Single post: Ghid de acvaristica, intretinere acvariu, pesti, plante si echipamente

  1. #3 SP
    Admin MonkY's Avatar
    III.2. Filtrul
    Cel mai important echipament ce nu trebuie sa lipseasca nici-unui acvariu, filtrul are rolul de a curata apa de impuritati si de a elimina elemente daunatoare pestilor prin metode mecanice, biologice si chimice. Filtrul este un un echipament care cu ajutorul unui motoras va circula apa din acvariu prin diverse medii de filtrare, mentinand o apa curata si sanatoasa pentru pesti.

    La achizitionarea unui filtru, trebuie sa va uitati la volumul de apa pe care il poate filtra pe ora, precum si la capacitatea acestuia. Daca la capacitatea mediilor de filtrare depinde de cat de multi pesti aveti, cat de multa mizerie fac, la volum trebuie sa va orientati inspre un filtru cu un debit de 2-3 ori mai mare decat volumul acvariului. De exp. pentru un acvariu de 100L, in mod normal se recomanda un filtru cu debit de 300L/h. Dar, aici va rog sa luati in calcul urmatoarele probleme: Producatorii specifica de obicei capcacitatea pompei, si nu a debitului real. De exp. un filtru JBL e1500 (de 1500L/h), cu mediile incluse, de-abia daca are 8-900L/h. Si acesta la pornire. In foarte scurt timp, datorita mizeriei, ajunge la 6-700L/h. In concluzie, luati valoarea de 6-700L/h ca fiind cea reala, si nu de 1500L/h.

    Filtrele pot fi impartite in 2 categorii: filtre interne (care de obicei au volum mai mic si care vor fi pozitionate in acvariu) si filtre externe (de obicei cu capacitati mai mari de filtrare si care au posibilitatea de a fi wet&dry). Daca aveti posibilitatea si va puteti permite financiar, mergeti pe filtru extern fara a sta prea mult pe ganduri. Voi expune mai jos avantajele si descrierea fiecarui filtru in parte:

    Filtrul Intern: utilizat de obicei in acvarii mai mici, acestea de obicei au o pompa de volum mic si o zona pentru mediile de filtrare (de obicei bureti). Cu ajutorul pompei acestea vor recircula apa din acvariu, trecand-o prin buretii respectivi, mizeria ramanand blocata in masa buretelui. Cu ajutorul bacteriilor ce vor coloniza buretele, mizeria va fi descompusa, scapand acvariul de exces de amoniac si nitriti. Din pacate, eficienta acestora este foarte mica, buretii colmatandu-se foarte repede. Exista si filtre interne mai bine gandite, compartimentate, ce permit instalarea pe langa bureti si a unor medii de filtrare chimice (carbune activ) sau a unor medii de filtrare biologica (sticla sinterizata de exp. sau piatra vulcanica, ce va fi colonizata de bacterii). Insa avand dimensiuni mici, acest tip de filtru este recomandat acvariilor mici, pana in 50L. Personal, chiar si la acvarii mai mici de 50L nu recomand folosirea unui astfel de filtru, care ocupa din spatiul si asa mic. Mai eficient este un filtru extern de tip hang-on (care se agata pe marginea acvariului), chiar daca are o capacitate la fel de mica.

    Unul din cele mai bune filtre interne este Eheim Aquaball care are multe avantaje fata de "concurenta". In primul rand, este modular (puteti umple compartimentele sale cu orice alt tip de media de filtrare). In al doilea rand, are cea mai mare arie de "suction", adica trage mizeria din toate directiile. In al treilea rand, capul pompei este sferic, permitand rotirea in orice directie. Nu in ultimul rand, poate fi folosit sub nivelul apei fara sa fie nevoie de a face valuri (pentru oxigenarea apei) intrucat in partea superioara are un difuser ce va trage aer si va imbogati apa cu oxigen. Mai mult, se gasesc in comert accesorii si media de filtrare speciale pentru el (nu e nevoie sa va confectionati singuri bureti sau alte nebunii).

    Filtrul Extern: acesta are de obicei forma unei canistre prin care circula apa cu ajutorul unei pompe de apa incorporate, se pozitioneaza in afara acvariului, si are de obicei suprafata mare de filtrare. Avantajul principal este acela ca nu va ocupa spatiu in acvariu, apa fiind trasa si intoarsa in acvariu doar cu ajutorul a doua furtune. In plus, cand doriti sa il curatati, nu este nevoie sa deranjati niciodata acvariul.

    In filtrul extern vom gasi (sau vom pune, pentru ca multe din ele vin doar cu anumite medii de filtrare) toate tipurile de medii de filtrare. Acestea vor fi organizate optim in urmatoarea ordine:
    • Prefiltru mecanic (de obicei un burete cu porozitate mare)
    • Inele ceramice sau arcuri de plastic pentru maruntirea mizeriei mari si pentru micsorarea fluxului de apa
    • Bureti cu porozitate mai mica pentru filtrare mecanica
    • Bile, inele sau pietre cu porozitate mare, pentru filtrare biologica
    • Vata de perlon pentru ultimul stadiu de filtrare si captarea mizeriei de mici dimensiuni
    In anumite cazuri, se folosesc si medii de filtrare de carbon activ, rasini sau diverse extrase din plante cu diverse roluri asupra apei. De exp. carbune activ se foloseste pentru a elimina clorul, mirosul sau a substantelor nedorite. Din pacate, carbunele activ va elimina si elemente active din medicamente sau fertilizare, de aceea nefiind folosit in acvarii plantate.

    La filtrele externe aveti si alt avantaj. Si anume pe furtunul de retur al acestora puteti conecta un filtru UVC sau un reactor de CO2, un chiller sau un incalzitor extern, fara a mai ocupa spatiu in acvariu. Atentie insa, conectarea acestor echipamente poate duce la scaderea si mai mult a volumului de apa real.

    Daca cel mai mare filtru intern are o capacitate maxima de 8L (Bioflow 8.0 de la Juwel) cu o pompa de maxim 1000L/h, filtrele externe pot sari si de 20L, cu puterea pompei de 3500L/h (Fluval FX5 de exp.). Dar si in acest caz, pot spune ca am testat... si cu mediile incluse, un Fluval FX5 care este specificat ca are 3500L/h ajunge real pe la 1900L/h, pe cand un Eheim 2080 sau Eheim 2180 care are 1700L/h, cu mediile incluse ajunge real la 1200L/h. Concluzia o trageti singuri.
    Attached Images Attached Images filtru_extern_eheim_2075.jpg filtru_extern_eheim2080.jpg filtru_extern_fluvalfx5.jpg filtru_intern_eheim_aquaball.jpg filtru_hang_on.jpg