Single post: PlayStation 4: Anunt, lansare sau doar o amanare?

  1. #1 SP
    Admin MonkY's Avatar

    PlayStation 4: Anunt, lansare sau doar o amanare?

    Sincer, nici nu stiu cum sa incep genul acesta de articol. Am asteptat alaturi de alti consolisti sa vina ora 01:00 cand trebuia sa vedem marea dezvaluire de la Sony, si am sperat din tot sufletul ca de data aceasta sa nu o faca "de oaie". Scriu aceste randuri fiind foarte obosit, si foarte suparat. E posibil ca dimineata sa nu mai fiu atat de "inrait" pe ceea ce s-a intampla la conferinta Sony, prin urmare imi cer scuze in avans. Cum spuneam, speram ca Sony sa preia modelul celor de la Apple, Samsung & Co, si sa prezinte un produs, un pret, ceva titluri, si sa ne spuna la sfarsit "available tommorrow". Sau "next month"... Am vazut un panou de genul "Available Holliday 2013", insa fiind vorba de Sony, nu se stie daca atunci va fi lansat doar in Japan, sau doar in US, urmand ca alte zone sa primeasca in 2014. Sau 2015.

    Well, modul in care au procedat cei de la Sony mie unul mi s-a parut super mega jenant. Nu doar ca nu au venit cu un pret... nu doar ca nu au venit cu o data, dar... au prezentat doar un nume: PlayStation 4. Si atat! Ba mai mult, au pus jar pe foc prezentand doar gamepad-ul si spunandu-ne ca avem o consola care va merge pe arhitectura x86 (ca pe PC) si ca avem 8GB GDDR5 ca RAM. Si punct!

    Cum poti sa vii sa anunti un produs fara ca macar sa arati o schita a lui... fara ca macar sa estimezi un pret (ca omul sa se pregateasca)... fara sa estimezi o data (din punctul meu de vedere, asa cum au pus problema, poate fi lansata foarte "usor" chiar si in 2014-2015)?!?

    Mai rau este ca majoritatea celor prezenti parca au avut "datoria" de a-si prelungi discursurile pe cat de mult posibil si cat mai artificial. Am ascultat atatea povesti si blah blah-uri cum nu s-a intamplat la nici-o conferinta de presa legata de gaming sau gadget de pana acum. Unii chiar isi prezentau jocurile cu lacrimi in ochi... Sincer, in afara filmuletelor din jocuri, restul de 90% a fost boring.

    Dar haideti sa incercam sa le luam pe rand. Prima parte (si cea mai plictisitoare) a fost despre prezentarea functiilor sociale ale noii console. Despre cum poti folosi butonul de Share dedicat pe gamepad, despre cum poti sa-ti uploadezi in background ultimele n secunde de gameplay, si alte chestii care tin mai mult de Facebook & Co decat de gaming.

    Ne este prezentata arhitectura x86, cu ceva diagrame, ni se spune ca avem 8GB RAM GDDR5, GPU si CPU dedicate (whatever that means), si cam atat. Vedem dupa aceea noul gamepad, care personal cred ca este foarte non-ergonomic (se apropie de design-ul "renumit" de boomerang). Mai ales ca touchpad-ul este pozitionat deasupra celor doua analog sticks... lucru care mi se pare ca e aproape la fel de enervant precum folosirea tastaturii atasate la gamepadul de PS3.

    Dupa care, avem prezentate ceva jocuri. Dintre acestea, Watch Dogs si Killzone Shadow Fall au iesit in evidenta si mi s-au parut superbe. Sper (inca sper) ca nu am vazut un pre-render, ci ingame stuff (am mai patit asta la PS3 cu Killzone 2, asa ca suflu si in iaurt). Capcom ne-a prezentat deasemenea un trailer la un nou IP (Deep Down) realizat cu noul lor engine (numit Panta Rhei)... un RPG care arata senzational.

    Cireasa de pe tort a fost impartita intre 2 surprize: prima poate fi considerata jocul Destiny, produs de cei de la Bungie (take that Microsoft). Iar cea de-a doua supriza a fost aparitia celor de la Blizzard... (pauza)... Dap, pentru prima oara (dupa extrem de mult timp), cei de la Blizzard vin cu un joc pentru PS4. Ba chiar si pentru PS3 (ca doar e foame de bani): Diablo III. And it looks amazing (they say - pentru ca nu avem gameplay, trailer, nimic).

    Mai avem ceva prezentari de jocuri pentru un racing game (Driveclub - care arata a fi un fel de Forza killer), o continuare la inFamous (Second Son), un puzzle game de la creatorii lui Braid (The Witness)...

    Cei de la Quantic Dream vin si ne spun cum ca in 1999 un caracter avea aproximativ 350 de poligoane, in 2005 aproximativ 1.500, in 2010 (Heavy Rain) aproximativ 15.000, in 2012 chiar 20.000, si in final, cu puterea de procesare a noului PS4 (pe care nu l-am vazut, repet), se poate ajunge la 30.000 de poligoane per caracter. Nu suna chiar atat de rau, dar totusi... daca vii si-mi spui ca ai o putere de procesare de 4-5 ori mai mare, de ce numarul de poligoane nu se raporteaza la acea putere?

    Si daca tot suntem la capitolul despre "putere", nici macar un singur cuvant nu am avut despre rezolutie, despre FPS-uri, despre 3D, 4K or whatever. Parca s-a prezentat o consola de jocuri unde nu conteaza nimic altceva, decat controller-ul si social media.

    Ah, si sa nu uitam prezentarea legata de Gaikai, cei care au fost cumparati anul trecut de catre Sony. Asa cum s-a banuit, acestia au fost achizitionati pentru un simplu motiv: intrucat PS4 are o arhitectura complet diferita de consolele anterioare, absolut niciun joc deja detinut nu mai este compatibil (da, nu puteti introduce jocurile de PS3, PS2, PS in PS4, pentru ca nu se va intampla nimic). Iar solutia Sony este: online streaming. Cu alte cuvinte, daca aveti deja 2-300 de jocuri de PS3, PS2, PS... nici-o problema, le mai cumparati odata de pe PSN Store daca doriti sa le jucati. Si doar cand sunteti conectati online, desigur! Mie unul prezentarea de la Gaikai mi s-a parut de parca ar fi fost reclama la OnLive. Pentru cei care nu stiu, detalii aici: OnLive.com..

    Un mare fail mi s-a parut partea celor de la Square Enix. Nu doar ca au prezentat un tech demo vechi de anul trecut pentru engine-ul Luminous (chiar un render de fapt), dar referitor la urmatorul titlu din seria Final Fantasy ni s-a spus "frumos" sa revenim la E3-ul de anul acesta si vom afla mai multe. Penibil din partea unora pentru care aveam tot respectul. Au venit... ca sa ne spuna sa revenim mai tarziu.

    Un alt fail a luat fiinta in momentul in care am vazut ca se distreaza oamenii de la Media Molecule cu o bizarerie de joc la care se foloseste vechiul Move (desi pentru o fractiune de secunda am observat acolo o "stereo camera" - despre care bineinteles ca nu s-a discutat nimic)... asta in timp ce Naughty Dog, Electronic Arts sau Sony Santa Monica au lipsit cu desavarsire.

    Ar mai fi multe de scris, insa pur si simplu dorm pe tastatura... si chiar nu pot indeparta gustul amar ramas dupa conferinta. Avem o consola care inca nu exista, despre care nu stim mare lucru (dpdvd hardware - in afara de zvonuri si de faptul ca avem x86 si 8GB RAM), nu stim cand va fi lansata, cat va costa, cum va arata (doar controller-ul).

    Daca ar fi sa dau o nota, i-as da 5 din 10 (si toate cele 5 puncte ar fi doar datorita unor trailere despre care nici macar nu stiu daca sunt ingame sau pre-renders). Daca sunt totusi ingame si ruleaza in 1080P la 60FPS, asta e tot ce am nevoie, si chiar daca nu am vazut consola, ii pot acord nota 9 din 10 (chiar nu pot da 10 pentru ceva inexistent). Din pacate, nu cred ca este asa pentru ca: in primul rand, la Killzone Shadow Fall am vazut atatea efecte si nebunii ruland simultan, fara pic de framedrop, tearing, fara sa vad macar o textura aiurea sau un colt unde mai trebuia un pic de filtering, lucru care repet, ma duce cu gandul la pacaleala cu KZ2; si in al doilea rand, la Watch Dogs, cei de la Ubisoft au folosit Sync Off (probabil pentru a face fata), lucru care a rezultat intr-un tearing pe care nu credeam sa-l mai vad la o consola next-gen. Si la toate acestea adaugam faptul ca nevazand nici-o consola, putem presupune ca tot ce s-a jucat "Live" a fost fie pe un super PC, fie pe un devkit mai special, fie pe Dzeu stie ce...

    Cam asta ar fi prezentarea din partea mea, si sper sa-i ajute pe cei care nu au urmarit live. Sunt chiar curios ce impresie v-a lasat voua acest "announcement", pentru ca eu, obosit si amarat, ma duc sa ma gandesc ca poate Microsoft nu va face aceeasi greseala. Intre timp voi lista si un mic tabel comparativ:

    Sony PlayStation 3Sony PlayStation 4Diferente notabile
    CPU IBM Cell 7 coresCPU AMD Jaguar 8 coresDe 9x mai rapid
    GPU nVidia 7800 (400 Gflops)GPU AMD Radeon (1.84 Tflops)De 5x mai rapid
    RAM 256MB XDR + 256MB GDDR3RAM 8GB GDDR5De 16x mai multa memorie
    BluRay 2xBluRay 6xDe 3x mai rapid
    WiFi b/gWiFi b/g/nDe 5x mai rapid
    USB 2.0USB 3.0De 10x mai rapid
    DualShock 3 610mAhDualShock 4 1000mAhDe aproape 2x mai mult juice
    PSEye 640x480 @ 60fpsPlayStation 4 Eye 1280x800 @ 60fpsDe 3.3x mai mare rezolutia
    HDMI 1.3HDMI 1.4Ethernet channel, ARC, 4K, Full3D
    Bluetooth 2.0Bluetooth 2.1EIR + SSP (Extended Inquiry Response + Secure Simple Pairing)

    Multumesc pentru atentie si fie-mi iertate greselile. Promit ca pe ziua sa corectez prostioarele pe care in mod sigur le-am scapat pe-aici.
    O zi buna!

    P.S. Mai jos aveti cateva din trailerele pe care le-am gasit intr-un timp atat de scurt trecut de la conferinta. Enjoy! Mai multe detalii si discutii sunt ferm convins ca veti gasi pe threadul dedicat: http://www.consolegames.ro/forum/f11...aystation-4-a/

















    Later Edit: la nici macar o zi distanta, puteti deja urmari conferinta completa, si in HD:

    Attached Images Attached Images ps4_gamepad.jpg