Ca tot veni vorba de HL Alyx, ti s-au parut diferente notabile intre Quest2 si Quest3 cu acest joc?
Well, te rog sa ma crezi ca de cateva luni, am vizionat pe YouTube peste 200 de review-uri, am vazut testele, parerile celor mari din domeniu. Personal nu ii inteleg pe cei care spun ca ei nu vad o mare diferenta intre Quest 2 si Quest 3. OK, cu Pico 4 se bate mai pe la acelasi nivel (mai putin la partea de viteza, unde Quest 3 e departe - deh, SoC mai nou). Sincer, daca de la Quest 2 la Quest 3 singurul upgrade pe care l-ar fi facut ar fi fost pancake lenses, si deja era diferenta de la cer la pamant.
Acum, sa si explic. Pe langa rezolutie, tipul de ecran, refresh rate, eu unul cred ca e mult mai important tipul de lentile folosit. Lentilele de tip fresnel (asa cum sunt in Quest 2 si PSVR2, de exp.) din punctul meu de vedere, sunt o aberatie, si nu ar trebui sa mai existe pe piata. Au multe dezavantaje, dar principalele sunt cele doua: god rays (meh) si pierderea de claritate la orice nu inseamna "centru". Singurul lucru pentru care producatorii inca folosesc asa ceva, este datorita pretului extrem de mic. Prin comparatie, pancake sunt mai scumpe si mai greu de fabricat, dar pe langa eliminarea (aproape completa) a god rays, are un IMENS avantaj: claritatea este aproape 100% pe toata suprafata.
Practic, Sony (si altii) au pus eye tracking pentru a te pacali. Folosesc fovetead rendering si stiu ca au beleau cu fresnel lenses, si atunci se folosesc de eye tracking pentru a randa la o rezolutie/claritate mai mare acolo unde te uiti. Ce le scapa lor din vedere este faptul ca noi oamenii, nu percepem precum caii cu ochelari, totul doar in centru. Avem vedere periferica, "tragem cu ochiul" (atunci cand desi nu misti ochiul, tu de fapt incerci sa focalizezi in alta parte, nu neaparat in centru)... Poate unii pot fi pacaliti usor (la naiba, eu cunosc oameni care inca spun ca PSVR - prima varianta, a fost si este o super casca VR - bleah), dar pentru mine diferenta e de la cer la pamant. Cel putin la claritatea textului, la jagged lines, pancake sunt viitorul, fresnel sunt trecutul.
Acum, daca ma intrebi pe mine, nea Zuck a facut o mare greseala ca nu a mers pe OLED. Daca facea asta (as fi platit chiar si niste sute de euro in plus), ar fi fost imbatabila. Dar nah, a taiat din costuri peste tot, pentru a iesi la acei sub 500$.
Si acum, dupa polologhia de mai sus, revenim la HL Alyx: eu stiam deja de la Pico 4 la ce sa ma astept (rezolutia e cam tot pe acolo, si tot pancake lenses se foloseau), prin urmare pentru mine nu a fost o mare minune. Dar tin minte cand am trecut de la Quest 2 la Pico 4, ca mi-a picat fața. Faptul ca totul e crisp oriunde te-ai uita, si e game changer. Sa nu mai vorbim de rezolutia crescuta, plus bandwith mai mare (pt. cine se joaca pe cablu nu va vedea diferente, dar pe WiFi e mare chestie), plus AV1 coder/decoder (less compression issues).
Bonus, ca sa justific extra, trebuie sa ne uitam la PPD (Peak Pixel Density) si nu la rezolutie: Quest 2 are 20 PPD, Pico 4 are 20.6 PPD, Quest Pro are 22 PPD, iar Quest 3 are 25 PPD. Sa nu uitam ca se estimeaza ca PPD-ul ochiului uman ar fi undeva pe la 60 PPD, deci mai avem unde creste. E suficient sa vedem diferenta de PPD dintre Q2 si Q3, si cred ca iti dai seama cat de bine vor arata detaliile extra in Half Life Alyx pe Q3, da?
Also, eu m-am plans de negrul care nu e suficient de negru (normal, fata de OLED), si totusi... e o chestie care te deranjeaza cand te uiti la un film, unde sa zicem ca stai intr-un cadru complet negru (de exp. alegi un environment gen black void). Dar daca alegi un sci fi theater, IMAX sau ceva de genul (unde ai mici lumini ambiante, sau reflexii de la lumina din "ecran"), atunci e chiar OK. In jocuri, nu se simte deloc aceasta problema. Unless, I don't know, poate joci ceva pe un ecran 75% negru...
Deci, sa recapitulam: pancake lenses, higher res/higher PPD, better quality screen, better encoding/decoding, faster processing (chiar daca spui ca totul se intampla pe PC, nu e chiar asa), toate astea fac orice joc din SteamVR sa arate ca fiind next-gen pe un Q3 fata de vechiul Q2. Eu m-am mai tot intors la Q2, asa, de dragul comparatiei... dar cred ca in curand o sa zaca in sertar si acolo o sa moara.
P.S. Pico 4 am ajuns sa-l returnez dupa aproape un an. Am avut niste probleme, si am avut noroc cu Amazon, care mi-au acceptat inlocuirea. Am primit un Pico 4 nou nout, care m-a intristat maxim. Era totul OK, nu mai aveam vechile probleme, dar... ca sa vedeti ce inseamna QC chinezesc: nu imi statea casca pe cap. Pur si simplu sistemul de blocare se deschidea incet-incet, de-mi cadea casca de pe cap. Asa ca m-am enervat, i-am dat retur, si am cerut refund... ca nu sunt beta tester la chinezi. Pacat, pentru ca au reusit niste mici minuni la bani putini.
Si la final, o sa fiu sincer acum: astept cu super mare interes sa vad Pico 5, care am inteles ca va fi chiar in 3 variante. Pico 5 si Pico 5 Pro cu rezolutie de 2560x2560 per ochi, si nebunia: Pico 5 Pro Max care va avea 3840x3840 per ochi. Pro Max-ul va veni inclusiv cu port DP (pentru atunci cand vrei sa joci cu 0 compresie), ceea ce va face probabil sa devina prima casca VR hibrid (poate fi wireless, poate fi conectata pe USB-C, sau poate fi conectata la orice DP). Din pacate, mai avem de asteptat. Am inteles ca 21 Aprilie 2024 va fi data de lansare pentru varianta standard, Pro-ul vine prin Octombrie, Pro Max-ul prin Decembrie. Dar, mai vedem ce va fi pana atunci... deja sunt multe nebunii pe piata.
Quote:
Originally Posted by Meta
A New Era for Mixed Reality | Meta Quest Blog | Meta StoreQuote:
Originally Posted by Meta
Tare curios sunt ce va iesi din asta. E clar ca acesta este raspunsul Meta la AVP & Co. Si, de ce sa mint, e o solutie desteapta. Insa ma tem tare de tot... Meta de-abia face fata la bug-urile si problemele sale, cu 2-3 casti VR pe piata. Nu stiu cum se va descurca atunci cand vor fi x modele, de la n producatori. Nu ca n-ar avea bani sa-si permita o echipa mai extinsa pentru a acoperi toate cele... dar, la cat de zgarciti sunt pe partea de support... Well, we shall see.
De-abia astept sa vad cu ce vin cei de la Asus, Lenovo & Co... sper sa nu se limiteze la hardware asa cum a facut-o Meta.
P.S. Va dati seama cum a fi, un fel de Quest 3+ made by Asus, cu 2 x 4K OLED, cu ultimul Snapdragon VR chipset, cu OS-ul de la Meta (si jocurile/aplicatiile aferente), dar la un pret de 1000-1500$ (mult sub AVP)? Ar fi nebunie! B-)
---------- Post added 24-04-2024 at 12:00 ----------
Intre timp au aparut si cei care sunt impotriva acestei mutari. Ghiciti cine, da? Daca nu, va spun eu: John Carmack Doesn't Think Providing Horizon OS To Third-Party Headsets Is A Good Idea For Meta.
Summer 2024 UploadVR Showcase:
https://youtu.be/WkgAJwNb3SAQuote:
Originally Posted by UploadVR
VR Games Showcase:
https://youtu.be/JznhAXXMKgMQuote:
Catch the first-ever VR Games Showcase, a livestream celebrating "what’s to come from one of the most exciting corners of the gaming industry." The organizers of the event say to "expect AAA reveals, exclusive updates, and surprises you won’t see coming.:
The showcase will feature titles for Meta Quest, PlayStation VR2 and PC VR headsets.
A cincea iteratie de Spectacles:
SPS 2024 | Introducing New Spectacles and Snap OS: The Next Frontier of AR GlassesQuote:
Originally Posted by Snap
Snap releases new Spectacles for AR developers - The VergeQuote:
Originally Posted by The Verge
HTC VIVE Focus Vision - USD $999, UK £999, €1229, AUD 1,899 inc GST
HTC VIVE Focus Vision XR headset announcedQuote:
Originally Posted by IGN
La ce naiba au facut o asa prezentare, fara sa spuna daca e cu LCD sau OLED, si ce fel de lentile foloseste (practic cele mai importante chestii la un headset VR)... :wall:
Project Nazare devine Orion:
Introducing Orion, Our First True Augmented Reality GlassesQuote:
Originally Posted by Meta
Care ar fi cel mai okay headset VR la ora actuala? Sincer nu am incercat niciodata dar de curios tot timpul am fost!
Cel mai "okay headset" din ce punct de vedere? Al portabilitatii? Al rezolutiei? Al pretului? Al jocurilor suportate? Al MR-ului? Al ergonomiei?
Nu de altceva, dar cred ca daca-ti numesc acum 5 headset-uri, vei realiza din start ca fiecare este nr. 1 la un anumit lucru. Nu exista niciunul care sa le aiba pe toate. Deci trebuie sa te decizi pt. ce vrei acel headset VR, si ce buget ai.
Nu-s 100% decis sa cumpăr unul dar vroiam sa stiu care ar fi mai okay la modul general nu dintr-un anume punct de vedere dar daca ai întrebat, pe mine m-ar interesa sa meargă pe PC nu sa fie doar standalone, poate toate merg pe PC, habar nu am că pana acum nu m-am prea interesat de ele dar ar fi okay sa se poată folosi de configurația PC -ului.
Eu cum sunt cu grafica m-ar interesa si sa aibe rezolutie buna, sa nu fie totul pixelat pe acolo, plus display bun. Nici nu stiu cum e cu jocurile, in afara de headset-ul VR care e facut pt PlayStation ma gândeam ca jocurile facute ar merge pe toate s-au toate brandurile au jocurile lor exclusive care merg doar pe headset al lor?
Eu mă gândeam ca iei unul, il bagi la PC apoi rulezi de pe PC ce joc VR vrei. Portabilitate nu ma interesează, ergonomie sa fie cat de cat ca nici ore multe in sir nu l-aș tine pe cap.
Pe scurt, rezolutie, grafică si display bun, să meargă pe PC! Prețul contează si el ca din păcate nu-s milionar, ah si manetele nu stiu daca is foarte diferite de la model la altul si daca un brand are manete ce ajuta la imersie sau nu contează prea mult aspectul asta.
Mersi
In acest moment cel mai bun raport pret/calitate, il are Quest 3-ul. Atentie, nu 3S-ul. Pe acela il iei doar daca vrei sa mai salvezi niste banuti, dar e lower res. Alternativa, mai ales daca gasesti mai ieftin, PSVR2. Nu-l detin, insa printre alternativele cu OLED, e cea mai ieftina varianta. Quest 3 merge si standalone (gen te asezi in pat si iti pui un film, ceva, nu trebuie sa fii legat de fir), PSVR2 e numai pe fir.
Ergonomia la Quest 3 nu e atat de reusita (are un strap ordinar), dar gasesti mii de addon-uri ca sa ti-l faci cum vrei tu (inclusiv cu baterii externe atasate, sa ai runtime cat mai mare nelegat de nimic). La PSVR2 ai avantajul ca daca ai PS5, il conectezi frumos si ai si libraria de jocuri VR de pe PlayStation, in timp ce la Quest 3 ai avantajul librariei de jocuri din Meta Store.
Mersi de reply, am mai vazut pe net oameni lăudând Quest 3, PSVR2 merge si pe PC? Daca conectezi un Quest 3 la PC wireless/airlink poti sa pierzi din calitatea graficii, e mai bine prin cablu?
Cum poti sa-ti pui filme pe Quest 3, pot rula de pe server SMB de pe PC cumva?
PSVR2 mai nou merge si pe PC. dar iti trebuie adaptorul lor, lansat recent (e vreo 50-60 de euro).
Quest 3 nu are ca altele port HDMI, deci oricum se face compresie la transfer (nu afiseaza ca un simplu TV/monitor). Mie mi s-a parut ca pe un WiFi bun, cea mai buna calitate a iesit via aplicatia Virtual Desktop. Costa vreo 10 euro or so, dar merita fiecare banut.
Poti sa-ti copiezi filme pe Quest 3, ca la orice Android. Insa, daca nu ai storage suficient, poti accesa din retea (SMB de preferat). Majoritatea playerelor de filme oricum stiu sa faca browse in retea, deci nu are sens sa te chinui sa le copiezi pe casca.
Ca sa adaug mai sus la PSVR2, daca il conectezi la PC nu beneficiezi de toate featurile-urile lui: https://arstechnica.com/gaming/2024/...sing-features/ ceea ce ii reduce din valoare. IMO, PSVR2 se merita doar daca ai PS5 deja si vrei sa joci jocuri de playstation VR, dar poate ai si un PC unde vrei sa il folosesti deci ai optiunea asta.
Recomand Quest 3 ca si primul VR. La mine s-a cam dus "magia" initiala, dar nu am nici PC performant pentru el inca :D
Quote:
"But a lot of the cool features that make PSVR2 so great won't actually work on PC, Sony says. That includes "HDR, headset feedback, eye tracking, adaptive triggers, and haptic feedback (other than rumble)."
Si mai spunea lumea ca e scump Vision Pro-ul lui Apple. Ia uite, ca Sony incearca unul si mai scump... :evil:
Quote:
Sony’s new VR headset is called the XYN and costs $4750 with specs comparable or better than Vision Pro. Things aimed at Film, TV creators and enterprise but Sony make the Vision Pro displays so good to see that technology is still evolving.
Ar merita si $10000 daca ar avea un software state of the art pentru productivitate. Din pacate pare ca deocamdata lucrurile se misca foarte incet in directia asta, pentru ca toate firmele vor sa vanda doar hardware de VR pe model clasic asa cum ar vinde un PC. Ma gandesc in special la tehnicieni si ingineri - cat de cool ar fi pentru un mecanic sa poata vizualiza simulari pentru masini cu toate componentele lor, si cu interactiunile dintre ele modelate realist, astfel incat sa poata face "debugging" la o masina stricata doar cu casca, inainte sa o mai decoperteze. Un medic sa exerseze chirurgie in VR in loc de pacienti vii. Pana si eu care mi-am montat o usa de la Ikea putin stramb as fi apreciat sa pot face un montaj de test in VR inainte, sa ma obisnuiesc. :))
De la Apple eu as vi avut asteptarea asta, ca ei sunt mai vizionari, insa tot o casca inutila (comparativ cu utilizarile descrise mai sus) au lansat. O casca minunata, cu hardware exceptional, intr-adevar, dar tot inutila e fara software pe masura.
Samsung Project Moohan first look:
https://youtu.be/qGiENHXvRB4Quote:
Originally Posted by The Verge