmatorii 5 ani ca de la an la an seria Fifa sa creasca atat din punct de vedere al calitatii cat si al vanzarilor. La o prima vedere acest lucru chiar s-a intamplat, jocul dedicat sportului rege avand niste medii foarte mari pe matacritic si doborand record dupa record in vanzari in fiecare an. Insa stim foarte bine ca un review de la marile site-uri de specialitate nu sunt tot timpul corecte, deoarece tot timpul poti sa pui la indoiala integritatea celui care a scris sau chiar daca are vreo tagenta cu astfel de joc. Ca parere personala, s-a putut vedea o evolutie, insa problema este ca aceasta este prea mica si de multe ori raman cateva buguri care stric experienta jocului si credeti-ma ca nici de data asta nu au reusit sa scoata un produs aproape perfect. Eu zic ca putem trece la subiect si sa vedem daca FIFA 12 se ridica la nivelul asteptarilor noastre.
Gameplay, cica este foarte important...
Trailerele, interviurile si previewurile dezvaluite inainte de lansarea jocului chiar si-au atins scopul, prezetand atat de bine noile features incat nu mai aveam rabdare pana pe 30 septembrie. Jocul arata bine si promitea foarte mult, asa ca multi dintre noi probabil ca ne gandeam ca de data asta va iesi jocul pe care il asteptam de ceva vreme. Cei de la EA Sports chiar au ascultat de cerintele fanilor si au schimbat jocul aproape radical cu noile aditi: “Tactical Defending”, “Precision Dribbling”, “Player Impact Engine” si noul sistem de pase (nu-i stiu denumirea tehnica). Sa le luam pe rand.
“Tactical Defending” a reusit sa schimbe complet modul de aparare si din cauza acestui lucru necesita putin timp sa va obisnuiti cu noul sistem si in plus o sa va enervati de cateva ori pana intelegeti cu adevarat despre ce este vorba si sa aflati toate secretele noii aparari. Producatorii au anticipat foarte bine faptul ca vom intampina multe probleme cu tactical defending, asa ca prima data cand intrati in joc veti lua parte la un tutorial care sa va explice pas cu pas ce s-a schimbat fata de anul trecut. Inainte era foarte usor sa va aparati, chiar prea usor, trebuia doar sa apasam pe butonul de pressing si de “call de 2 defender”, iar AI facea totul pentru noi. De data aceasta se pune accentul foarte mult pe tactica, anticipare, rabdare, pozitionarea jucatorilor in teren. Daca nu stapaniti destul de bine aceste lucruri, va va fi foarte greu sa rezistati in aparare fara sa luati gol. Nu incercati niciodata sa deposedati prin tackle jucatorul advers din prima, aplicati contain cat de mult puteti, inchideti spatile catre orice jucator advers, schimbati jucatorul foarte des pentru a nu obosi, nu alergati cu acealsi jucator de la un adversar la altul si sa nu va asteptati sa recuperati imediat. Pentru a reusi o deposedare corecta aveti nevoie de putin skill, este foate important sa apasati butonul de tackle in momentul oportun, iar pentru a ajunge acolo trebuie sa aplicati inainte contain si cand observati ca puteti sa-l deposedati regulamentar , nu stati pe ganduri. Insa multi se arunca cu capul inainte de fiecare data, cand vad adversarul venind, alearga spre el si incearca sa-l deposedeze, problema este ca daca nu reuseste pierde un tempo si astfel va ramane in urma, iar atacantul are cale libera spre gol. Un alt sfat pe care pot sa vi-l dau este sa anticipati urmatoarea miscare a adversarului, majoritatea mingilor recuperate de mine au fost prin interceptii. Daca aplicati destul contain si faceti si pressing cu mijlocasii, adversarul va pasa din pozitii din ce in ce mai grele si sigur la un moment dat va gresi. Cei care nu reusesc sa se obisnuiasca cu noul mod de aparare sa stiti ca aveti optinea sa treceti pe sistemul obisnuit, insa aveti grija online toata lumea este obligata sa foloseasca tactical defending si chiar este un mare plus acest lucru. Urmariti putin un meci de fotbal intre doua echipe bune si vedeti cat de importanta este aparare si cat de mult se aseamana noul Fifa cu realitatea, cel putin din acest punct de vedere.
Sper ca am reusit sa va fac cat de cat o idee despre acest nou feature, bineinteles ca as putea sa intru in si mai multe detalii, dar o sa va las pe voi sa le descoperiti, tocmai aceasta este frumusetea jocului, nu mai este atat de usor ca in anii precedenti, de data aceasta trebuie sa stiti cate ceva despre fotbal si mai ales depsre tactica, pozitionare in teren si sa aveti viziune in atac. Pentru a creea o experienta care sa imite un meci de fotbal, producatorii au schimbat si sistemul de pase. Pe formurile oficiale toata lumea se plangea in special de ping-pong passing si ca era aproape imposibil sa te aperi impotriva lor si ca oricat de slab ai fi in acest mod poti ajunge cu mare usurinta la poarta si sa inscrii. Nu erai obligta sa gandesti, sa faci anumite faze si dupa cum ziceam si mai sus, sa ai viziune in atac, pur si simplu apasai pe “X”, respectiv “A” si mingea ajunge exact la coechipierul tau indiferent de pozitia lui in teren si nu trebuia sa faci nici macar preluare, ca si cum toti jucatorii ar fi fost pe god mode. In Fifa 12 putem uita complet de acest lucruri, acum orice pasa trebuie pregatita din timp. Pentru ca mingea sa ajunga la destinatarul dorit, trebui sa tii cont de cateva chestii, cum ar fi pozitia lui in teren, daca este prea departe sunt sanse mai mici ca mingea sa ajunga la el, daca adversarul face pressing agresiv, iarasi iti este foarte greu sa pasezi corect, daca incerci sa pasezi din prima, fara preluare, sunt sanse mari ca mingea sa ajunga la adversar. Cu cat tii apasat pe butonul de pase mai mult, mingea se va duce la un jucator mai indepartat si doar in circumstante favorabile va ajunge exact la piciorul lui. Se poate ajunge din propriu teren la poarta adversa in cateva secunde, insa trebuie sa stiti cateva schime generale despre joc, sa pasati corect si sa aveti un adversar care nu se apara prea bine. In Fifa 12 conteaza mult posesia, cu cat tineti de minge mai mult si o plimbati pe tot terenul, adversarul se va grabi sa castige mingea si astfel isi pierde rabdarea si o sa va lase spatii in aparare de care puteti profita. Tineti minte, nu incercati pase din prima in stil ping-pong, 100% veti pierde mingea, conteaza mult sa gasiti spatii in aparare si sa pasati destul de sigur.
Precision Dribbling este la randul sau un nou feature, insa a carui importanta este destul scazuta la inceput, dar dupa cateva ore bune de joc o sa va placa la nebunie si o sa realizati ca daca il stapanesti destul de bine poate sa faca usor diferenta dintre o ocazie ratata si un gol inscris. Va permite sa controlati jocul in cel mai fin mod si sa driblati intr-un saptiu foarte mic ca sa ajungeti in pozitie favorabila de sut sau sa puteti pasa. Depinde foarte mult ce jucator controlati, daca este Messi la balon pare foarte simplu sa treceti de un jucator si sa plimbati mingea intr-un saptiu foarte restrans si chiar sa driblezi doi jucatori in acelasi timp, dar acest lucru este posibil si cu un jucator modest, insa nu la o scara atat de mare. E foarte important sa nu mergeti direct in jucatorul advers si sa incercati sa-l driblati cu left stickul, iar daca va aparati nu uitati ca orice greseala va costa scump, este foarte usor sa fiti driblati cu noul feature. Dupa cum ne-a obisnuit in ultimii ani si de data aceasta skill moves au mare importanta in stabilirea rezultatului final, pe langa faptul ca arata foarte bine, da o nota de spectaculozitate meciului dar este si foarte util daca reusiti sa-l stapaniti cum trebuie. Ca la tactical defending si aici este foarte important sa gasiti momentul potrivit pentru a actiona, in caz contrat veti fi deposedati. Pe langa schemele obisnuite, producatorii au mai adaugat cateva in arsenalul jucatorilor cu 5 stele la dribling.
Acum sa trecem la cel mai discutat feature de la lansare, impact engine. Producatorii ne-au promis ca noul feature va adauga o nota mare de realism jocului si ca vom experimenta un Fifa total diferit fata de anii trecuti datorita introducerii impact engine-ului. Acesta a stat in productie mai bine de doi ani, anuntandu-se un elemnet extrem de important al gameplay-ul, pana la urma s-a dovedit un adevarat fiasco. Daca cautati pe youtube “impact engine fail” o sa vedeti despre ce vorbesc si in plus veti si rade copios. Scopul acestuia era sa simuleze coliziunile intre jucatori extrem de realist, astfel ca de fiecare data o ciocnire intre doi jucatori sa nu arate niciodata la fel si efectele ei sa respecte legile fizicii. Intr-adevar cand functioneaza perfect, arata foarte bune si chiar imbunatateste mult experienta de joc, din pacate de multe ori functioneaza fix pe dos. Sunt situatii in care astepti ca jucatorul tau sa alerge in fata si sa-i pasezi pe pozitie viitoare, insa de multe ori mingea ajunge si jucatorul ba, acesta intrand pur si simplu in adversar si se prabuseste la pamant si te astepti ca arbitru sa fluiere fault, dar el nu are nicio intentie. O alta situatie cu care va veti intalni destul de des este atunci cand doi fundasi de ai tai se lovesc “cap in cap” si cad secerati la pamant, iar adversarul inscrie usor. Online se vad cel mai bine consencintele dezastruoase ale impact engine-ului, deoarece uneori jucatorii fac anumite miscari care te lasa fara cuvinte, sunt momente in care nu-i poti controla si uneori se misca de parca ar fi pe pationar. Nu vreau sa intru in mai multe detalii, pentru ca imi aduc aminte de cati nervi mi-a facut acest engine si ca ar fi fost un cu totul alt joc fara el. Chair sper sa renunte la el pentru Fifa 13 sau sa-l repare 100%, sincer marturisesc inca de pe acum, daca nu vor rezolva aceasta problema nu voi cumpara urmatorul joc. Mi-ar placea sa lanseze un patch si sa mai indrepte putin situatia, dar nu cred ca vom vedea prea curand acest lucru.
Ce putem juca si incerca in FIFA 12...
Cam astea ar fi cele mai importante schimbari aduse gameplay-ului, normal ca exista si unele mai putin importante ca cele prezentate mai sus, cum ar fi loviturile bune, acum este mult mai greu sa reusesti un gol daca nu te antrenezi destul de mult. De asemenea este aproape imposibil sa dai un lob peste portar, eu recunosc ca am dat un singur gol dintr-o astfel de pozitie, si este mult mai usor sa dai gol cu finesse shot. Aceste mici schimbari imbunatatesc in general experienta unui meci, asa ca nu o sa aprofundez subiectul. Sa discutam putin si despre prezentarea in sine a jocului. Meniul a trecut printr-un face-lift total si in mod normal tine de gusturi, dar eu zic ca se potriveste si arata foarte bine noul stil. Jucatorii de fifa sunt foarte competitivi, iar producatorii ne-au oferit pe langa modul online unde ne putem infrunta in mod direct, un leadboard in care se afla toti prietenii de pe PSN/XBL si putem castiga experience points, pe baza carora ne clasam pe un loc fruntas. Daca terminam un joc, castigam un meci online, castigam un trofeu in career mode, obtinem cateva accomplishments cu virtual pro-ul creat, pornim jocul, aproape orice facem in Fifa vom obtine un numar de puncte puncte de experienta. Un alt mod prin care putem castiga un numar de puncte destul de mare, sunt challengeurile periodice, in care trebuie sa schimbi soarta unui meci in anumite circumstante inspirate din meciurile jucate cu cateva zile in urma in realitate. Mie cel putin mi-au placut foarte mult aceste scenarii si chiar m-am chinuit sa fac cateva dintre ele.
Fifa ultimate team este pentru prima data gratis si disponibil pentru toata lumea, daca nu sunteti familiari cu modul de joc o sa vi-l explic pe scurt. Primiti la inceput doua packuri, in care veti gasi niste cartonase cu jucatori si diverse lucruri, cum ar fi stadioane, manegeri, antrenori, mingi etc. Daca esti norocos vei gasi jucatori buni, insa majoritatea ne vom alege cu cartonase din bronz si pentru a ne construi echipa de vis, trebuie sa castigam coins pe care ii putem cheltui la licitatii de jucatori sau sa ne incercam sansa cu un nou pack. Pentru a castiga aceste coins, trebuie sa castigati ori un meci sau un turneu atat online cat si offline. Ca sa aveti succes trebuie sa stiti un lucru important, conteaza extrem de mult chemistry-ul dintre jucatori, asa ca incercati pe cat puteti de mult sa achizitionati jucatori din acelasi club, liga sau nationala, conteaza foarte mult acest lucru. Inca o chestie fiecare jucator are un contract pe durata a cateva meciuri asa ca va recomand sa cumparati niste contracte, eu nu am stiut lucrul acesta si in mijlocul turneului am ramas fara 11 jucatori. Pentru a va forma echipa pefecta, aveti nevoie de multa rabdare si timp investit, sunt unele cartonase rare, cu jucatori in forma maxima, dar care costa de pana la 10-15 ori mai mult decat un cartonas normal. Este foarte interesant acest mod si chiar cred ca v-ar prinde pe majoritatea dintre voi, dar dupa cum ziceam necesita destul de mult timp.
Bineinteles ca pe langa aceste moduri avem si career mode, unde avem 3 optiuni, ori intram in pielea unui manager, ori incercam sa-i construim jucatorului creat de noi o cariera de succes in fotbal, ori suntem manager/jucator. Banuiesc ca stiti cu toti despre ce este vorba asa ca nu o sa insist, in plus recunosc ca nu am jucat prea mult career mode si chiar nu as putea spune daca s-au schimbat multe, dar sa stiti ca la o prima vedere pare foarte interesant si destul bine gandit. Sa nu credeti ca am uitat de partea online a jocului. Producatorii au schimbat putin meciurile ranked si le-au mult mai interesante, introducand head to head seasons. Practic exista 10 divizii si tu trebuie sa promovezi pe parcusul sezoanelor, iar un sezon are 10 meciuri. Pentru fiecare divize exista o limita de puncte pentru a ramane in divizia respectiva si daca nu o atingi vei retrograda si o limita pentru promovare. Odata atinsa acea limita vei promova direct intr-o divizie superioara. Este mult mai incintant asa jocul online, pentru ca lupti aproape meci de meci sa promovezi si cand reusesti sa ramai in divizia in care esti sau ajungi mai sus iti ofera o satisfactie mult mai mare. Pare mai interactiv in felul acesta. O alta chestie care mi-a atras atentie este modul in care jocul iti selectioneaza adversarul. De data aceasta nu va alegeti amandoi in acelasi timp echipele, eu daca vreau sa joc cu o echipa mai slaba, sa zicem de 3 stele, imi aleg una, iar jocul imi cauta un adversar care si-a ales o echipa de acelasi nivel. In felul acesta putem evita situatiile in care vom juca mereu acelasi derby, Manchester City – Barcelona.
Putin despre grafici si sunete...
Despre grafica si sunet nu am prea multe de zis. Jocul arata bine, dar nici nu a realizat un salt evident in aceasta privinta, iar pentru mine cel putin acest lucru este mai putin important. Atata timp cat este HD, poti sa-ti dai seama de jucator e necitindu-i numele, gazonul se prezinta intr-o stare acceptabila este mai mult decat ok. Anul acesta avem o premiera, este prima data, cred, cand putem alege intre 2 perechi de comentatori, in caz ca ne plictisim e bine de stiut ca avem o alternativa. Tribunele par mult mai sonore si sunt conectate la joc, reactionand la fazele importante din timpului jocului.
Sfarsit...
Eu o sa ma opresc aici si o sa trag linie. Este schimbat mult spre bine, dar in acelasi timp va veti simti de multe ori frustrat (e ca si cum ai fi stelist si te-ai uitat la meciurile Stelei), dar Fifa 12 reprezinta e experienta inedita si chiar nu aveti cum sa lasati sa se adune praful pe carcasa jocului cu atatea lucruri de facut, aveti atatea posibilitati, atatea alegeri incat nu cred ca este posibil sa nu gasiti ceva din Fifa 12 care sa nu va placa. Recomand sa-l achizitionati si chiar daca o sa aveti dubii la inceput credeti-ma ca pana la urma merita. Nu este perfect, dar viitorul este promitator, iar pana la urma este aproape imposibil sa construiesti un joc care sa simuleze realitatea pefect, tot timpul ar trebui sa fie o balanta, un echilibru intre arcade-simulation. Am incercat sa va ofer un review mai tehnic decat celalalte si care se concentreaza pe cel mai important lucru, gameplay-ul, si mai exact schimbarile aduse gameplay-ului. Va rog sa nu ezitati sa lasati un comentariu mai jos astept cu mare interes parerile voastre.
Story – /
Grafica – 8
Sunet – 9
Gameplay – 9
Multiplayer – 9
Nota finala – 8.75
Bookmarks